Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόγραμμα ανάπτυξης ΔΕΣΦΑ 2023-2032
Motor Oil: Ο αγωγός "Πάτημα-Λειβαδιά" και ο ΔΕΣΦΑ
Τετάρτη, 23/08/2023

Tην άμεση ένταξη του αγωγού “Πάτημα - Λειβαδιά” στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2023-2032 ζητεί η Μοtor Oil, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μία μόνιμη εγκατάσταση που εξασφαλίζει τη ροή φυσικού αερίου στο νότιο τμήμα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), όπου συγκεντρώνεται η μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα. 

Ας σημειωθεί ότι το έργο συμπεριελήφθηκε στο 10ετές πρόγραμμα του Διαχειριστή, η εταιρία όμως ζητεί να προχωρήσει η ένταξη, ακόμα και αν δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση της Διώρυγα Gas, του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU), που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Μotor Oil, στη θαλάσσια περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, κοντά στο διυλιστήριό της. 

Ο αγωγός Πάτημα-Λειβαδιά, σε συνδυασμό με τον "Mετρητικό /Ρυθμιστικό Σταθμό” για τη σύνδεση με το FSRU Διώρυγα Gas “αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για τη σύνδεση του πλωτού σταθμού που αναπτύσσει η εταιρία , καθώς και για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του”, αναφέρει η Motor Oil στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.

Σύμφωνα με την εταιρία, ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του εν λόγω αγωγού εκτιμάται σε 140 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει μία μόνιμη εγκατάσταση για την τροφοδοσία του νότιου συστήματος του ΕΣΦΑ “Μόνιμες λύσεις όπως το FSRU της Διώρυγα Gas και οι ενισχύσεις του κεντρικού δικτύου φυσικού αερίου κοστίζουν λιγότερο από τις προσωρινές λύσεις, όπως η πλωτή μονάδα αποθήκευσης στη Ρεβυθούσα (FSU) και η αποθήκευση αερίου σε  γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία” αναφέρει μεταξύ άλλων η Motor Oil. Μάλιστα εκτιμά το κόστος του FSU σε 80 εκατ. ευρώ για 12 μήνες, ενώ παράλληλα υπήρξε πρόσθετη επιβάρυνση για τους χρήστες, εξ αιτίας των απωλειών LNG στην ατμόσφαιρα. 

Αλλά και η αποθήκευση στις γειτονικές χώρες κοστίζει. Το κόστος μεταφοράς και το κόστος εισαγωγής στην αποθήκη μετακυλίονται στους Ελληνες καταναλωτές. Τα ίδια κόστη για την αποθήκευση 1,14TWh στην Ιταλία το 2022 δημιούργησαν πρόσθετη επιβάρυνση 150 εκατ. ευρώ στους χρήστες του ΕΣΦΑ μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού, αναφέρει η εταιρία στην επιστολή της. 

Στο ίδιο κείμενο η Motor Oil δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των έργων του Προγράματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ αφορούν σε υποδομές για εξαγωγές αερίου σε γειτονικές χώρες, όπως στη Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB , στη Βόρεια Μακεδονία μέσω του αγωγού “Νέα Μεσημβρία-Γευγελή” και προς τον αγωγό ΤΑΡ. 

Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία θέτει  ερώτημα σχετικά με την προτεραιοποίηση των υποδομών στον Βορρά, που απορροφούν και το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού προγράμματος του ΔΕΣΦΑ, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Το ίδιο ερώτημα τίθεται και για τα κριτήρια, που χρησιμοποιεί ο Διαχειριστής για τον καθορισμό της χρονικής ολοκλήρωσης των έργων, πράγμα που δημιουργεί επιφυλάξεις σχετικά με την ιδιότητα του ΔΕΣΦΑ ως επενδυτή και στο κατά πόσο είναι συμβατή με την πρωταρχική του ιδιότητα του ανεξάρτητου Διαχειριστή, με αντικείμενο την  εγχώρια ασφάλεια εφοδιασμού. Αιχμές επίσης αφήνει η εταιρία για αν ο ΔΕΣΦΑ διατηρεί με τους χειρισμούς του τη δυνατότητα να επηρεάζει θετικά το χρονικό προβάδισμα έργων στα οποία είναι μέτοχος, σε βάρος άλλων. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, η Motor Oil ζητεί την αλλαγή του πλαισίου υλοποίησης του έργου “Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά”, ώστε να συμπεριληφθεί στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή ακόμα και δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τη Διώρυγα Gas. Yπενθυμίζει ότι ο Διαχειριστής ζητεί να ενταχθεί στο τελικό πρόγραμμα το έργο “Λειβαδιά-Καρπερή” παρότι δεν έχει ολοκληρωθεί το μάρκετ τεστ, ενώ αντίθετα για τη Διώρυγα Gas το μάρκετ τέστ δέσμευσης χωρητικότητας έληξε με θετικά αποτελέσματα.

Τέλος ζητεί να επισπευσθούν τα χρονοδιαγράμματα για τον αγωγό “Πάτημα-Λειβαδιά” ώστε να ενταχθεί στο σύστημα το 2025 αλλά και να μειωθεί το εκτιμώμενο κόστος για τον μετρητικό σταθμό σύνδεσης με τη Διώρυγα Gas, καθώς, όπως υποστηρίζει η Motor Oil, η αύξηση του κόστους των υλικών δεν δικαιολογεί το διπλασιασμό του κόστους του μετρητικού σταθμού για τη Διώρυγα στα 19,5 εκατ. ευρώ από 9,8 εκατ. ευρώ, που είχε υπολογιστεί αρχικά.

Συναφείς αναρτήσεις
Mε ταχείς ρυθμούς αυξήθηκε η συνεισφορά των ΑΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα  της Motor Oil το 2023, μία ιδιαίτερη χρονιά ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Ο Κύκλος Δηλώσεων Συμμετοχής ολοκληρώθηκε και το “Ready for Work @ Engineering” ξεκινά! Ένα Πρόγραμμα Απασχολησιμότητας των γυναικών που υλοποιείται στο πλαίσιο του ...
Πραγματοποιήθηκε σήμερα η Έκτακτη Γενική Συνέλευση του Ομίλου Motor Oil με αντικείμενο την επικύρωση της συμφωνίας εξαγοράς του 25% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΜΟΣ RES, από την MORE, ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...