Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ναυτιλία: Άλμα 31% των γυναικών που εργάζονται στη θάλασσα - Τι προτιμούν
Πέμπτη, 30/03/2023

Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζει την τελευταία διετία η γυναικεία ναυτική απασχόληση, που αγγίζει το 31%, όταν η εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση το 2022 εμφανίζει αύξηση μόλις 5% σε σχέση με το 2020.

Σε έκθεση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και του ΝΑΤ που παρουσιάστηκε χθες, αναφέρεται πως η απασχόληση των ναυτικών μας από 22.992 το 2020, αυξήθηκε στις 24.162 το 2023. Ειδικά η γυναικεία απασχόληση στο ναυτικό έφτασε στο 6,7%, έναντι 2% του παγκόσμιου μέσου όρου. Το 70,% των γυναικών απασχολούνται στην επιβατηγό ναυτιλία, ενώ η ηλικία τους κυμαίνεται από 18 έως 30 ετών.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η συνολική εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση παραμένει γενικά στην περιοχή των 1.000 ατόμων. Ωστόσο, παρουσιάζει σαφή ανοδική τάση, καθώς το 2022 ανήλθε σε 1.619 άτομα, σημειώνοντας αύξηση 6,8% από το 2018 (1.516 άτομα).

Οι ναυτιλιακές δραστηριότητες που συνδέονται με τον τουρισμό (επιβατική ναυσιπλοϊα και ναυσιπλοϊα αναψυχής) φαίνεται να αποτελούν κρίσιμο μοχλό για την προαγωγή της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης.

Στην κατηγορία των επιβατηγών πλοίων, όπου απασχολούνται κυρίως οι γυναίκες ναυτικοί, η μείωση της απασχόλησης λόγω του COVID-19 αποκαταστάθηκε με πιο γρήγορο ρυθμό χάρις στη δυναμική ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης κατά τα δύο τελευταία έτη.

Νέοι μπαίνουν στη ναυτιλία - Προτιμούν τις θαλαμηγούς

Εάν και η απασχόληση στις κατηγορίες των δεξαμενόπλοιων και των φορτηγών πλοίων παρουσιάζει διακυμάνσεις, η απασχόληση στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών χαρακτηρίζεται από σταθερά ανοδική τάση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μάλιστα, παρουσιάζει η σημαντική αύξηση της απασχόλησης στον τομέα των θαλαμηγών.

Η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, ιδίως σε ειδικότητες που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση (π.χ. αξιωματικοί πληρώματος), αποτελεί βασική προϋπόθεση διατήρησης και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής ναυτιλίας, καθώς αντιμετωπίζει τα (σύνθετα) προβλήματα γήρανσης του Ελληνικού ναυτικού δυναμικού που εντοπίσθηκαν τη δεκαετία του 2000.

Τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τη ναυτική απασχόληση το 2020 αποτυπώνουν μία σχετική βελτίωση της ηλικιακής σύνθεσης των ανθρώπινων πόρων της ναυτιλίας σε σχέση με τις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Σύμφωνα με την εγγεγραμμένη στο ΝΑΤ ναυτική απασχόληση:

  • ποσοστό 70% των εγγεγραμμένων ναυτικών (η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι Έλληνες) είναι ηλικίας κάτω των 45 ετών
  • ποσοστό 40% των εγγεγραμμένων ναυτικών ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία 31 -45 ετών
  • ποσοστό 30% των εγγεγραμμένων ναυτικών ανήκουν στην ομάδα των νεοεισερχόμενων στο ναυτικό επάγγελμα (ηλικίας έως 30 ετών).

Ειδικά σε ό, τι αφορά τους άνδρες, ποσοστό 69% περίπου είναι ηλικίας 18 έως 45 ετών, με την ηλικιακή κατηγορία 31 - 45 ετών να είναι η πολυπληθέστερη (40 % επί του συνόλου).

Στις γυναίκες, η συμμετοχή των νεαρότερων ηλιακών ομάδων είναι εντονότερη, καθώς το ποσοστό των εγγεγραμμένων ηλικίας κάτω των 45 ετών φτάνει το 84%. Η διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών εξηγείται, προφανώς, από την σχετικά πρόσφατη είσοδο του γυναικείου φύλου στην ναυτική αγορά εργασίας.

Οι ειδικότητες ναυτολόγησης ήταν το 2022:

  • μηχανικοί Α΄, Β΄και Γ΄ (5.201)
  • ναύτες (3.093)
  • θαλαμηπόλοι (2.378)
  • πλοίαρχοι (2.370)
  • ανθυποπλοίαρχοι (2.291)
  • κυβερνήτες (1.638)
  • υποπλοίαρχοι (1.614).

Παγκόσμια έλλειψη αξιωματικών

Ο ναυτιλιακός κλάδος εμφανίζει ένα έλλειμμα περίπου 16.500 αξιωματικών (2,1%), ενώ υπολογίζεται ότι θα υπάρξει ανάγκη για επιπλέον 147.500 αξιωματικούς έως το 2025, για την αποτελεσματική λειτουργία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Παρότι η παγκόσμια προσφορά αξιωματικών προβλέπεται να αυξάνεται σταθερά, αλλά αυτό προβλέπεται να ξεπεραστεί από την αυξανόμενη ζήτηση. Εντοπίζονται σημαντικές ελλείψεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες αξιωματικών, όπως οι αξιωματικοί μηχανικοί σε επίπεδο διοίκησης και οι αξιωματικοί για εξειδικευμένα πλοία (χημικά, LNG και LPG carriers).

Εάν δεν αυξηθούν σημαντικά τα επίπεδα εκπαίδευσης, η αύξηση της ζήτησης για ναυτικούς θα μπορούσε να δημιουργήσει σοβαρή έλλειψη στη συνολική προσφορά αξιωματικών.

Η Κίνα έχει ξεπεράσει τις Φιλιππίνες ως η μεγαλύτερη μεμονωμένη πηγή ναυτικών που πληρούν τις προϋποθέσεις για το διεθνές εμπόριο. Ωστόσο, είναι περιορισμένη η διαθεσιμότητα των Κινέζων ναυτικών για διεθνή υπηρεσία, με τις Φιλιππίνες και τη Ρωσία να θεωρούνται εξίσου σημαντικές πηγές αξιωματικών, ακολουθούμενες από την Ουκρανία και την Ινδία.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
ΔΕΠΑ
"Το LNG εκτός από περιβαλλοντικά φιλικό, διαθέτει και μια ασφαλή και εφαρμοσμένη τεχνολογία ως προς την αποθήκευση, μεταφορά και ...
Κλίμα
Tα μέτρα για τον περιορισμό  της εκπομπής ρύπων και την   αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα μπορούσαν να προκαλέσουν  μείωση ...
Ε. Μαρινάκης
H εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Capital Product Partners L.P. , συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, προχώρησε σε υπογραφή ναυλοσυμφώνου μακράς διάρκειας ...
Diamond S Shipping Inc
Στις 28 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η εισαγωγή των μετοχών της νέας εταιρείας Diamond S Shipping Inc στην αμερικανική ...
Τσίπρας
Ποσό κατ' ελάχιστο 75 εκατομμυρίων ετησίως θα εισρέει στα δημόσια ταμεία, με το νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου ...
Τυχαία
Συνελήφθη από άνδρες της ομάδας ΔΙΑΣ σε τυχαίο έλεγχο ο εφοπλιστής Αλέξανδρος Αγούδημος για χρέη και εισφορές προς το Δημόσιο. Σύμφωνα με ...
Θ. Βενιάμης
Πραγματοποιήθηκε χθες (6.2.2019) στο Ίδρυμα Ευγενίδου, η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, στη διάρκεια ...
ΔΕΠΑ
Σύμβαση επιχορήγησης για την ανάπτυξη της αναγκαίας εφοδιαστικής αλυσίδας για την τροφοδοσία LNG για ναυτιλιακή χρήση στον Πειραιά και ...
Με ανταλλαγή μετοχών
Η Capital Product Partners L.P, εταιρεία συμφερόντων του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, και η DSS Holdings, στην οποία μεγαλομέτοχος είναι ...
 
 
Το εντυπωσιακό ταχύπλοο EuroChampion Jet έφτασε την Κυριακή, 3 Μαρτίου στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για το νεότερο μέλος της οικογένειας της SEAJETS, ...
Mειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, που αποδίδει την εξέλιξη αυτή ...
Στην Μαύρη θάλασσα
Σοβαρές ζημιές υπέστη ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο από χτύπημα νάρκης στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ κατευθυνόταν στο λιμάνι Ισμαήλ του Δούναβη στην Ουκρανία, για να ...
1 δισ. ευρώ για εκσυγχρονισμό του στόλου
Υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) της ΟΝΕΧ Group με την Attica Group συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ και αφορά το ναυπηγικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ...
Στόλος 5.250 πλοία
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για την περίοδο 2022-2023, στην οποία παρουσιάζονται και αναλύονται οι σημαντικότερες εξελίξεις, σε θέματα ναυτιλιακής ...
Δύο μέρες πριν από την γ.σ.
Oικονομικό έλεγχο της MIG ζητεί η πλευρά του Μάριου Ηλιόπουλου. Όπως έγινε γνωστό, από την MIG, δύο μέρες πριν από την επαναληπτική γενική ...
Στο 13% η συμμετοχή του
Δωρεά 2 εκατομμυρίων ευρώ για υγεία, παιδεία, αθλητισμό, πολιτισμό, περιβάλλον και ίδρυση Ιδρύματος Ηλιόπουλος στη μνήμη του πατέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου, θα πραγματοποιήσει ...
Βρέθηκε λύση
Η ασφαλιστική διαμάχη που δημιούργησε συμφόρηση τάνκερ στον Βόσπορο επιλύθηκε, δηλώνει ναυτασφαλιστής στους Financial Times. Κομβόι δεξαμενόπλοιων υποχρεώθηκε να ρίξει άγκυρα σε Βόσπορο και Δαρδανέλια, αφού η Τουρκία ζήτησε επιπλέον αποδεικτικά ασφάλισης ύστερα ...
Για την απόκτηση του 67% του λιμανιού
Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, παρέλαβε σήμερα, Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022, δύο (2) προσφορές για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου ...
Βελτίωση προσφορών
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προχώρησε στην αποσφράγιση των τριών (3) οικονομικών προσφορών που ...
Έναρξη της Δημόσιας Προσφοράς 20Ιουλίου και λήξη 22Ιουλίου 2022
Η «CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC» (η «Εκδότρια»), μέλος του Ομίλου Capital Product Partners L.P. ανακοινώνει ότι μετά την έγκριση του σχετικού Ενημερωτικού Δελτίου ...
Τρεις νέες εταιρείες
Ολοκληρώθηκε η διαδικτυακή διαβούλευση επί του νομοσχεδίου νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας». Η αναβίωση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας, μέσω της επανεκκίνησης, εξυγίανσης και αναβάθμισης ...