Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι επιπτώσεις σε τζίρο, κέρδη και απασχόληση
Παγκόσμια Τράπεζα - ΙΟΒΕ: H πανδημία άλλαξε το σκηνικό στο ελληνικό επιχειρείν
Τετάρτη, 05/04/2023

Oι επιπτώσεις της πανδημίας στις επιχειρήσεις ήταν σημαντικές τόσο σε όρους κύκλου εργασιών και κερδοφορίας όσο και απασχόλησης. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έρευνας Business Pulse Survey που διεξήγαγε η Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank) και στην οποία καταγράφονται οι βασικές επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στην Ελλάδα και η πορεία ανάκαμψης.

Η έρευνα που παρουσιάστηκε, χθες, σε εκδήλωση την οποία διοργάνωσαν από κοινού η Παγκόσμια Τράπεζα και το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), εστιάζει στο πώς οι ελληνικές επιχειρήσεις επηρεάστηκαν στην εν λόγω περίοδο και πώς ανταποκρίθηκαν στις προκλήσεις της κρίσης, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε κρατικά προγράμματα στήριξης, σε σύγκριση και με άλλες ευρωπαϊκές χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα (Κροατία, Πολωνία, Βουλγαρία και Ρουμανία).

Αναλυτικότερα, τα κύρια ευρήματα της έρευνας καταγράφουν ότι:

-Οι πωλήσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν κατά μέσο όρο σημαντικά χαμηλότερες από τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ οι πολύ μικρές επιχειρήσεις είχαν τη μεγαλύτερη μείωση. Η πανδημία είχε σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στις επιδόσεις των επιχειρήσεων, καθώς το 70% των επιχειρήσεων ανέφερε μείωση των πωλήσεων και το 40% μείωση των κερδών. Οι επιχειρήσεις παρουσίασαν μέση μείωση των πωλήσεων κατά 19% σε σύγκριση με τις πωλήσεις τους πριν από την πανδημία, ενώ η μείωση για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις ήταν εντονότερη (23%). Σύμφωνα με την έρευνα, παρόμοια μείωση των πωλήσεων παρατηρήθηκε και στις άλλες χώρες της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα (Κροατία, Πολωνία, Βουλγαρία και Ρουμανία), ενώ οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα είχαν καλύτερες επιδόσεις από εκείνες στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, αλλά χειρότερες από την Πολωνία και την Κροατία.

-Ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων κρίθηκε ως οικονομικά ευάλωτο, εκ των οποίων οι περισσότερες συγκαταλέγονταν στις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Η οικονομική αστάθεια, μετρούμενη με βάση την πιθανότητα να περιέλθουν σε καθυστέρηση οι υποχρεώσεις το επόμενο διάστημα, αυξήθηκε αξιοσημείωτα στην Ελλάδα. Κατά μέσο όρο, το 42% των επιχειρήσεων εκτιμήθηκε ως πιθανό να περιέλθουν σε καθυστέρηση οι υποχρεώσεις τους 6 μήνες για διάστημα μετά την έρευνα. Και εδώ το ποσοστό αυτό ήταν υψηλότερο για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (46%) και σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό άλλων χωρών της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα, όπου ανήλθε σε λιγότερο από 20%.

-Η πανδημία, εξ άλλου, είχε σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση στην Ελλάδα, με πολλές επιχειρήσεις να μειώνουν το προσωπικό τους. Ωστόσο, υπήρξαν επίσης ενδείξεις ανθεκτικότητας και προσαρμογής, καθώς ορισμένες επιχειρήσεις αύξησαν τη χρήση της μερικής απασχόλησης ή της απομακρυσμένης εργασίας. Εντοπίστηκαν υψηλά επίπεδα αβεβαιότητας, ιδίως μεταξύ των επιχειρήσεων που παρουσίασαν μεγαλύτερη μείωση των πωλήσεων. Η αβεβαιότητα έχει σημασία επειδή μπορεί να επηρεάσει επιχειρηματικές αποφάσεις όπως οι επενδύσεις και η απασχόληση. Η αβεβαιότητα σχετικά με τις μελλοντικές πωλήσεις στην Ελλάδα υπήρξε υψηλότερη από ό,τι σε άλλες χώρες της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα, εκτός από τη Βουλγαρία.

-Ακόμη, στην ίδια δύσκολη περίοδο επιταχύνθηκε η ψηφιοποίηση μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων, με πολλές να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες και εργαλεία για να προσαρμοστούν στην εξ αποστάσεως εργασία και στα διαδικτυακά κανάλια πωλήσεων, αλλά επίσης διευρύνθηκε το ψηφιακό χάσμα μεταξύ επιχειρήσεων. Η διαταραχή των επιχειρηματικών λειτουργιών από την πανδημία οδήγησε στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.

-Στην Ελλάδα, το 51% των επιχειρήσεων ξεκίνησε ή αύξησε τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, ποσοστό υψηλότερο από τις άλλες χώρες της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα, με εξαίρεση την Κροατία. Ωστόσο, καταγράφηκε μεγάλο χάσμα στην ψηφιοποίηση μεταξύ πολύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων. Πάνω από το 71% των μεγάλων επιχειρήσεων στην Ελλάδα αύξησαν τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών σε σύγκριση με το 48% των μικρών.

-Λιγότερες επιχειρήσεις επένδυσαν σε νέες ψηφιακές λύσεις σε σύγκριση με την υιοθέτηση, και αυτές είναι κυρίως μεγάλες επιχειρήσεις. Από την έναρξη της πανδημίας, περίπου το 34% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα επένδυσαν σε νέες ψηφιακές τεχνολογίες και λύσεις σε σύγκριση με το 51% που αύξησε τη χρήση των υφιστάμενων. Αυτές οι μεγάλες διαφορές υποδηλώνουν εστίαση στους χαμηλούς στόχους της υιοθέτησης αντί της κλιμάκωσης των επενδύσεων σε ψηφιακές λύσεις. Επιπλέον, υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην πιθανότητα επένδυσης σε ψηφιακές λύσεις μεταξύ των κατηγοριών μεγέθους.

-Περίπου το 68% των μεγάλων επιχειρήσεων επένδυσαν σε ψηφιακές τεχνολογίες σε σύγκριση με το 31% των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Το μοτίβο αυτό προκαλεί ανησυχία, δεδομένων των μεγάλων διαφορών στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών μεταξύ πολύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων (48% έναντι 71%), καθώς υποδηλώνει διεύρυνση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ πολύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων.

-Το ποσοστό των επιχειρήσεων που έλαβαν δημόσια στήριξη είναι υψηλότερο από τις άλλες χώρες της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα, εκτός από την Πολωνία, και απευθύνεται περισσότερο σε μικρότερες επιχειρήσεις.

-Περίπου το 73% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα έλαβαν στήριξη, σε σύγκριση με 34% στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία και 58% στην Κροατία. Επιπλέον, η δημόσια στήριξη απευθυνόταν περισσότερο σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, παρά στις μεγαλύτερες. Η έρευνα ανέδειξε επίσης ορισμένες από τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην πρόσβαση στη δημόσια στήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Ενώ πολλοί γνώριζαν τα διαθέσιμα προγράμματα στήριξης, υπήρχαν προβληματισμοί σχετικά με τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες.

-Η μείωση των πωλήσεων και οι περιορισμοί στη ζήτηση ενδέχεται να εμποδίσουν τις επενδύσεις σε τεχνολογίες πράσινης ενέργειας. Υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ των μεταβολών στις πωλήσεις και της πιθανότητας επένδυσης σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες. Αυτό το μοτίβο υποδηλώνει ότι η πτώση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια του COVID-19 μπορεί να μείωσε την ικανότητα επένδυσης σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες.

Την έρευνα παρουσίασε ο Leonardo Iacovone, Επικεφαλής Οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Ευρώπη και Κεντρική Ασία. Ακολούθησε συζήτηση με συμμετέχοντες την Ζαφείρα Καστρινάκη, Επικεφαλής του Τομέα Οικονομικής Μεγέθυνσης και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείο Οικονομικών, τον Ηλία Λεκκό, Eπικεφαλής Οικονομικής Ανάλυσης και Επενδυτικής Στρατηγικής της Τράπεζας Πειραιώς, την Βίκυ Λοΐζου, Πρόεδρο της Enterprise Greece και Γενική Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, τον Δρα Γιώργο Ξηρογιάννη, Γενικό Διευθυντή του ΣΕΒ, και συντονιστή τον Νίκο Βέττα, Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ και Καθηγητή του Οικονομικού Παν/μίου Αθηνών.

Συναφείς αναρτήσεις
Το οικονομικό κλίμα επιδεινώνεται τον Ιούλιο, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 106,8 μονάδες από 110,5 μονάδες τον ...
Έντονη βελτίωση καταγράφουν οι επιχειρηματικές προσδοκίες στη βιομηχανία, σύμφωνα με τον μηνιαίο δελτίο του ΙΟΒΕ, λόγω της σημαντικής ενίσχυσης ...
Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος του βιομηχανικού ρεύματος σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα για την ...
Τον Ιούνιο
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ ενισχύεται εκ νέου και διαμορφώνεται στις 111,1 μονάδες από 110,1 μονάδες τον Ιούνιο, σε υψηλό ...
Τουρισμός και πρώτες εκλογές έπαιξαν θετικό ρόλο
«Τα πρώτα αποτελέσματα των εκλογών καθώς και η τουριστική περίοδος φαίνεται να δημιούργησαν θετικές προσδοκίες στο οικονομικό κλίμα. Ωστόσο, ...
Προειδοποίηση για δομικό πληθωρισμό
Το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα φαίνεται πως διασφαλίζει σταθερότητα και ορατότητα για τα επόμενα χρόνια. Μια εξέλιξη η οποία ευνοεί ...
Αξιοσημείωτη ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Τα δεδομένα της πρόσφατης έρευνας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δείχνουν  βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα ...
ΙΟΒΕ - Διαπιστώσεις
Στις 108,1 μονάδες, έναντι 108,7 μονάδων τον προηγούμενο μήνα και 107,2 μονάδων ένα έτος πριν διαμορφώθηκε τον Μάιο ο ...
Στις 108,1 μονάδες ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος το Μάϊο
Ελαφρά υποχώρηση κατέγραψε ο δείκτης οικονομικού κλίματος, στην Ελλάδα, μετά την ισχυρή άνοδο του προηγούμενου μήνα και διαμορφώνεται στις ...
 
 
Η εταιρεία ΜΕΓΑ ΑΕ, κορυφαία εταιρεία στα είδη προσωπικής υγιεινής, ανακοινώνει με ενθουσιασμό την είσοδό της στην κατηγορία προϊόντων φροντίδας για κατοικίδια ζώα, ...
Η ZeniΘ, τιμά για ακόμη μια χρονιά την Εθνική Εβδομάδα Εξυπηρέτησης Πελατών, που διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Εξυπηρέτησης Πελατών (ΕΙΕΠ), με ...
H εξόρυξη δεν μπορεί παρά να θεωρείται μία από τις πλέον κρίσιμες και εθνικά σημαντικές δραστηριότητες της χώρας, τονίσθηκε στην Εκδήλωση για τα ...
Το νέο τεύχος του περιοδικού ΜΑΘΕ ΦΑΕ ΖΗΣΕ, βρίσκεται ήδη σε όλα τα καταστήματα My market και στο mymarket.gr! Ανέκαθεν, το φθινόπωρο είναι ...
Η Επιτροπή του Real Estate & Development του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητήριου παρουσιάζει το 2024 Property Market Outlook for Greece. Τα βασικά σημεία της έκδοσης αυτής ...
Την απόλυτη αντίθεσή της στην απόφαση της Επιτροπής, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Motor Oil Hellas υπογραμμίζοντας ότι η προηγούμενη ηγεσία της Επιτροπής ...
«Η στρατηγική μας να καταστούμε ένας εκ των κορυφαίων παιχτών στις υποδομές στην Ευρώπη, προχωρά σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας και παράγει ήδη ...
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, Chairman & CEO της METLEN Energy & Metals, μίλησε σήμερα στο Bloomberg TV και, συγκεκριμένα, στην εκπομπή The Pulse με τη δημοσιογράφο Francine Lacqua. Σχετικά με την είσοδο στο LSE σημείωσε πως, «αν όλα πάνε ...
Πρόστιμο ύψους 9,2 εκατομμυρίων ευρώ επιβλήθηκε στην Motor Oil από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παρεμπόδιση αυτεπάγγελτου ελέγχου που επιχείρησε κλιμάκιο της επιτροπής στα διυλιστήρια ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, επισκέφτηκε σήμερα τις εγκαταστάσεις του Επιχειρηματικού Πάρκου Οινοφύτων, συνοδευόμενος από την Γενική Γραμματέα Βιομηχανίας, Βίκυ Λοΐζου και την ...
Το instacar, η πλέον δυναμική ελληνική εταιρεία με υπηρεσίες ευέλικτου leasing και πώλησης οχημάτων, θα είναι ένας από τους κεντρικούς χορηγούς της ομάδας ...
Η Coral – Shell Licensee παρουσιάζει δύο νέα τηλεοπτικά σποτ για τα καύσιμα Shell V-Power, τα αποδοτικότερα καύσιμα που η Shell έχει δημιουργήσει έως σήμερα. Η νέα καμπάνια αναδεικνύει τη ...