Μέχρι τις 7 Ιουλίου έχει προθεσμία ο ΑΔΜΗΕ, ή μάλλον η θυγατρική εταιρία “Αριάδνη” που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, να υποβάλει την πρόταση για τη χρηματοδότηση του 1ου σταδίου της Φάσης ΙΙ του έργου από το πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Πρόκειται για τμήμα των κοινοτικών πόρων που έχουν κατανεμηθεί για το υπό κατασκευή έργο, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η τρέχουσα πρόσκληση, αφορά σε πόρους 7 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επιμέρους έργων (μελέτη – κατασκευή) χωματουργικών και κτιριακών εγκαταστάσεων σταθμών μετατροπής VSC AC / DC και νέου υποσταθμού GIS, έργα σύνδεσης, ηλεκρομηχανολογικό εξοπλισμό, υποδομές για την εγκατάσταση των απαραίτητων καλωδίων κλπ, του σταδίου 1 της δεύτερης Φάσης.
Η Φάση ΙΙ του έργου περιλαμβάνει έναν διπολικό σύνδεσμο συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HDVC) 2*500MW με δύο ισχυρά σημεία σύνδεσης τον υφιστάμενο σταθμό υψηλής τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου στην Αττική και τον αντίστοιχο σταθμό στην περιοχή Δαμάστα του Δήμου Μαλεβιζίου του Νομού Ηρακλείου.
Συνολικά για τη χρηματοδότηση της διαύνδεσης Κρήτης- Αττικής έχει εξασφαλιστεί δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων 200 εκατ. ευρώ με δυνατότητα πρόσθετης δανειοδότησης 100 εκατ. ευρώ, τραπεζικό δάνειο από τη Eurobank ύψους 200 εκατ. ευρώ, περί τα 400 εκατ. ευρώ από κοινοτικούς πόρους ενώ τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ αποτελούν την ίδια συμμετοχή.
Ας σημειωθεί ότι ήδη έχει ολοκληρωθεί η πόντιση και η εγκατάσταση του συνόλου των υποβρυχίων καλωδίων υπερυψηλής τάσης 500 kV τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος. Από τον Ιούνιο του 2020, που υπογράφηκαν οι συμβάσεις με τους αναδόχους του έργου ως σήμερα, έχουν ποντιστεί περίπου 1.350 χλμ ηλεκτρικών καλωδίων και καλωδίων οπτικών ινών, μεταξύ της Κορακιάς Ηρακλείου, Κρήτης και της Πάχης Μεγάρων στην Αττική. Το βαθύτερο σημείο εγκατάστασης στο βυθό του Αιγαίου φθάνει μέχρι και τα 1.200 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ το βάρος των καλωδίων ξεπερνά τα 40 κιλά ανά μέτρο.
Εντός του Ιονίου αναμένεται να ολοκληρωθούν οι εργασίες προστασίας των καλωδίων, με την τοποθέτηση 640 χλμ.καλωδίων κάτω από τον βυθό για τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια.
Τα καλωδιακά τμήματα έχουν ποντιστεί τμηματικά, από τα τέλη του 2021 έως τις αρχές του 2023, στο πλαίσιο τριών διαφορετικών επιχειρήσεων από τις δύο ανάδοχες εταιρείες του έργου, Prysmian και Nexans.
Για τις συγκεκριμένες εργασίες ,χρησιμοποιήθηκανπέντε εξειδικευμένα πλοία καλωδιακών ποντίσεων, μεταξύ των οποίων και τα δύο πιο σύγχρονα πλοία στον κόσμο για το αντικείμενο αυτό, το Aurora και το Leonardo da Vinci.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική είναι η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση, που πραγματοποιείται την περίοδο αυτή στη χώρα. Με την ολοκλήρωσή της, ως το τέλος του 2024 σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, η Κρήτη θα ενσωματωθεί στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Εκτός από την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, η υπό κατασκευή διασύνδεση θα αυξήσει και την ικανότητα απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.