Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έρευνα του Transport & Environment
Διυλιστήρια: Βιοκαύσιμα VS πράσινων εναλλακτικών
Παρασκευή, 27/01/2023

Οι προσπάθειες για τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές επικεντρώνονται υπερβολικά στην αύξηση των βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς, παραμελώντας τα συνθετικά καύσιμα που παράγονται με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Transport & Environment (T&E). 

Η μελέτη δείχνει ότι τα τρία τέταρτα των πράσινων επενδύσεων στα διυλιστήρια προορίζονται για βιοκαύσιμα, οκτώ φορές περισσότερο από ότι δαπανάται για την παραγωγή υδρογόνου και ηλεκτρονικών καυσίμων.

Καθώς αυξάνεται η πίεση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον τομέα των μεταφορών, οι ειδικοί συμφωνούν ότι δεν μπορούν εύκολα να ηλεκτροδοτηθούν όλοι οι τομείς των μεταφορών.

Θα χρειαστούν πρόσθετα εναλλακτικά υγρά καύσιμα για να αντικαταστήσουν την κηροζίνη στον αεροπορικό τομέα και το βαρύ πετρέλαιο στο ναυτιλιακό τομέα, με ορισμένους ενδιαφερόμενους φορείς να ζητούν αύξηση της ανάπτυξής τους για τη μείωση των εκπομπών από αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Επί του παρόντος αναπτύσσονται και κλιμακώνονται πολλαπλές επιλογές, όπως προηγμένα βιοκαύσιμα από φυτικά υπολείμματα, ζωικά λίπη και χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και συνθετικά καύσιμα από υδρογόνο και CO2 που εξάγεται από την ατμόσφαιρα (τα λεγόμενα e-fuels). 

Ωστόσο, μια μελέτη της περιβαλλοντικής συμβούλου Ricardo δείχνει ότι οι περισσότερες επενδύσεις που σχεδιάζονται για διυλιστήρια επικεντρώνονται στην παραγωγή βιοκαυσίμων και όχι σε εναλλακτικές λύσεις με βάση το υδρογόνο.

Ενώ οι προγραμματισμένες επενδύσεις στη διύλιση βιοκαυσίμων κατά τα επόμενα επτά χρόνια ανέρχεται σε 28 δισεκατομμύρια ευρώ, μόνο 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ αναμένεται να διατεθούν στην παραγωγή «ηλεκτρονικών» καυσίμων.

Το T&E κατηγόρησε τις πετρελαϊκές εταιρείες για αναντιστοιχία μεταξύ δημοσίων δηλώσεων και πραγματικών επενδυτικών αποφάσεων.

«Οι παραγωγοί πετρελαίου προωθούν το υδρογόνο ως το μεγάλο τους στοίχημα για το μέλλον, αλλά στην πραγματικότητα οι επενδύσεις τους στο πράσινο υδρογόνο είναι θλιβερές», δήλωσε (Euractive) ο Geert Decock, διευθυντής ηλεκτρικής ενέργειας και ενέργειας στην T&E. «Δεν πρόκειται για μια βιομηχανία που υπερβαίνει τα όρια της καθαρής τεχνολογίας», πρόσθεσε.

Η eFuel Alliance, ένας οργανισμός που προωθεί τη χρήση συνθετικών καυσίμων, δήλωσε  ότι αυτό μπορεί να εξηγηθεί από την έλλειψη κινήτρων για την κλιμάκωση των ηλεκτρονικών καυσίμων. «Είναι προφανές ότι οι επενδύσεις θα είναι χαμηλότερες εάν δεν καθοριστεί νομικό πλαίσιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε ο εκπρόσωπος Jan Werhold. «Εφόσον λείπουν οι κατ' εξουσιοδότηση πράξεις και η REDIII [ο νόμος της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας] δεν θέτει σαφείς απαιτήσεις για το πράσινο υδρογόνο και τα ηλεκτρονικά καύσιμα, οι επενδύσεις δεν θα υλοποιηθούν», πρόσθεσε.

Η T&E όχι μόνο επέκρινε την έλλειψη επενδύσεων σε συνθετικά καύσιμα, αλλά υποστήριξε επίσης ότι η ποσότητα βιοκαυσίμων που στοχεύουν οι εταιρείες πετρελαίου θα ξεπεράσει αυτή που μπορεί να προέλθει βιώσιμα με τη χρήση αποβλήτων και υπολειμμάτων.

Οι επενδύσεις που προβλέπονται σε καύσιμα που βασίζονται σε υδροεπεξεργασμένο φυτικό έλαιο, για παράδειγμα, θα διπλασιάσουν την παραγωγική ικανότητα στην Ευρώπη από αυτή που είναι τώρα σε 10 μεγατόνους έως το 2030, σύμφωνα με τον οργανισμό.

«Αυτό είναι τέσσερις φορές υψηλότερο από αυτό που μπορεί να παραχθεί με βιώσιμο τρόπο στην ΕΕ», είπε το T&E, προσθέτοντας ότι «αυτό πιθανότατα θα οδηγήσει σε περιορισμένα «απόβλητα» προϊόντα όπως ζωικά λίπη που λαμβάνονται από άλλες βιομηχανίες, καθώς και μαζικές εισαγωγές αμφίβολων μεταχειρισμένων μαγειρικό λάδι από το εξωτερικό».

Ωστόσο, αυτός ο ισχυρισμός αμφισβητείται από τους κατασκευαστές καυσίμων και τη βιομηχανία βιοκαυσίμων, γεγονός που παραπέμπει σε μια μελέτη που ανατέθηκε από τον ερευνητικό οργανισμό Concawe που χρηματοδοτείται από τις επιχειρήσεις.

Οι υποστηρικτές των ηλεκτρονικών καυσίμων, εν τω μεταξύ, φαίνονται μπερδεμένοι από την έκκληση του T&E για περισσότερες επενδύσεις σε συνθετικά καύσιμα που προέρχονται από υδρογόνο.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Ενέργεια-Περιβάλλον-ΔΟΕ
Οι παραγωγοί βιοντίζελ, ανανεώσιμων πηγών ντίζελ και βιοκαυσίμων αεροσκαφών οδεύουν προς μια κρίση στην προμήθεια πρώτων υλών από τώρα ...
K. Χατζηδάκης
Αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση είναι οι βασικοί πυλώνες της πράσινης ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις μετακινήσεις. Αυτό σημείωσε ο ...
Βιοκαύσιμα
Πρόστιμα μέχρι 300.000 ευρώ για παραβάσεις της νομοθεσίας που διέπει την παραγωγή και διάθεση βιοκαυσίμων προβλέπει το σχέδιο Υπουργικής ...
 
 
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...
H πτώση της χονδρικής τιμής  ηλεκτρισμού έχει φέρει πτώση και στην αγορά των πράσινων PPAs, των μακροχρόνιων διμερών συμβάσεων προμήθειας από ΑΠΕ, που ...
Eπενδύσεις της τάξης των 770 εκατ. ευρώ για τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου σε 11 περιφέρειες της χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της Κρήτης, προγραμματίζει ...
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει την ανάπτυξη του σχετικού ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Στο ...
Νέα αύξηση παραγωγής πέτυχε η Energean στο πρώτο δίμηνο του έτους. Συγκεκριμένα, από τα 123 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (kboe) την ημέρα κατά ...