Στις αρχές του 2023 αναμένεται να στηθούν
Τα πρώτα εργοτάξια στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, αναμένεται να στηθούν μέσα στο επόμενο διάστημα.
Η κατασκευή έχει χωριστεί σε τρια μέρη, με το πρώτο να είναι η παραχώρηση μεταξύ Χανίων και Χερσονήσου, το δεύτερο είναι η ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το τρίτο είναι το δημόσιο έργο στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί δύο εκ των τριών διαγωνισμών του έργου. Τον περασμένο Σεπτέμβριο υπεγράφη η σύμβαση για το ανατολικό τμήμα του άξονα από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Το έργο το οποίο έχει κόστος μαζί με τον ΦΠΑ 186 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αντικείμενο του τμήματος αυτού είναι η μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ, και η μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο.
Στο μεσαίο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη, ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στις αρχές του έτους με μοναδική προσφορά αυτή του σχήματος ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Επόμενο βήμα είναι η ανακήρυξη του σχήματος ως προσωρινού αναδόχου (η σύμβαση αναμένεται να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση), ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 290 εκατ. ευρώ.
Αντικείμενο της σύμβασης μέσω ΣΔΙΤ είναι η εκτέλεση του έργου "Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης - Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος "Χερσόνησος - Νεάπολη", με Σ.Δ.Ι.Τ.". Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών.
Στο πλαίσιο της σύμβασης σύμπραξης, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) καλείται να αναλάβει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, για την κατασκευή του έργου, με βάση τις ήδη υφιστάμενες μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά τη διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του.
Επίσης την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου, καθώς και εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των κατασκευασμένων τμημάτων, που θα ενταχθούν στον οριστικό σχεδιασμό.
Τη χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού και επίσης τη συντήρηση - λειτουργία του οδικού τμήματος "Χερσόνησος - Νεάπολη", όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης.
Το σημαντικότερο όμως τμήμα του ΒΟΑΚ είναι αυτό που θα ξεκινά από τα Χανιά και θα φτάνει μέχρι τη Χερσόνησο. Θα καλύπτει τις μεγάλες πόλεις του Ηρακλείου, του Ρεθύμνου και των Χανίων και των μεγάλων τουριστικών προορισμών. Σε αυτό περιλαμβάνεται και ως προαίρεση το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος και είναι συνολικού προύπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να ξεκινήσει η Β`φάση του διαγωνισμού καθώς απομένει η ΜΠΕ για τις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου και του τμήματος της προαίρεσης.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την δημοπράτηση του έργου με την υποβολή οικονομικών προσφορών από τα σχήματα που έχουν ήδη περάσει στη β΄φάση ήτοι:
1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ,
2.ΤΕΡΝΑ,
3.J&P ΑΒΑΞ,
4.VINCI,
5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA-INTERTOLL
Το τμήμα Χανιά Χερσόνησος θα είναι ένας αυτοκινητόδρομος με διόδια μήκους περίπου 163 χλμ. ο οποίος θα κατασκευαστεί και θα λειτουργεί βάσει σύμβασης παραχώρησης. Το έργο περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ, 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.