Θετικές εκτιμήσεις για τις προοπτικές των δύο ελληνικών εταιριών διϋλισης περιλαμβάνει η έκθεση της Goldman Sacks, με σύσταση “Buy”- Αγοράς για τη Μότορ ‘Οιλ και διατηρώντας την ουδέτερη σύσταση για τα ΕΛΠΕ.
Και οι δύο όμιλοι επωφελούνται από τα υψηλά διεθνή περιθώρια διύλισης, μία τάση που παρατηρείται παγκοσμίως, εξ αιτίας μία σειράς παραγόντων.”Το 2022 σηματοδοτεί μια χρονιά αναγέννησης για τον κλάδο της διύλισης” αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση του διεθνούς οίκου , σημειώνοντας πάντως ότι είναι πιθανόν η κορύφωση αυτής της ανοδικής τάσης να επέλθει μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Αιτιολογώντας τη σύσταση “Αγορά” για τη Motor Oil, η Goldman Sacks υπογραμμίζει το υψηλό μερίδιο που καλύπτει η διύλιση στη συνολική δραστηριότητα της εταιρίας, καθώς ιστορικά ο όμιλος έχει αντλήσει πάνω από το 80% των EBITDA του από τη διύλιση.” Ως εκ τούτου, θεωρούμε την εταιρεία ως μία εκ των βασικών επικαρπωτών του τρέχοντος ανοδικού κύκλου διύλισης, δεδομένου και του καλαθιού προϊόντων υψηλής ποιότητας, που διαθέτει, καθώς άνω του 70% των πωλήσεων πετρελαιοειδών της αφορούν σε μεσαία και ελαφριά αποστάγματα”, αναφέρει η έκθεση.
Το διυλιστήριο της Motor Oil είναι ένα σύνθετο διυλιστήριο υψηλής πολυπλοκότητας, πράγμα που του επιτρέπει να εκμεταλλεύεται τη διεύρυνση των spreads μεταξύ ελαφρού και βαρέως αργού. (Το 70% της πρώτης ύλης της εταιρείας είναι βαρύ αργό). Επιπλέον, η έκθεση εκτιμά ότι η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να διαφοροποιήσει τις προμήθειες πρώτωνυλών, περιορίζοντας σε κάποιο βαθμό τις δυσμενείς επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών του φυσικού αερίου, ενώ το διυλιστήριό της είναι ενεργειακά αυτάρκες. Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση αναμένει ότι οι προβλέψεις για τα κέρδη του ομίλου θα αναθεωρηθούν θετικά, με την κερδοφορία ήδη να τροφοδοτείται από ένα πολύ ισχυρό 2ο τρίμηνο του 2022. Οι εκτιμήσεις του οίκου για τη Μοτορ Οιλ την τοποθετούν πολύ πιο πάνω από τη μέση τιμή για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια (τα κέρδη ανά μετοχή με βάση το BBG concensus για το 2022/23 (+148%/+33%). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η Motor Oil θα πρέπει να είναι σε θέση να παράγει μια μέση απόδοση FCF (ελεύθερες ταμειακές ροές) περίπου 23% το 2022-23, παρά τις συνεχείς επενδύσεις σε έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Για τα Ελληνικά Πετρέλαια η Goldman Sacks διατηρεί τη σύσταση “Ουδέτερη” “Οπως αναφέρει η έκθεση, τα Ελληνικά Πετρέλαια βρίσκονται σε πολύ καλή θέση για να εκμεταλλευθούν τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης, με τη δραστηριότητα διύλισης να έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά στα EBITDA του ομίλου. Στο πλαίσιο αυτό , αναμένεται το προσαρμοσμένο EBITDA του ομίλου να αυξηθεί κατά 2 φορές από το 2021 έως το 2022, αντανακλώντας την ισχυρή ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης. Η έκθεση επισημαίνει ωστόσο ότι η εταιρεία επηρεάζεται φέτος από τις εργασίες συντήρησης των διυλιστηρίων (Ελευσίνα το 1ο τρίμηνο και η Θεσσαλονίκη το δεύτερο εξάμηνο του 2022) ενώ το πιο διαφοροποιημένο επιχειρηματικό της μοντέλο της δίνει σχετικά χαμηλότερη επιχειρησιακή έκθεση στη διύλιση. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμά ότι η εταιρεία μπορεί να προσφέρει μέση απόδοση FCF περίπου 15% την περίοδο 2022-23 και ισχυρή δυναμική κερδών, η οποία θα μεταφραστεί σε σημαντική αύξηση μερίσματος, με εκτιμώμενη μερισματική απόδοση περίπου στο 7,7%/7,3% το 2022/23 , εξαιρουμένων των ειδικών μερισμάτων από την ανακοινωθείσα διάθεση των εσόδων από την πώληση του μεριδίου της στη ΔΕΠΑ Υποδομών, τα οποία θα μπορούσαν να συνεισφέρουν άλλη μια μερισματική απόδοση περίπου 6% το 2022, (με βάση τις ανακοινωμένες προβλέψεις της εταιρείας για τις τιμές πώλησης και την διανομή του 50% , σύμφωνα με τις pro-forma εκτιμήσεις της Goldman Sacks).
Τα υψηλά διεθνή περιθώρια διύλισης τροφοδοτούνται από ένα μοναδικό σύνολο συνθηκών σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράγοντες όπως, η τριετής περίοδος μόνιμης διακοπής εργασιών μεγάλου μέρους της παραγωγικής ικανότητας που οδήγησε σε απώλεια ικανότητας διύλισης περίπου 3 εκατ. βαρελιών/ημέρα σε συνδυασμό με τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα αποθεμάτων που επιδεινώθηκαν από τις μειωμένες ρωσικές εξαγωγές και τις αλλαγές στις εξαγωγικές πολιτικές της Κίνας περιόρισαν την προσφορά σε μία περίοδο δραστικής ανάκαμψης της ζήτησης. Παρότι τα παγκόσμια ποσοστά χρησιμοποίησης του παραγωγικού δυναμικού των διυλιστηρίων κινούνται πάνω από τον ανοδικό κύκλο της περιόδου 2015-17, παρατηρείται στενότητα για διάφορα προϊόντα πετρελαίου και ιδιαίτερα στα μεσαία και ελαφριά αποστάγματα.