Στενότητα παρουσιάζει η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, τη στιγμή που η παγκόσμια ζήτηση για φορτία LNG αυξάνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα και τις πολύ υψηλές τιμές του αερίου.
Το υγροποιημένο αέριο αποτελεί και για τη χώρα μας τη βασική πηγή προμήθειας αερίου, με τις εισαγωγές LNG τον Ιούλιο να καταλαμβάνουν το 61% του συνόλου, ενώ το ρωσικό αέριο αγωγού κάλυψε μόλις το 6%.
Οι ελλείψεις φορτίων LNG στην παγκόσμια αγορά όμως έχουν ανεβάσει υπερβολικά το κόστος, το οποίο στις τρέχουσες τιμές σποτ για ένα μέσο cargo υγροποιημένου αερίου υπολογίζεται στα 100 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Reuters
Μεγάλοι έμποροι LNG, όπως η Shell και η ΒΡ “γράφουν” απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων στην προσπάθειά τους να καλύψουν συμβόλαια παράδοσης, καθώς αναγκάζονται να αγοράζουν σποτ φορτία στις υψηλές τιμές, λόγω διαφόρων διακοπών και διαταραχών στον ομαλό εφοδιασμό με υγροποιημένο αέριο, όπως αναφέρει το Reuters
Στη διαταραχή της αγοράς έχουν συμβάλει οι απρογραμμάτιστες διακοπές σε μεγάλες μονάδες LNG στις ΗΠΑ, τη Νιγηρία και την Αυστραλία, σε μία περίοδο που το υγροποιημένο αέριο καλείται να αντισταθμίσει τις ανάγκες την για φυσικό αέριο μετά τη σημαντική μείωση των εξαγωγών ρωσικού αερίου μέσω αγωγών στην Ευρώπη.
Σε 500 εκατ. δολάρια υπολογίζεται για τη BP το κόστος αντικατάστασης φορτίων LNG στη σποτ αγορά, μετά τη ξαφνική διακοπή λειτουργίας της μονάδας Freeport LNG στο Τέξας τον Ιούνιο, ανέφεραν πηγές του κλάδου στο Reuters. Η Freeport είναι η δεύτερη μεγαλύτερη μονάδα εξαγωγής υγροποιημένου αερίου των ΗΠΑ και προμηθεύει την BP με περίπου 4 εκατομμύρια τόνους ετησίως από ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 18 εκατομμυρίων τόνων.
Προβλήματα έχει και η γαλλική TotalEnergies, η οποία πρόκειται να αντικαταστήσει οκτώ φορτία LNG που ήταν προγραμματισμένο να παραλάβει από τη Freeport με προμήθεια σποτ φορτίων στο τρίτο τρίμηνο του έτους.
Οι έμποροι συνήθως υπογράφουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας με παραγωγούς LNG και ξεχωριστές συμφωνίες πώλησης του αερίου στους πελάτες τους.
Η Shell, ο μεγαλύτερος έμπορος LNG στον κόσμο με μερίδιο αγοράς 20%, μείωσε τον όγκο παραγωγής LNG κατά 4% το δεύτερο τρίμηνο, κυρίως λόγω των απωλειών εφοδιασμού από το Sakhalin-2 στη Ρωσία, μετά την αποχώρησή της από την κοινοπραξία που το εκμεταλλεύεται, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ωστόσο η Shell συνεχίζει να προμηθεύεται φορτία LNG από το Sakhalin-2 στο πλαίσιο των υφιστάμενων μακροπρόθεσμων συμβάσεων.
Ομως το μέλλον των συμβάσεων αυτών είναι αβέβαιο, καθώς η Ρωσία έδωσε στους ξένους επενδυτές που συμμετέχουν στο Sakhalin-2, προθεσμία ενός μηνός για να διεκδικήσουν τα μερίδιά τους στη νέα εταιρική οντότητα που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Shell, Ben van Beurden, δήλωσε ότι είναι «πολύ απίθανο» η Shell να ενταχθεί στη νέα οντότητα, αναφέρει το Reuters.
Oι απώλειες από το Sakhalin-2 επηρέασαν τα κέρδη του δεύτερου τριμήνου της Shell κατά περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με εκτιμήσεις από πηγές του κλάδου. Επιπλέον, η Shell και οι εταίροι της έχασαν την παραγωγή LNG από το γιγάντιο Prelude floating LNG στα ανοιχτά της δυτικής ακτής της Αυστραλίας, αφού το έκλεισαν, μετά από διαφωνίες για τις αμοιβές.
Αλλά και ο τεράστιος τερματικός σταθμός εξαγωγής LNG της Νιγηρίας στο νησί Bonny έχει μειώσει τις παραδόσεις τους τελευταίους μήνες, εξ αιτίας της έλλειψης προμηθειών φυσικού αερίου λόγω της ανεξέλεγκτης κλοπής και της δολιοφθοράς στους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Πάντως τόσο η ΒΡ όσο και η Shell καταγράφουν φέτος τεράστια κέρδη λόγω των αυξανόμενων περιθωρίων διύλισης στα πετρελαιοειδή και των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου, και του πετρελαίου, παρά τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν.
Οι περιορισμοί στη διαθεσιμότητα LNG έχουν ωθήσει τις τιμές αναφοράς TTF σε υψηλά ρεκόρ, καθώς η Ευρώπη αυξάνει με ταχείς ρυθμούς τις εισαγωγές υγροποιημένου αερίου για να κτίσει αποθέματα, ικανά να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο αγωγού.
Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο ξεπέρασαν το ρεκόρ των 100 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm), ή 75 εκατομμύρια τόνους (Mt), φθάνοντας σχεδόν στο επίπεδο του συνόλου των εισαγωγών υγροποιημένου αερίου του 2021, σύμφωνα με αναλυτές της Refinitiv. Τον Ιούλιο, περίπου το 35% των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών προήλθαν από τις ΗΠΑ, έναντι 43% τον Ιούνιο, κυρίως λόγω της απώλειας φορτίων Freeport.