Ενα χρόνιο πρόβλημα των επενδυτών σε ΑΠΕ έρχεται να λύσει η ΡΑΕ με την απόφασή της για τον επιμερισμό του κόστους των έργων για τη σύνδεση των μονάδων με το σύστημα ηλεκτρισμού, ενώ παράλληλα, με άλλη απόφαση, η Ρυθμιστική Αρχή προσδιόρισε τα δεδομένα που θα πρέπει να ανταλλάσσουν οι δύο Διαχειριστές Μεταφοράς και Δικτύου καθώς και οι Σημαντικοί Χρήστες του Συστήματος για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Ο επιμερισμός του κόστους σύνδεσης “απαντά” στο ζήτημα που δημιουργείται όταν ένας παραγωγός, ο πρώτος που λαμβάνει την άδεια για την εγκατάσταση ενός πάρκου, χρειάζεται να κατασκευάσει έργα επέκτασης του συστήματος, ιδίως νέο υποσταθμό για να συνδεθεί με το σύστημα. Όμως τα έργα αυτά, θεωρούνται υποδομές του δικτύου και μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν και από άλλους χρήστες, οπότε εύλογα τίθεται θέμα επιμερισμού το κόστους.
Μετά από δημόσια διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους, η ΡΑΕ αποφάσισε τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους των έργων επέκτασης Συστήματος για σύνδεση Παραγωγών ή Πελατών ή του Δικτύου στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Σύμφωνα με την απόφαση, η οποία έχει σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση η νέα μεθοδολογία αφορά τις περιπτώσεις:
- Σύνδεσης νέου Πελάτη ή Παραγωγού σε σημείο που περιλαμβάνεται στα έργα επέκτασης για σύνδεση του Δικτύου στο Σύστημα.
- Σύνδεσης του Δικτύου σε σημείο που περιλαμβάνεται στα έργα επέκτασης για σύνδεση Πελάτη ή Παραγωγού στο Σύστημα.
- Σύνδεσης νέου Πελάτη ή Παραγωγού σε σημείο που περιλαμβάνεται στα έργα επέκτασης για σύνδεση υφιστάμενου Πελάτη ή Παραγωγού του Συστήματος.
Τα κοινά έργα επέκτασης για τα οποία θα υπάρξει επιμερισμός του κόστους είναι :
Σημείο Σύνδεσης σε υφιστάμενο Υποσταθμό Χρήστη
Στα κοινά έργα επέκτασης για τη σύνδεση περιλαμβάνονται: Ζυγοί Υψηλής Τάσης (YT), Αποζεύκτης τομής Ζυγών ΥΤ ή/και διασυνδετικές πύλες Ζυγών ΥΤ, Πύλες Γραμμών Μεταφοράς (ΓΜ), Γραμμές Μεταφοράς (αν υπάρχουν).
Σημείο Σύνδεσης σε υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς
Στα κοινά έργα επέκτασης για τη σύνδεση περιλαμβάνεται το τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς (ΓΜ) που θα απαιτείτο για τη σύνδεση στο Σύστημα του νέου Χρήστη, αν δεν υπήρχε η υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς ως έργο επέκτασης για τη σύνδεση του υπάρχοντος Χρήστη.
Η μεθοδολογία λαμβάνει υπόψη το κατασκευαστικό κόστος των κοινών έργων επέκτασης, γίνεται αναγωγή του κατασκευαστικού κόστους στο χρόνο σύνδεσης του νέου Χρήστη και απομείωση της αξίας των έργων λόγω αποσβέσεων, σε μία προσπάθεια θεσμικής ρύθμισης του όλου θέματος, πράγμα που αναμένεται να διευκολύνει την υπλοποίηση έργων ΑΠΕ
Πώς λειτουργεί ο επιμερισμός κόστους:
Σύμφωνα με το παράδειγμα της ΡΑΕ, ας υποτεθεί ότι τρεις σταθμοί ΑΠΕ, ισχύος 20MW, 10 MW και 20 MWο καθένας πρόκειται να συνδεθούν σε νέο υποσταθμό 40/50 MVA, συνολικού κόστους 2.400.000 ευρώ. Ο πρώτος σταθμός ΑΠΕ θα πληρώσει εξ ολοκλήρου όλο το κόστος κατασκευής του νέου υποσταθμού, δηλαδή 2.400.000ευρώ. Ο δεύτερος σταθμός ΑΠΕ, με βάση τη μεθοδολογία θα πληρώσει ποσό 800.000 ευρώ, το οποίο εξ ολοκλήρου θα πάει στον 1ο σταθμό ΑΠΕ. Τέλος ο τρίτος σταθμός θα κληθεί να καταβάλει το ποσό των 960.000 ευρώ. Από τα χρήματα αυτά θα επιστραφεί το ποσό των 640.000 ευρώ στον 1ο σταθμό ΑΠΕ και των 320.000 € προς τον 2ο σταθμό ΑΠΕ.
Τελικά, μετά τις εκκαθαρίσεις, ο πρώτος σταθμός θα έχει καταβάλει το ποσό των 960.000 €, ο δεύτερος 480.000 € και ο τρίτος το ποσό των 960.000 €, στη βάση της ονομαστικής ισχύος του καθενός. Με την εφαρμογή της μεθοδολογίας δεν θα υπάρχει οποιαδήποτε εξάρτηση ή συναλλαγή μεταξύ των σταθμών ΑΠΕ που θα συνδεθούν στο ίδιο σημείο. Όλες οι καταβολές και οι επιστροφές θα γίνονται μέσω της ΑΔΜΗΕ ΑΕ. Το γεγονός αυτό ενισχύει τη διαφάνεια, απλοποιεί την όλη διαδικασία, και εξασφαλίσει την ομαλή υλοποίηση των έργων ΑΠΕ.
Τέλος, όσον αφορά στην ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ), Διαιχειριστών Συστήματος Διανομής (ΔΣΔ) και Σημαντικών Χρηστών Δικτύου (ΣΧΔ), με την απόφασή της η ΡΑΕ θεσπίζει ουσιαστικά εναρμονισμένους κανόνες για τη λειτουργία του συστήματος. Στους κανόνες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η διασφάλιση της διαθεσιμότητας και ανταλλαγής των αναγκαίων δεδομένων και πληροφοριών μεταξύ ΔΣΜ και μεταξύ των ΔΣΜ και όλων των άλλων ενδιαφερόμενων φορέων, η διευκόλυνση της ενσωμάτωσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η επίτευξη αποδοτικότερης χρήσης του δικτύου και η ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος των καταναλωτών.
Ας σημειωθεί ότι η Απόφαση δεν αφορά το μοντέλο συνεργασίας μεταξύ των Διαχειριστών Συστήματος και Δικτύου για την παροχή αποκεντρωμένων επικουρικών υπηρεσιών αλλά το εύρος ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ τους.
Συγκεκριμένα αφορά στην:
α) Παροχή διαρθρωτικών δεδομένων, δεδομένων σε πραγματικό χρόνο καθώς και απολογιστικών και μετρητικών δεδομένων μεταξύ των Διαχειριστών των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς, δηλαδή του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ
β) Παροχή δεδομένων στον ΑΔΜΗΕ σε πραγματικό χρόνο από τους Σημαντικούς Χρήστες Δικτύου που συνδέονται στο σύστημα μεταφοράς
γ) Παροχή διαρθρωτικών δεδομένων, δεδομένων προγραμματισμού και δεδομένων πραγματικού χρόνου από τους Σημαντικούς Χρήστες Δικτύουπου συνδέονται στο δίκτυο διανομής προς τους δύο Διαχειριστές, και
δ) Παροχή δεδομένων από εγκαταστάσεις ζήτησης προς τον Διαχειριστή Μεταφοράς