Τη δημιουργία μίας αγοράς δύο ταχυτήτων στις δημοπρασίες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και τις υπηρεσίες αεριοποίησης και το υψηλό κόστος για τους χρήστες, παρότι οι εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας είναι κατά 50% κοινωνικοποιημένες, επισημαίνει η Motor Oil.
Η εταιρία, όπως προκύπτει από τις θέσεις που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και των Εγχειριδίων Δημοπρασιών ΥΦΑ και Εξισορρόπησης, θεωρεί ότι στο LNG έχει δημιουργηθεί αγορά δυο ταχυτήτων με τους μικρότερους χρήστες να πληρώνουν αυξημένο κόστος, καθώς οι χρήστες με λίγα φορτία το έτος πληρώνουν για τις ίδιες υπηρεσίες πληρώνουν προσαυξημένο κόστος υπηρεσιών κατά 51% σε σχέση με τους χρήστες που έχουν φορτία σχεδόν κάθε μήνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Motor Oil το κόστος της ετήσιας αεριοποίησης είναι 0,53 ευρώ/MWh, της 18ημερης 0,8 ευρώ/MWh και ημερήσια 1,58 ευρώ/MWh, ενώ οι τιμές αυτές επιβαρύνονται με διάφορους τρόπους όπως αγορά αποθηκευτικού χώρου, αγορά επιπλέον υπηρεσιών για διατήρηση ΥΦΑ από 18 σε 30 ημέρες κλπ. Και όλα αυτά όπως λέει, την ώρα η χρησιμοποίηση των υποδομών της Ρεβυθούσας βρίσκεται για το 2023 στο 45%.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει η ΡΑΑΕΥ να αναλάβει την εκπόνηση μίας απολογιστικής μελέτης για τα πραγματικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ από τις δημοπρασίες LNG και τις υπηρεσίες αεριοποίησης, για μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά στην ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της Ρεβυθούσας.
«Δημιουργείται το εύλογο ερώτημα, γιατί οι χρήστες πληρώνουν σε τιμές συμφόρησης χωρίς να υφίστανται πραγματικά τέτοιες συνθήκες και μάλιστα τη στιγμή που με την κοινωνικοποίηση, οι υπηρεσίες αεριοποίησης επιδοτούνται κατά 50% από όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ», αναφέρει η Motor Oil.
Η εταιρία τάσσεται υπέρ της δημιουργίας δευτερογενούς αγοράς προκειμένου να μειωθεί το κόστος για τους χρήστες και στο πλαίσιο αυτό προτείνει οι παρεμβάσεις στον Κώδικα και στο Εγχειρίδιο Δημοπρασιών, να συμπεριλάβουν μέτρα. όπως :
. Τη δημιουργία ενδιάμεσης Φάσης μεταξύ της Α΄ και Β΄ Φάσης της δημοπρασίας ΥΦΑ, κατά την οποία θα μπορούν οι χρήστες που έχουν εξασφαλίσει χρονοθυρίδες να εκχωρούν μέρος αυτών σε άλλους. Έτσι θα μπορεί ο κάθε χρήσης που έχει εξασφαλίσει χρονοθυρίδα ΥΦΑ ή μέρος αυτής να βελτιστοποιεί το χαρτοφυλάκιο του κλείνοντας στη Β΄ Φάση τη μακροχρόνια δυναμικότητα που του αναλογεί.
. Την εκχώρηση μέρους της χρονοθυρίδας ΥΦΑ από ένα χρήστη σε άλλον σε μεταγενέστερο στάδιο από τη δέσμευσή της. Συνοδευτικά με την εκχώρηση θα μπορούσε εάν ο Κώδικας και το Εγχειρίδιο Δημοπρασιών το επέτρεπαν να μπορούν οι χρήστες να βελτιστοποιήσουν το κόστος αεριοποίησης μετατρέποντας την ακριβή αεριοποίηση σε φθηνότερη. Ο Κώδικας ΕΣΦΑ δεν προβλέπει τη δυνατότητα ενοποίησης συνεχούς μακροχρόνιας δυναμικότητας κατά την εκχώρηση μέρους χρονοθυρίδας μεταξύ των χρηστών.
. Την πραγματοποίηση απολογιστικής μελέτης από τη ΡΑΑΕΥ για τα πραγματικά έσοδα του Διαχειριστή από δημοπρασίες ΥΦΑ και τις υπηρεσίες αεριοποίησης και τη δημοσιοποίησή της, με στόχο την απόλυτη διαφάνεια αναφορικά με την πραγματική ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας. Η μελέτη θα πρέπει να αποτελέσει τη βάση για διάλογο και υλοποίηση προτάσεων για βελτιστοποίηση.
Τέλος, η εταιρία θεωρεί ότι η τροποποίηση που προτείνεται για το Εγχειρίδιο των Δημοπρασιών LNG ούτε αλλάζει την ουσία, ούτε διορθώνει τα προβλήματα των δημοπρασιών χρονοθυρίδων και υπηρεσιών αεριοποίησης του ΕΣΦΑ.