Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εξαντλήθηκε επί το αυστηρότερο η ποινή
Βαριά καμπάνα 2 εκατ. ευρώ για την Αττική Οδό
Τετάρτη, 23/02/2022

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής αποφάσισε την επιβολή του ανώτατου προστίμου που προβλέπει ο Νόμος 4663/2020 στις εταιρείες Αττική Οδός Α.Ε. (Παραχωρησιούχος Εταιρεία) και ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. (εταιρεία Λειτουργίας και Συντήρησης της Αττικής Οδού) για την υπαιτιότητά τους σχετικά με τη διακοπή της κυκλοφορίας και τα παρεπόμενα προβλήματα που προέκυψαν μετά τη χιονόπτωση της 24ης Ιανουαρίου 2022. Συγκεκριμένα, επιβλήθηκε πρόστιμο από 1 εκατομμύριο ευρώ σε κάθε εταιρεία. Η απόφαση του υπουργού βασίστηκε στο Πόρισμα που του παρέδωσε η Επιτροπή Διερεύνησης που είχε συγκροτήσει το Υπουργείο.

Ο κ. Καραμανλής δήλωσε σχετικά: «Μετά από όσα ανεπίτρεπτα συνέβησαν στην Αττική Οδό, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεσμεύθηκε να αποδοθούν ευθύνες. Για να γίνει αυτό, το Υπουργείο είχε προνοήσει να θεσπίσει από το 2020 το νομικό πλαίσιο για απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους, όταν κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι. Με το άρθρο 65 του νόμου 4663, βάλαμε ένα οριστικό τέλος στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην πληρώνει κανένας. Κι έτσι σήμερα, για πρώτη φορά μπορούμε να επιβάλουμε πρόστιμα συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ. Επιτέλους στην Ελλάδα γίνονται τα αυτονόητα, που μέχρι πρόσφατα ήταν αδιανόητα. Μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, συγκροτήθηκε Επιτροπή Διερεύνησης, μελέτησε τα δεδομένα, κατέληξε σε συμπεράσματα για τους υπαίτιους και τις ευθύνες τους και τους επιβάλαμε το ανώτατο πρόστιμο. Το οποίο βέβαια είναι ανεξάρτητο από τα ποσά που δίνει η εταιρεία στους πολίτες μετά από προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού. Γιατί αυτά είναι τα ελάχιστα που μπορούμε -και οφείλουμε- να κάνουμε μετά από ένα τόσο σοβαρό περιστατικό, ώστε να καταλάβουν όλοι ότι είμαστε πλέον μια σύγχρονη, ευνομούμενη Πολιτεία, στην οποία ο καθένας αναλαμβάνει τις ευθύνες του».

Τα κυριότερα σημεία του Πορίσματος της Επιτροπής Διερεύνησης

Όπως προκύπτει από το Πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης:

  • Οι υπεύθυνοι της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. δεν εφάρμοσαν, ως όφειλαν, όσα προβλέπονται στο Εγχειρίδιο Λειτουργίας και στο Εγχειρίδιο Αποχιονισμού της Αττικής Οδού, όπου αποτυπώνονται επακριβώς οι διαδικασίες αποχιονισμού της Αττικής Οδού και οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων.
  • Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία που εξετάσθηκαν, οι υπεύθυνοι της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. δεν αιτήθηκαν, ούτε εισηγήθηκαν προς το Τμήμα Τροχαίας της Αττικής Οδού σε καμία χρονική στιγμή τον αποκλεισμό των εισόδων στην Αττική Οδό. Και αυτό παρόλο που οι επιχειρησιακοί υπεύθυνοι της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν τον ενδεδειγμένο τρόπο διαχείρισης ενός συμβάντος τέτοιας κλίμακας, όπου προβλέπεται ο έγκαιρος μερικός αποκλεισμός εισόδων της Αττικής Οδού.
  • Η εσφαλμένη εκτίμηση της κατάστασης και των επιχειρησιακών δυνατοτήτων εκ μέρους της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. οδήγησε τελικά σε μη αναστρέψιμο αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, η απόφαση για μερικό αποκλεισμό των εισόδων της Αττικής Οδού έπρεπε να είχε ληφθεί νωρίτερα από τις 11:00 π.μ. Αν είχε γίνει αυτό, τότε όσα επακολούθησαν δεν θα είχαν συμβεί ή θα είχαν συμβεί σε πολύ μικρότερη κλίμακα. Η θέση αυτή της Επιτροπής ερείδεται στις εικόνες των καμερών κυκλοφορίας στην Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας - Σταυρού - Αεροδρομίου Σπάτων, στο τμήμα από τον κόμβο Κηφισίας μέχρι τον Κόμβο Μαραθώνος και στη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού. Στις κάμερες καταγράφονται επίσης σημαντικές παραλείψεις στη διαδικασία του αποχιονισμού. Σημειωτέον ότι στις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας με το Τμήμα Τροχαίας Αττικής Οδού, καταγράφεται ήδη από πολύ νωρίς, στις 10:33 π.μ., ο έντονος προβληματισμός για το κατά πόσον είναι δυνατόν να κρατηθεί ανοικτός ο δρόμος.
  • Επίσης, υπεύθυνη είναι και η Παραχωρησιούχος Εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.», η οποία σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης, είναι υποχρεωμένη να παίρνει όλα τα κατάλληλα μέτρα για την ασφαλή, εύρυθμη και σε υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης λειτουργία του Έργου, την ομαλή και ανεμπόδιστη διεξαγωγή της κυκλοφορίας του κοινού και την άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση σε έκτακτες ή/και επείγουσες καταστάσεις, ώστε να διασφαλίζεται πλήρως η ασφάλεια των χρηστών (ατόμων και οχημάτων).
  • Με βάση τα παραπάνω η «Αττική Οδός Α.Ε.», αν και έχει αναθέσει μέσω σύμβασης τη Λειτουργία και Συντήρηση του Αυτοκινητοδρόμου στην Εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., όφειλε να ασκεί, η ίδια, τον προσήκοντα έλεγχο στην εν λόγω εταιρεία, ώστε να διασφαλίζει ότι αυτή τηρεί το σύνολο των υποχρεώσεών της προς το Ελληνικό Δημόσιο. Συνεπώς η Παραχωρησιούχος Εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» έχει πλήρη ευθύνη έναντι του Δημοσίου για την παράλειψη ελέγχου της Εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε.
  • Από τα παραπάνω η Επιτροπή Διερεύνησης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπεύθυνοι για τη διακοπή της κυκλοφορίας στην Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας - Σταυρού - Αεροδρομίου Σπάτων και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού την 24η Ιανουαρίου 2022 και τα συνακόλουθα προβλήματα ήταν τόσο η Παραχωρησιούχος Εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» όσο και η Εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε.

Λαμβάνοντας υπόψη τη διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας, την έκταση, τις συνέπειες αυτής (μεγάλος αριθμός εγκλωβισμένων οχημάτων, παρατεταμένος χρόνος για τον απεγκλωβισμό τους καθώς και ταλαιπωρία των εποχούμενων και μάλιστα σε συνθήκες εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών) και τον βαθμό υπαιτιότητας τόσο της Παραχωρησιούχου Εταιρείας όσο και της εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. η Επιτροπή Διερεύνησης εισηγήθηκε:

  1. Να επιβληθεί στην Παραχωρησιούχο Εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» το ανώτατο ύψος του διοικητικού προστίμου που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020.
  2. Να επιβληθεί στην εταιρεία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. (εταιρεία Λειτουργίας και Συντήρησης της Αττικής Οδού) το ανώτατο ύψος του διοικητικού προστίμου που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020.
Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Από τη σύμβαση παραχώρησης
Διόδια 2,5 ευρώ προβλέπονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού. Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν ότι ...
Business στην Γερμανία, χρηματοδότες από την Κύπρο και τρελά ταμειακά διαθέσιμα που… ούτε τράπεζα δεν έχει, οδήγησαν την Επιτροπή ...
ΤΑΙΠΕΔ - Παραχώρηση Αττικής Οδού
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προεπέλεξε τα επενδυτικά σχήματα που ...
Απουσιάζει το όνομα της Ιντρακάτ
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), ανακοινώνει ότι οκτώ ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν φακέλους ...
ΤΑΙΠΕΔ
Την παράταση δυο εβδομάδων στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, ...
ΡΑΕ
Πρόστιμο ύψους 250.000 ευρώ επέβαλε η ΡΑΕ στον ΔΕΔΔΗΕ, μετά από καταγγελία της Elpedison ότι για αρκετούς καταναλωτές, οι ...
Επισπεύδεται ο διαγωνισμός;
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προήδρευσε σε σύσκεψη στην οποία μετείχαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο υπουργός Κλιματικής ...
ΛΑΡΚΟ - Κρατικές ενισχύσεις
Η Ελλάδα υποχρεούται να καταβάλει κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 5,5 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματική ποινή ύψους άνω των 4 ...
Τον Σεπτέμβριο το τραμ προς Πειραιά
Το 2022 θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να ανακοινώσει τους διαγωνισμούς για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς ...
 
 
Μπορεί να μειώσει δραστικά το κόστος κατασκευής των αυτοκινήτων της;
Στην παρουσίαση της Tesla για την Ημέρα Επενδυτών για το 2023 την Τετάρτη, η οποία επικεντρώθηκε σε μεγάλο βαθμό στην αποδοτικότητα και τον ...
Σε κομβικά σημεία σε όλη τη χώρα
Η ΔΕΗ blue πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην τεχνολογία της φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων παρουσιάζοντας τον ισχυρότερο στην Ελλάδα ...
Στην αυτοκίνηση επενδύει η Autohellas σε αυτοκίνητα μηδενικών και χαμηλών ρύπων, τα οποία, εκτός από τα προφανή περιβαλλοντικά και επιχειρησιακά οφέλη, στοχεύουν στην ...
Από τη σύμβαση παραχώρησης
Διόδια 2,5 ευρώ προβλέπονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού. Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν ότι το υπουργείο Υποδομών και ...
Ο κ. Αριστείδης Αραβανής συνταξιοδοτείται μετά από 31 χρόνια προσφοράς στην Toyota Ελλάς
Μετά από 31 χρόνια επιτυχημένης θητείας στην εταιρεία, ο κ. Αριστείδης Αραβανής, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Toyota Ελλάς, μέλος του Ομίλου Inchcape, ...
Ευρωκοινοβούλιο-Συμβούλιο
Σε προσωρινή συμφωνία, σχετικά με τους αναθεωρημένους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, κατέληξαν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ...
Νέα εποχή για FIAT - Alfa Romeo - JEEP
Η FCA Italy S.p.A. δεν ανέχθηκε άλλο τη «δημιουργική λογιστική» του εν Ελλάδι παραρτήματός της, έβαλε κάτω τα νούμερα και βάσει της ψυχρής ...
Autohellas - Samelet
Οι Όμιλοι Autohellas και Samelet ιδρύουν κοινή εταιρεία  για να καταστεί ο συνεργάτης της Stellantis στην Ελληνική αγορά που θα αναλάβει την εισαγωγή ...
Χρηματιστήριο
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση έγινε η Porsche, μία εβδομάδα μετά την αρχική δημόσια προσφορά, καθώς ξεπέρασε τη μητρική Volkswagen. Οπως μεταδίδει ...
Ο Τιερί Νεβίλ αναδείχθηκε νικητής της υπερειδικής
Επιβεβαίωσε πως, μετά την επιστροφή στο WRC το 2021, το «Ράλλυ των Θεών» καθιερώνεται φέτος ως το κορυφαίο στο αγωνιστικό καλαντάρι, ως ο ...
Αποκάλυψη της αμερικάνικης Κεφαλαιαγοράς
Ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μασκ πούλησε περίπου 7,92 εκατομμύρια μετοχές της Tesla, που ανέρχονται περίπου σε 6,89 δισεκατομμύρια δολάρια, όπως αποκαλύφθηκε σε έγραφα της αμερικανικής Επιτροπής ...
Οι επιδότηση για φυσικά και νομικά πρόσωπα και η διαδικασία
Χρήσιμες ερωτήσεις – απαντήσεις για το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» που επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παρέχει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο δεύτερος κύκλος ...