Ανησυχίες για τη μετακύληση του κόστους των εγγυήσεων προέλευσης και του νέου ΕΤΜΕΑΡ στους καταναλωτές ηλεκτρισμού και δη τη βιομηχανία, καθώς και για πιθανή αύξηση της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος λόγω της διατήρησης των εφεδρειών στα νησιά εκφράζει η ΕΒΙΚΕΝ σε επιστολή της προς τον υπουργό Περιάλλοντος- Ενέργειας, σχετικά με το νομοσχέδιογια τις ΑΠΕ, το οποίο έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή
Προσθέτει δε ότι θα πρέπει να μειωθεί το κόστος των ΥΚΩ για τους επιλέξιμους βιομηχανικούς καταναλωτές, όπως προβλέπουν οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στις εγγυήσεις προέλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και στο νέο ΕΤΜΕΑΡ, που θα ισχύσει παράλληλα με το παλαιό και θα αφορά στις ΑΠΕ που τέθηκαν σε λειτουργία μετά την 1.1.2021, η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ υπενθυμίζει ότι ο σχετικός υπολογαριασμός του ΕΛΑΠΕ έχει ήδη θεσπιστεί. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο ανάμεσα στα έσοδα του υπολογαριασμού είναι :
- οι δημοπρατήσεις εγγυήσεων προέλευσης
- Η χρέωση που επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου για την αποζημίωση των νέων έργων ΑΠΕ, που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1.1.2021 (νέο ΕΤΜΕΑΡ). Η χρέωση αυτή θα επιβαρύνει τους πελάτες τους ανάλογα με την κατανάλωση ενέργειας τους και θα αποτυπώνεται στα τιμολόγια τους.
Το υφιστάμενο καθεστώς εκπτώσεων του ΕΤΜΕΑΡγια τις επιλέξιμες βιομηχανίες έντασης ενέργειας, δεν επεκτείνεται αυτόματα στο νέο ΕΤΜΕΑΡ, αλλά θα απαιτηθεί η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης προκειμένου να ισχύσει η αντίστοιχη μοναδιαία μειωμένη χρέωση, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο.
Σύμφωνα με τις νέες Κατευθυντήριες γραμμές CEEAG (21.12.2021) δεν προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής χρέωσης/τέλουςσε προμηθευτές για τη χρηματοδοτική στήριξη των ΑΠΕ, παρά μόνο απ’ ευθείας στους καταναλωτές, επισημαίνει η ΕΒΙΚΕΝ και θέτει το ερώτημα : “Για ποιο λόγο η χρέωση του νέου ΕΤΜΕΑΡ επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου και όχι στους καταναλωτές, δηλαδή δεν αποτελεί μια ρυθμιζόμενη χρέωση όπως το υφιστάμενο ΕΤΜΕΑΡ”
Η επιστολή υπογραμμίζει ιδιαίτερα ορισμένα σημαία του άρθρου 130 του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα:
- η δημοπράτηση εγγυήσεων προέλευσης για ΑΠΕ πουτέθηκαν σε λειτουργία μετά την 1.1.2021 (εννοείται ΑΠΕ που έχουν τύχει λειτουργικής ενίσχυσης) ενώ αντίθετα για τα έργα ΑΠΕ που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την 1.1.2021 προβλέπεται ότι ανακαλούνται αζημίως μέσω των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας υπέρ των τελικών τους πελατών χωρίς να είναι σαφές για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση και ποια η επίπτωση από αυτήν.
- τα έσοδα των εν λόγω δημοπρασιών να λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό του νέου ΕΤΜΕΑΡ.
“Από τα ανωτέρω δεν προκύπτει προς το παρόν υποχρέωση των προμηθευτών να κατέχουν μια ελάχιστη ποσότητα εγγυήσεων προέλευσης από ΑΠΕ μετά την 1.1.21, γεγονός το οποίο αποτιμάται θετικά, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα σήμαινε πρόσθετη επιβάρυνση για τους καταναλωτές.” αναφέρει η επιστολή,
Παράλληλα όμως επισημαίνει ότι στην απόκτηση εγγυήσεων προέλευσης από καταναλωτές κατά τη σύναψη διμερών συμβάσεων PPA με παραγωγούς ΑΠΕ, δεν μεσολαβούν απαραίτητα προμηθευτές,. καθώς αυτά τα διμερή συμβόλαια μπορεί να είναι συμβόλαια οικονομικής διαφοράς (cfd), στα οποία δεν μεσολαβεί κάποιος προμηθευτής. Η ιδιαιτερότητα αυτή θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στο νέο κανονιστικό πλαίσιο για τις Εγγυήσεις Προέλευσης, αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ
Επίσης στο άρθρο 127 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου ορίζεται ότι ο Φορέας Έκδοσης Εγγυήσεων Προέλευσης καθώς και ο Φορέας Ελέγχου Εγγυήσεων Προέλευσης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, γεγονός που σημαίνει ότι πιθανόν να υπάρχει η πρόθεση προσεχώς αφενός ο Φορέας Έκδοσης Εγγυήσεων Προέλευσης να μην είναι ο ΔΑΠΕΕΠ, αφετέρου ο Φορέας Ελέγχου Εγγυήσεων Προέλευσης να μην είναι η ΡΑΕ, αναφέρει η επιστολή, εκφράζοντας παράλληλα και τον προβληματισμό της βιομηχανίαςς σχετικά με τον επικείμενο ορισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (HΕΝΕΧ) ως φορέα έκδοσης των εγγυήσεων προέλευσης.
Και συνεχίζει η επιστολή :
Διατήρηση εφεδρειών στα διασυνδεδεμένα νησιά (Άρθρο 120)
Υο νομοσχέδιο ορθώς προβλέπει ότι για τη διασφάλιση του εφοδιασμού των διασυνδεδεμένων νησιών συνάπτονται συμβάσεις Εφεδρείας Δυναμικού Εκτάκτων Αναγκών, μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του κατόχου άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από θερμικές μονάδες, που βρίσκονται στα ηλεκτρικά συστήματα των εν λόγω νησιών, οι οποίες υποβάλλονται προς έγκριση στη ΡΑΕ.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν συναφθεί τέτοιου τύπου συμβάσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανάγκη αποζημίωσης της ΔΕΗ για τις υπηρεσίες που έχει προσφέρει από το 2004. Το εν λόγω κόστος θα επιβαρύνει τους καταναλωτές μέσω της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος (ΧΧΣ).
Είναι προφανές ότι αναμένεται αύξηση της ΧΧΣ αφενός λόγω του κόστους των επενδύσεων των έργων διασύνδεσης των νησιών και αφετέρου του κόστους διατήρησης θερμικών μονάδων ως εφεδρείες. Παράλληλα είναι γεγονός ότι ο λογαριασμός των ΥΚΩ είναι πλεονασματικός με πρόβλεψη το πλεόνασμα να καλύψει ανάγκες του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΒΙΚΕΝ προτείνει Πτο Υπουργείο να προχωρήσει σε μείωση της χρέωσης ΥΚΩ στο πλαίσιο της έγκρισης μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ, όπως εξάλλου προβλέπεται από τις νέες Κατευθυντήριες Γραμμές της Ε.Ε για κρατικές ενισχύσεις (CEEAG), καταλήγει η επιστολή.