Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στα τέλη Απριλίου, ο αγωγός IGB είχε 16 εγγεγραμμένους χρήστες
Market test για την αναβάθμιση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB
Τρίτη, 13/06/2023

Το 1/3 των αναγκών σε  φυσικό αέριο της Βουλγαρίας τον χειμώνα 2022-23  καλύφθηκε μέσω του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, ενώ εντός του δεύτερου εξαμήνου 2023 η κοινοπραξία που ελέγχει το έργο, η  ICGB, θα διεξάγει market test για την αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του έργου..

O αγωγός, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία την 1η Οκτωβρίου 2022 μετέφερε σε διάστημα έξι μηνών, ως τα τέλη Απριλίου 2023, ποσότητα της τάξης των 10,4 εκατ. MWh, που ισοδυναμεί με 892 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου, καλήπτοντας  το 1/3 της εσωτερικής ζήτησης στη γειτονική χώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της κοινοπραξίας.

Ας σημειωθεί ότι προς τη Βουλγαρία πραγματοποιούνται και εξαγωγές αερίου μέσω του ελληνικού συστήματος μεταφοράς, το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ. Το εν λόγω αέριο, που προέρχεται κυρίως από φορτία υγροποιημένου αερίου (LNG) τα οποία καταφθάνουν στις εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα, διοχετεύεται  μέσω του σημείου σύνδεσης στο Σιδηρόκαστρο, απ΄όπου διέρχεται ο κεντρικός αγωγός του εγχώριου συστήματος, ο πρώτος που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα για τη μεταφορά του ρωσικού αερίου.

Μέσω του νέου αγωγού IGB μεταφέρεται κυρίως αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο φθάνει στην Ελλάδα από τον αγωγό ΤΑΡ.

Στα τέλη Απριλίου, ο αγωγός IGB είχε 16 εγγεγραμμένους χρήστες. Μέτοχοι της εταιρίας στην οποία ανήκει ο αγωγός, της ICGB είναι κατά 50% η Poseidon (μικτή εταιρία 50-50  της ΔΕΠΑ με την Edison) και η Bulgarian Energy Holdings (BEH) επίσης με 50%.

Η συνολική μεταφορική ικανότητα του IGB είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Λίγο περισσότερο από το 50% της χωρητικότητας αυτής και συγκεκριμένα 1,57 δισ κυβικά μέτρα ετησίως έχουν ήδη δεσμευτεί για ετήσια διέλευση  μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων, με διάρκεια ως και 25 χρόνια. Η υπόλοιπη μεταφορική δυναμικότητα διατίθεται μέσω δημοπρασιών, στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες PRISMA και RBP. Οι δημοπρασίες αυτές, που συγκεντρώνουν μεγάλο ενδιαφέρον, πραγματοποιούνται για διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να αναβαθμιστεί ως τα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, εφόσον  βέβαια υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από την αγορά. Η αναβάθμιση του IGB, δυνατότητα που έχει προβλεφθεί από τα αρχικά στάδια του έργου, μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, στο σημείο όπου ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός ενώνεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς  (ΕΣΜΦΑ) και με τον αγωγό ΤΑΡ. Με τον τρόπο αυτό η Βουλγαρία αποκτά άμεση πρόσβαση στον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Αερίου

Ας σημειωθεί ότι ο IGB λειτουργεί ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου).

Η ICGB, που είναι υπεύθυνη για την εμπορική λειτουργία της εν λόγω υποδομής,  εξετάζει την περίοδο αυτή το ενδεχόμενο επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, δεδομένου του νέου ενεργειακού περιβάλλοντος που δημιουργήθηκε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ευρύτερη προσπάθεια της Ευρώπης να εξασφαλίσει νέους, ασφαλείς διαδρόμους μεταφοράς αερίου από εναλλακτικούς προμηθευτές, προκειμένου να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό αέριο.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η  ICGB σχεδιάζει εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2023 να διενεργήσει market test, για να διερευνήσει τις προθέσεις της αγοράς ως προς τη δέσμευση πρόσθετης χωρητικότητας. Με βάση τα αποτελέσματα του market test, οι μέτοχοι της εταιρίας, δηλαδή η Poseidon και η ΒΕΗ θα αποφασίσουν για την πιθανή αναβάθμιση του αγωγού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά αερίου και σε  άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής, συμπεριλαμβανομένων της Μολδαβίας και της Ουκρανίας. Επίσης  θα μπορεί να τροφοδοτείται και από τον υπο κατασκευή  νέο πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος το φθινόπωρο και να βρίσκεται σε πλήρη εμπορική λειτουργία από τις αρχές του προκειμένου το 2024.  να βρίσκεται σε πλήρη εμπορική λειτουργία.

Σχετικοί όροι:
IGB
Συναφείς αναρτήσεις
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Η απτή πρόοδος της χώρας μας στην επίτευξη των στόχων της μετάβασης πιστοποιείται από το διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Η ELPEDISON ανακοινώνει την έναρξη της μη δεσμευτικής φάσης της δοκιμής αγοράς του έργου "Thessaloniki FSRU". Μετά την έγκριση των ...
Το πράσινο φως για να προχωρήσει η διαδικασία έδωσε η ΡΑΑΕΥ
Aμεσα, εντός των πρώτων ημερών του Δεκεμβρίου, ξεκινά η πρώτη φάση του μάρκετ τεστ για τη δέσμευση χωρητικότητας στον ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...