Tις διαδικασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα έχει ξεκινήσει ο ΑΔΜΗΕ, με την προκήρυξη διαγωνισμού προκειμένου να γίνουν οι απαιτούμενες θαλάσσιες έρευνες ερευνηθεί για τις βασικές υποθαλάσσιες γραμμές μεταφοράς που αφορούν στις διαδρομές Κόρινθος -Κως και Κως- Ρόδος.
Στο πλαίσιο αυτό, στις 25 Απριλίου και ώρα 14.00, λήγει η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών στο διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ για την Εκπόνηση Θαλάσσιας Έρευνας, όσον αφορά στο Έργο «Μελέτη, Προμήθεια Και Εγκατάσταση Υποβρυχίων Καλωδίων ΣΡ για τις Καλωδιακές Γ.Μ. Υ/Γ ΣΡ στην Κόρινθο Υ/Β ΣΡ Κόρινθος – Κως Υ/Γ ΣΡ στην Κω (Α’ Φάση) και Υποβρυχίων Καλωδίων XLPE 150 kV για τις Καλωδιακές Γ.Μ. Μαστιχάρι-Σορωνή (Α’ Φάση)».
Ο διαγωνισμός είναι ηλεκτρονικός και το αποκλειστικό κριτήριο για την ανάδειξη του αναδόχου ή των αναδόχων στα τμήματα Κόρινθος-Κως και Μαστιχάρι (Κως)-Σορωνή (Ρόδος) είναι η φθηνότερη τιμή. Ο προϋπολογισμός του έργου, δηλαδή της μελέτης και της αναγνωριστικής ωκεανογραφικής-βυθομετρικής έρευνας στις δύο διαδρομές, ανέρχεται σε 6.400.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Η τιμή αυτή αποτελεί και το ανώτατο όριο προσφοράς.
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 15 μήνες από την υπογραφή της.
Οι προσφορές θα αποσφραγιστούν μία ώρα μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής τους.
Από προηγούμενες έρευνες και μελέτες που έχει κάνει ο ΑΔΜΗΕ έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το καλύτερο σημείο για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων με τη ηπειρωτικό δίκτυο είναι η Κόρινθος. Στο πλαίσιο αυτό το ενισχυμένο ΚΥΤ Κορίνθου, θα συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Μεγαλόπολης. Ως σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα έχει προταθεί η Κως και συγκεκριμένα τοποθεσία κοντά στον υποσταθμό Μαστιχάρι. Το σημείο αυτό κρίθηκε ως το πλέον κατάλληλο αφενός γιατί είναι το πιο κοντινό για σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς (ΕΣΜΗΕ) και αφετέρου λόγω της μεγαλύτερης διαθεσιμότητας των χώρων για την εγκατάσταση του AC/DC, σε σχέση με τη Ρόδο η οποία είναι το κέντρο βάρους του φορτίου των Δωδεκανήσων.
Το όλο έργο έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Διαχειριστή, περιόδου 2023-2032. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προκρίνει την απ’ ευθείας διασύνδεση του Ν.Α.Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ, με σύνδεσμο HVDC μεταφορικής ικανότητας 2 x 450 MW, ως τη βέλτιστη λύση, καθώς πέραν των άλλων επιτρέπει και τη μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Το όλο σχήμα της διασύνδεσης, όπως περιγράφεται από τον ΑΔΜΗΕ αποτελείται από :
› Ένα Σταθμός Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC (Voltage Source Converter) συνολικής ισχύος 900 MW (2 x 450 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του ΚΥΤ Κορίνθου, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστάσεων για τη σύνδεσή του στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ Κορίνθου.
› Ένα Σταθμό Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC συνολικής ισχύος 900 MW (2 x 450 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία στην Κω (πλησίον του Υ/Σ Μαστιχάρι), συμπεριλαμβανομένων και των απαιτούμενων εγκαταστάσεων σύνδεσης σε αυτό τον Υ/Σ.
› Δύο υποβρύχια καλώδια HVDC, συνολικής ισχύος 900 MW (2 x 450 MW), που θα ενώνουν το ΕΣΜΗΕ με την Κω, μήκους περίπου 380 χλμ.
› Τρία Υ/Β καλώδια AC 150 kV ικανότητας 250 MVA έκαστο από τη Ρόδο (ΑΗΣ Σορωνής) ως την Κω (Υ/Σ Μαστιχάρι) μήκους περίπου 100 χλμ.
› Ένα Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 200 MVA, μεταξύ Καρπάθου – Ρόδου (ΘΗΣ Ν. Ρόδου), μήκους περίπου 88 χλμ.
› Δύο νέοι Υ/Σ GIS 150 kV, ένας στην Κάρπαθο και ένας στην Κω (Μαστιχάρι)
Ας σημειωθεί ότι για τη σύνδεση της Κω με τη Ρόδο, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει δύο εναλλακτικές διαδρομές. Η μία, η λεγόμενη “ανατολική όδευση”, μήκους περίπου 100 χλμ, μπορεί να είναι η συντομότερη αλλά η περιοχή διερευνάται λόγω αυξημένης πιθανότητας ύπαρξης θερμικών πεδίων, που ενδεχομένως εμποδίζουν την εγκατάσταση υποβρύχιων καλωδίων. Γι αυτό το λόγο εξετάζεται και η δυτική όδευση, μήκους 145 χλμ. Η τελική επιλογή θα γίνει με βάση τα αποτελέσματα των σχετικών ερευνών.
Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, με βάση τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ, θα υλοποιηθούν σε τρία στάδια, από το 2027 έως και το 2029. Ως το 2027 θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κορίνθου με την Κω και η διασύνδεση Κω – Ρόδου.
Ο προϋπολογισμός των δύο μεγάλων έργων (Δωδεκάνησα και Β,Α. Αιγαίο) εκτιμάται σε 2,35 δισ. ευρώ και η σταδιακή υλοποίηση γίνεται με στόχο τη διασύνδεση (ακτινικά σε πρώτη φάση) κατά το δυνατό περισσότερων νησιών, ώστε να εξασφαλισθούν άμεσα οικονομικά οφέλη από τη μείωση των δαπανών Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και την αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου.