Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εγκρίθηκε ο νέος κανονισμός τιμολόγησης από τη ΡΑΕ
Κίνητρα απόδοσης για τον ΔΕΣΦΑ στον νέο κανονισμό τιμολόγησης
Δευτέρα, 06/03/2023

Kίνητρα απόδοσης προβλέπει ο νέος κανονισμός τιμολόγησης που ενέκρινε η ΡΑΕ για το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ με περίοδο εφαρμογής τη χρονική περίοδο 2024-2027.

Επόμενη απόφαση της ΡΑΕ θα καθορίσει με ακρίβεια τα κίνητρα απόδοσης, τα οποία θα ενσωματωθούν στα έσοδα του ΔΕΣΦΑ από την 1η Ιανουαρίου 2025 με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του 2023, ενώ για το 2024 ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να υποβάλει σύντομα την εισήγηση του για τα τιμολόγια. Η πρόταση του Διαχειριστή θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ

Ο νέος κανονισμός προσδιορίζει τα κριτήρια για τον χαρακτηρισμό και την κατηγοριοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ΔΕΣΦΑ, καθώς και τις βασικές προϋποθέσεις που εξετάζονται κατά την κατηγοριοποίηση τους. Ο Κανονισμός δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας καθώς και στο μέρος του ΕΣΦΑ που αναπτύσσεται από θυγατρική εταιρεία του ΔΕΣΦΑ.

Οσον αφορά στα κριτήρια απόδοσης αυτά θα μπορούν να αφορούν στο σύνολο των δεικτών απόδοσης είτε σε ένα μέρος τους.

Βασικός συντελεστής διαμόρφωσης των τιμολογίων, όπως και στο παρελθόν, είναι το Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου, το οποίο υπολογίζεται σε ονομαστικές προ-φόρων τιμές (WACCpre-tax, nominal).

Για τοWACC υπολογίζεται ο συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης με τη ΡΑΕ να θεωρεί ως ιδεατό συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης το εύρος από 45% έως 60%.  Οι παράμετροι που διαμορφώνουν το WACC είναι το κόστος δανειακών κεφαλαίων (cost of debt), το κόστος των ιδίων κεφαλαίων μετά φόρων, η απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο (risk-free rate), ο συντελεστής συστηματικού κινδύνου βήτα (beta factor), το ασφάλιστρο κινδύνου της αγοράς (Market Risk Premium) και το ασφάλιστρο κινδύνου της Χώρας (Country Risk Premium).

Για την Πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο (2024-2027) το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου θα υπολογίζεται διακριτά ανά έτος, βάσει συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης που ξεκινά από τον τρέχοντα συντελεστή του Διαχειριστή και μεταβάλλεται προς ένα ιδεατό συντελεστή κατ’ ελάχιστο 45% ως το 2027 και λαμβάνοντας υπόψη κυρίως το τρέχον σταθμισμένο κόστος των Δανειακών Κεφαλαίων του Διαχειριστή ως προς το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανείων.

Η αξιολόγηση από τη ΡΑΕ των επενδύσεων που υποβάλει ο Διαχειριστής στα πλαίσια του Προγράμματος Ανάπτυξης και της εισήγησής του για το Επιτρεπόμενο Έσοδο θα πραγματοποιείται με βάση νέα απόφαση της ΡΑΕ σχετικά με την αξιολόγηση και παρακολούθηση των επενδύσεων του Προγράμματος Ανάπτυξης.

Η αξιολόγηση των Έργων Ανάπτυξης ΕΣΦΑ, προκειμένου αυτά να περιληφθούν στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης πραγματοποιείται με βάση τα ακόλουθα:

Εαν η ένταξη Έργου Ανάπτυξης στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση προκαλεί αύξηση της Μέσης Χρέωσης Χρήσης ΕΣΦΑ κατά την Περίοδο Μέσης Χρέωσης, η ΡΑΕ συνεξετάζει τη συνεισφορά του εν λόγω έργου στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην εθνική και περιφερειακή αγορά φυσικού αερίου.

Σε περίπτωση υπέρβασηςτης αξίας των επενδύσεων, αν η διαφορά ισούται ή ξεπερνάει το όριο σημαντικότητας (materiality threshold), το οποίο ορίζεται στο 5% επί των σωρευτικών κεφαλαιουχικών δαπανών του Διαχειριστή κατά την περίοδο αξιολόγησης, τότε θα γίνεται επανεξέταση.Η αξιολόγηση θα  πρέπει να λαμβάνει υπόψη τυχόν διαγωνιστικές διαδικασίες που χρησιμοποιεί ο Διαχειριστής για την υλοποίηση των επενδύσεων, να εξετάζει τις αιτίες τυχόν αποκλίσεων του κόστους και να καθορίζει εάν αυτές οι αιτίες μπορούν να αποδοθούν στις ενέργειες του Διαχειριστή ή σε εξωτερικούς παράγοντες εκτός του ελέγχου του (συμπεριλαμβανομένων λόγων Ανωτέρας βίας).

Η Ανακτήσιμη Διαφορά των ετών 2022 και 2023 θα υπολογιστεί βάσει του Κανονισμού Τιμολόγησης ο οποίος ελήφθη υπόψη κατά τον υπολογισμό του Απαιτούμενου Εσόδου και των Τιμολογίων των εν λόγω ετών, ήτοι της Απόφασης ΡΑΕ 1434/2020.

Με το νέο κανονισμό τιμολογίων του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, η ΡΑΕ στοχεύει σε  :

α. Τιμολόγια , που αντικατοπτρίζουν το εύλογο κόστος, τον αποδοτικό και ανταποδοτικό χαρακτήρα των παρεχόμενων υπηρεσιών και το εύλογο επίπεδο προβλεψιμότητας.

β. Διατήρηση της βιωσιμότητας και της χρηματοδοτικής ικανότητας του ΔΕΣΦΑ.

γ. Παροχή κινήτρων προκειμένου να βελτιωθεί η αποδοτικότητα και η αξιοπιστία του δικτύου, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και η διασύνδεση μεταξύ των δικτύων αερίου.

δ. Στη  διαφάνεια και την αντικειμενικότητα.

ε. Στην ευχερέστερη κατανόηση των χρηστών του δικτύου σε σχέση με τα τιμολόγια που αφορούν τόσο στην υπηρεσία μεταφοράς όσο και στην Βασική Υπηρεσία Εγκατάστασης  υγροποιημένου αερίου (ΥΦΑ).Ως απόδοση της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης ορίζεται η απόδοση των απασχολούμενων κεφαλαίων για κάθε υπηρεσία και υπολογίζεται, πολλαπλασιάζοντας τη ΡΠΒ της κάθε υπηρεσίας με το Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου (WACC) του Διαχειριστή για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου.

Οι επενδύσεις που συνυπολογίζονται στη ΡΠΒ, διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

α. νέες επενδύσεις που έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν εντός συγκεκριμένου έτους

β. επενδύσεις σε εξέλιξη οι οποίες ξεκίνησαν σε προηγούμενα έτη και παραμένουν σε εξέλιξη κατά το έτος i της Ρυθμιστικής Περιόδου.

Οι νέες επενδύσεις οι οποίες εμπεριέχουν κατά την κρίση της ΡΑΕ καινοτόμες προσεγγίσεις, εξετάζονται ως προς την παροχή οικονομικών κινήτρων. Για αυτό ο Διαχειριστής υποβάλλει στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης τεκμηριωμένη εισήγηση που περιέχει και τα εξής:

α. Αιτιολόγηση σχετικά με τον χαρακτηρισμό της επένδυσης ως καινοτόμου.

β. Μελέτη κόστους-οφέλους,

γ. Tεκμηρίωση της ανάγκης χορήγησης κινήτρου

δ. Προτεινόμενο κίνητρο συνοδευόμενο από τεκμηρίωση του εύλογου του ύψους του. Πάντως το εκάστοτε χορηγούμενο οικονομικό κίνητρο δεν θα υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000€) ευρώ ανά επένδυση.

Συναφείς αναρτήσεις
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Χαρακτηριστικά υψηλής συγκέντρωσης συνέχισε να εμφανίζει η λιανική αγορά ηλεκτρισμού τον Νοέμβριο, παρά τον σημαντικό αριθμό προμηθευτών που δραστηριοποιούνται, ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
Με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών με νεοφυείς επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς
Έχοντας στο επίκεντρο τη δημιουργία και την ανάπτυξη ενός διευρυμένου οικοσυστήματος γνώσης και καινοτομίας στον κλάδο της ενέργειας, ο ...
Μειωμένη κατά 15,38% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
 
 
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...
Εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη προβλέπει o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και παρότι οι γεωπολιτικές  εξελίξεις αποτελούν το μεγαλύτερο ...
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...
Θετικές προοπτικές για το φυσικό αέριο, ως το καύσιμο μετάβασης, για  τα επόμενα χρόνια διαβλέπει  ο γενικός διευθυντής της εταιρίας “Φυσικό Αέριο” Γιάννης ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες ηλεκτρισμού, καθώς ανησυχούν ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών),  ...
Την κατασκευή ενός νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 171ΜW στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, ξεκινά o όμιλος Intrakat για λογαριασμό του Ομίλου ΔΕΗ, ...