Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΑΔΜΗΕ: Σχεδιάζει 7 διεθνείς διασυνδέσεις
Τρίτη, 06/09/2022

Επτά νέα έργα στον τομέα των διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-2032. Πρόκειται είτε για νέες γραμμές είτε για αναβάθμιση υφισταμένων για τη διασύνδεση με γειτονικές χώρες, καθώς και με την Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Ειδικότερα, οι σχεδιαζόμενες διασυνδέσεις του ΑΔΜΗΕ όπως περιγράφονται στο δεκαετές πρόγραμμα του Διαχειριστή, το οποίο η ΡΑΕ έχει θέσει σε διαβούλευση ως τις 3 Οκτωβρίου, έχουν ως εξής: 

Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας

Η εναέρια διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς 400 kV μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East1, αποτελεί τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση με τη Βουλγαρία

Η ονομαστική μεταφορική ικανότητα της νέας γραμμής ανέρχεται σε 2.000 MVA. Θα έχει συνολικό μήκος 151 χλμ, από τα οποία 30 χλμ στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα 121 χλμ σε βουλγαρικό έδαφος. Εχει περιληφθεί στα έργα πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023. 

Η νέα γραμμή θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 1.400 MW για την κατεύθυνση προς τη Βουλγαρία και σε 1.700 MW για την κατεύθυνση προς την Ελλάδα. 

Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2021, ενώ η κατασκευή στην ελληνική πλευρά έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2023. 

Δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας - Τουρκίας

Τον Μάρτιο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TEIAS συμφώνησαν για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής Γραμμής Μεταφοράς 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 24,2 εκατ ευρώ και αφορά σε νέα εναέρια Γραμμή Μεταφοράς 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ του ΚΥΤ Νέας Σάντας και του Υ/Σ Babaeski στην Τουρκία. Θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2.000 MVA. Το συνολικό μήκος της γραμμής τοποθετείται γύρω στα 130 χλμ, εκ των οποίων τα 70 χλμ βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και τα υπόλοιπα 60 χλμ στην Τουρκία. 

Η νέα γραμμή εκτιμάται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και προς στις δύο κατευθύνσεις. Το έργο θα ενισχύσει την σύνδεση του Ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας. 

Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας

Το Νοέμβριο του 2020 ξεκίνησε η συνεργασία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και του ιταλικού Διαχειριστή (TERNA) για την ενίσχυση της διασύνδεσης των ηλεκτρικών συστημάτων Ελλάδας και Ιταλίας. Έχει ήδη συγκροτηθεί ομάδας εργασία για την εκπόνηση μελετών και τον Μάιο του 2021 υπογράφηκε Συμφωνία (Agreement on Terms of Reference) μεταξύ των δύο διαχειριστών για την εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας. 

Στο πλαίσιο της Μελέτης Σκοπιμότητας διερευνώνται αναλυτικά εναλλακτικές τεχνικές λύσεις για την ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας διασύνδεσης μεταξύ των συστημάτων Ελλάδας και Ιταλίας με στόχο την αύξηση της μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των δύο συστημάτων κατά 500 έως 1.000 MW. Παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης υφιστάμενων υποδομών της διασύνδεσης ΣΡ Ελλάδας – Ιταλίας που βρίσκεται σε λειτουργία από το 2002.

Η πρώτη φάση της Μελέτης Σκοπιμότητας έχει ήδη ολοκληρωθεί. Η εκπόνηση των μελετών αγοράς και δικτύου ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 2022. Βάσει της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων που πραγματοποιείται από κοινού από τους δύο Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και TERNA) αναμένεται να αποφασιστεί η πλέον ενδεδειγμένη τεχνοοικονομικά λύση. 

Διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ

Το έργο αφορά στην διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς Ελλάδας – Κύπρου και Ισραήλ με συνδέσμους συνεχούς ρεύματος και περιλαμβάνει τα τμήματα της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου και της διασύνδεσης Κύπρου– Ελλάδας (Κρήτη). Σύμφωνα με τον φορέα υλοποίησης Εuroasia Ιnterconnector το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη)-Κύπρου- Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 km με ισχύ 1.000 MW, και εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,4 δις ευρώ, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Η ηλέκτρισή του τοποθετείται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Ήδη, οι εταιρίες ΑΔΜΗΕ-Αριάδνη Interconnection και Εuroasia Ιnterconnector συνεργάζονται για την εξειδίκευση τεχνικών λεπτομερειών προκειμένου να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα με την ηλεκτρική διασύνδεση  Αττικής – Κρήτης. 

Το τμήμα του έργου Κύπρου – Ελλάδας (Κρήτη), συνολικού μήκους 898 χλμ, έχει λάβει χρηματοδότηση 100 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Κύπρου και 657 εκ. € από τον CEF. Η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών εκτιμάται εντός του 2022

Διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου

Τον Οκτώβριο του 2021 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας – Αιγύπτου με βάση το οποίο συστήνεται ομάδα εργασίας υψηλού επιπέδου από εκπροσώπους των δύο υπουργείων, των Διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς και των ρυθμιστικών αρχών. Η ομάδα εργασίας θα εξετάσει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου, θα διευκολύνει την αδειοδότηση και θα υποστηρίξει τον χαρακτηρισμό του ως έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.

Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα συσταθεί κοινή τεχνική επιτροπή που θα απαρτίζεται από στελέχη των δύο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ και EETC) με σκοπό την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου.

Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας

Το έργο το οποίο προτάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας (MEPSO) αφορά στην αναβάθμιση της διασυνδετικής Γραμμής Μεταφοράς 400 kV Μελίτη - Bitola. Η  σκοπιμότητα υλοποίησης της διασύνδεσης θα εξεταστεί στο επόμενο διάστημα σε κοινή ομάδα εργασίας ΑΔΜΗΕ και MEPSO που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό.

Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας

Τον Απρίλιο του 2020 ξεκίνησε συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας (OST) αναφορικά με την δυνατότητα υλοποίησης μίας νέας διασυνδετικής γραμμής Ελλάδας – Αλβανίας. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο και επικεντρώνονται στην διερεύνηση των τεχνικών και οικονομικών παραμέτρων για την σχεδίαση μίας νέας διασυνδετικής γραμμής υπερυψηλής τάσης 400 kV μεταξύ του νοτίου συστήματος μεταφοράς της γειτονικής χώρας και κατάλληλου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στο Ελληνικό σύστημα. Έχει συγκροτηθεί κοινή ομάδα εργασίας που θα αξιολογήσει όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες ...
Ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών κατέγραψε το 2023 η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 59,4 εκατ. ευρώ ...
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Τάσσος Μάνος, τόνισε ότι πρέπει να διπλασιαστούν ή ακόμα και να τετραπλασιαστούν οι επενδύσεις για την ...
Συνάντηση με πολυμελή αντιπροσωπεία του Ισραηλινού Υπουργείου Ενέργειας, της Ρυθμιστικής Αρχής καθώς και του Διαχειριστή της χώρας, είχε σήμερα ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων ...
Συνάντηση με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είχε χθες στο Ηράκλειο η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ για την πρόοδο του έργου ...
Περαιτέρω αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου του ΑΔΜΗΕ προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που κοινωνικοποιεί το 50% του κόστους ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...