Ένα ακόμα βήμα για τα 9 εκατ. ευρώ που διεκδικούν βιομηχανίες και επιχειρήσεις από τους Διαχειριστές Διανομής Αερίου έγινε με την επίδοση της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία απορρίπτει τις προσφυγές των Διαχειριστών κατά των σχετικών αποφάσεων της ΡΑΕ, κάνοντας επίσης δεκτή την παρέμβαση της ΕΒΙΚΕΝ, της Ενωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας
Πρόκειται για μία παλαιά υπόθεση, που ξεκινά από το 2015 με τη θέσπιση του προσωρινού τέλους διανομής φυσικού αερίου, για το οποίο η ΡΑΕ με μεταγενέστερες αποφάσεις της είχε εγκρίνει αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ ορισμένων ορισμένων χρηστών, όπως οι βιομηχανίες, που είχαν επιβαρυνθεί με το εν λόγω τέλος. Οι τρεις Διαχειριστές, η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Αττικής και η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης- Θεσσαλίας δεν εφάρμοσαν τις αποφάσεις της ΡΑΕ, προσέφυγαν κατά αυτών στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, το οποίο στις 20 Ιουνίου 2023 απέρριψε τις προσφυγές τους, με τη σειρά των αποφάσεων 1895/20.06.2023, 1896.20.06.2023, 1897/20.06.2023 και 1901/20.06.2023.
Οι Διαχειριστές πάντως έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν αίτηση αναίρεσης, οπότε η υπόθεση θα συζητηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Χθες επιδόθηκε η απόφαση με την οποία το Δικαστήριο απορρίπτει την προσφυγή της ΔΕΔΑ κατά της ΡΑΕ, κάνοντας δεκτή την κοινή παρέμβαση της ΕΒΙΚΕΝ και της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ
Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, που εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, η ΔΕΔΑ θα πρέπει να επιστρέψει ποσό της τάξης των 4 εκατ. ευρώ, η ΕΔΑ Αττικής περί τα 1,4 εκατ. ευρώ και η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας ποσό 3,2 εκατ. ευρώ, (1,4 και 1,8 εκατ. ευρώ). Οι δικαιούχοι της επιστροφής υπολογίζονται σε περίπου 100 επιχειρήσεις, ανάμεσα στις οποίες η Βιοχάλκο, η Μάνεσης, η Β&Α (πρώην Γιούλα), η ΚΕΒΕ κλπ.
Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι αρκετές από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες σχεδιάζουν να ασκήσουν αγωγές κατά των 3 Διαχειριστών, διεκδικώντας την έντοκη επιστροφή των ποσών, για το χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2021 (δηλαδή από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης της ΡΑΕ) και μετά
Το προσωρινό τέλος διανομής φυσικού αερίου, ύψους 4 ευρώ/MWh, είχε θεσπιστεί με το Ν. 4336/2015 και εφαρμόστηκε οριζόντια σε όλες τις κατηγορίες χρηστών του δικτύου διανομής φυσικού αερίου από τις 14.08.2015 έως τις 30.11.2016. Η επιβολή επέφερε μία αύξηση 500% στο τέλος διανομής φυσικού αερίου, επιβαρύνοντας σημαντικά, τους βιομηχανικούς χρήστες που είχαν μεγάλες καταναλώσεις αερίου.
Το νομικό ζήτημα που ανέκυψε αφορούσε στη συμβατότητα της εν λόγω διάταξης με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/73. Η ΕΒΙΚΕΝ υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη ορθή εφαρμογή της Οδηγίας 2009/73 από την Ελλάδα, με δύο κεντρικά επιχειρήματα, ότι :
- το προσωρινό τέλος διανομής είχε θεσπιστεί με νομοθετική ρύθμιση, ενώ αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΕ, σύμφωνα με την Οδηγία 2009/73.
- το προσωρινό τέλος διανομής ήταν οριζόντιο και δεν λάμβανε υπόψη το προφίλ κατανάλωσης των χρηστών, επομένως δεν πληρούσε τις απαιτήσεις της μη διακριτικής και αναλογικής τιμολόγησης, που θέτει η Οδηγία 2009/73.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποδεχόμενη, όπως φάνηκε εκ των πραγμάτων, την καταγγελία της ΕΒΙΚΕΝ, διατύπωσε εγγράφως τις απόψεις της προς τη ΡΑΕ, η οποία στη συνέχεια ενέκρινε μία σειρά από αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ των χρηστών που είχαν επιβαρυνθεί με το εν λόγω τέλος, προσδιορίζοντας μάλιστα και τα επιστρεπτέα ποσά. Οι εταιρίες Διανομής όμως δεν επέστρεψαν τα ποσά, αμφισβητώντας επί της ουσίας τις αποφάσεις της Αρχής, οι οποίες με τις αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου της 20ης Ιουνίου, έχουν πλέον επικυρωθεί και δικαστικά.