Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΔΕΣΦΑ
Πολύ ακριβή και μάλλον περιττή αποδείχθηκε η μεγάλη αποθήκευση αερίου για την Ελλάδα
Πέμπτη, 04/05/2023

Δαπανηρή και εν πολλοίς μη αναγκαία αποδείχθηκε η ενοικίαση της πλωτής δεξαμενής φυσικού αερίου (FSU), που εγκατέστησε πέρυσι το καλοκαίρι ο ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, με αποτέλεσμα ο Διαχειριστής να προσανατολίζεται στη μη ανανέωση της σύμβασης εκμίσθωσης, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.

Παράλληλα όμως ο ΔΕΣΦΑ φαίνεται ότι εξετάζει ως φθηνότερη λύση την ενοικίαση μικρότερης δεξαμενής για 5 μήνες, χωρίς ακόμα να έχει καταλήξει ως προς το θέμα αυτό, για το οποίο η τελική απόφαση θα ληφθεί σε συνεργασία με τη ΡΑΕ και με βάση τις προβλέψεις για την κατανάλωση τον επόμενο χειμώνα σε συνδυασμό με τις ανάγκες του συστήματος για τη διασφάλιση του αδιάλειπτου εφοδιασμού. Στο πλαίσιο αυτό, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοικτά, από την ανανέωση για έξι μήνες της σύμβασης για το FSU (όπως προβλέπει η σχετική οψιόν), ως την κατάργησή της ή τη χρήση μικρότερης δεξαμενής.

Αν τελικώς αποφασιστεί η εγκατάσταση άλλου FSU, τότε οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες, στο ίδιο μοτίβο με τις περυσινές, αναμένεται να τρέξουν το καλοκαίρι.

Ο πλωτός σταθμός, ουσιαστικά ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου  (LNG) μετασκευασμένο για τον σκοπό αυτό, μισθώθηκε πέρυσι  από την Gaslog, έναντι τιμήματος 20 εκατ. ευρώ για ένα δωδεκάμηνο. Η εν λόγω σύμβαση λήγει στα τέλη Ιουνίου.

Πρόκειται για ένα έργο που κρίθηκε αναγκαίο το 2022, κάτω από την πίεση της κλιμακούμενης ενεργειακής κρίσης καθώς και της ανησυχίας για την ασφάλεια εφοδιασμού με αέριο και κατ’ επεκταση της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής, που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για το 30-40% της ημερήσιας παραγωγής. Ο ήπιος χειμώνας που ακολούθησε σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή υποχρέωση για μείωση της κατανάλωσης αερίου κατά 15% είχε ως αποτέλεσμα το FSU να μένει ανενεργό για μεγάλο χρονικό διάστημα ή/και  να υπολειτουργεί σε σχέση με τη χωρητικότητά του. Ας σημειωθεί ότι η προσθήκη του FSU, δηλαδή η 4η δεξαμενή της Ρεβυθούσας αύξησε την αποθηκευτική ικανότητα ολόκληρης της εγκατάστασης κατά σχεδόν  70% από  τα 225.000 κ.μ. σε περίπου 370.000 κ.μ.

Πέραν της δαπάνης για την  ενοικίαση, το λειτουργικό κόστος της πλωτής δεξαμενής επιβαρύνθηκε και από τις υψηλές απώλειες καυσίμου. Πρόκειται για το κόστος του boil off, δηλαδή των απωλειών αερίου που προκαλεί η εξάτμιση του LNG στο πάνω μέρος της δεξαμενής του πλοίου, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για απώλειες που φθάνουν ως και σε 0,15% επί του φορτίου σε ημερήσια λειτουργία, που στα μεγάλα φορτία θα μπορούσε να μεταφραστεί σε απώλεια της τάξης των 150.000 ευρώ την ημέρα. Μαζί με τα λιμενικά τέλη και τα καύσιμα, η δαπάνη προσαυξάνεται σημαντικά.

Η σημαντικά μειωμένη φετινή εγχώρια κατανάλωση μπορούσε να καλυφθεί από τις υφιστάμενες δεξαμενές της Ρεβυθούσας συν το αέριο που εισήλθε στη χώρα μέσω αγωγών. Κύκλοι της αγοράς ανέφεραν ότι η 4η δεξαμενή στη Ρεβυθούσα κρίθηκε περιττή εκ του αποτελέσματος, εκτιμώντας παράλληλα ότι οι ποσότητες του στρατηγικού αποθέματος της χώρας για ηλεκτροπαραγωγή θα μπορούσαν να αποθηκευτούν στις τρεις άλλες δεξαμενές της Ρεβυθούσας.

Από την άλλη πλευρά, ο έκτακτος ευρωπαϊκός κανονισμός για την ενεργειακή κρίση προβλέπει ότι οι χώρες που δεν διαθέτουν υπόγειους αποθηκευτικούς χώρους αερίου, όπως πχ η Ελλάδα, θα πρέπει να τηρούν αποθέματα ασφαλείας σε υπόγειες αποθήκες χώρας-μέλους της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό  τηρήθηκαν αποθέματα ασφαλείας στην Ιταλία και τη Βουλγαρία και είναι πολύ πιθανόν να επαναληφθεί η πρακτική αυτή και κατά την ερχόμεη χειμερινή περίοδο , αν η Ελλάδα δεν ζητήσει εξαίρεση ή τροποποίηση του σχετικού κανονισμού σε ότι την αφορά. Πάντως λόγω του  FSU, τα αποθέματα ασφαλείας που τηρήθηκαν στο εξωτερικό ήταν μειωμένα, σε σχέση με τα προβλεπόμενα με βάση την αρχική απόφαση, που είχε ληφθεί πριν την εγκατάσταση της 4ης δεξαμενής στη Ρεβυθούσα.

Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν τον επόμενο χειμώνα. Η ΕΕ, πάντως,  έχει παρατείνει την υποχρέωση για μείωση της κατανάλωσης αερίου για μία  ακόμα σαιζόν (ως τις 31 Μαρτίου 2024).

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2023 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο πλωτός σταθμός αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και  να έχει εισέλθει σε κανονική λειτουργία η νέα λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαϊδα, τα δοκιμαστικά της οποίας έχουν ξεκινήσει από πέρυσι τον Νοέμβριο (!). Παράλληλα εκτιμάται ότι  θα έχουν τεθεί σε λειτουργία πρόσθετες μονάδες  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας,  συνολικής ισχύος της τάξης των 1.000 MW

Η υποχρέωση της διατήρησης των στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας όπως και της λειτουργίας FSU αφορούσε τη χρονική περίοδο  από 1ης Νοεμβρίου 2022 ως 31 Μαρτίου 2023, ήδη όμως παρατάθηκαν από την ΕΕ και για την αντίστοιχη περίοδο 2023-24.

Συναφείς αναρτήσεις
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
Με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών με νεοφυείς επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς
Έχοντας στο επίκεντρο τη δημιουργία και την ανάπτυξη ενός διευρυμένου οικοσυστήματος γνώσης και καινοτομίας στον κλάδο της ενέργειας, ο ...
Μειωμένη κατά 15,38% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
 
 
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να θέσει για πρώτη φορά ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων με ...
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...
Πολλές ώρες με μηδενικές ακόμα και αρνητικές τιμές ηλεκτρισμού, ίσως οι περισσότερες από κάθε άλλη φορά  καταγράφηκαν στην Αγορά τη Μεγάλη Εβδομάδα, όπως ...
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...