Σε δυο φάσεις φαίνεται ότι θα γίνουν οι αλλαγές που σχεδιάζονται από την κυβέρνηση και τη ΡΑΑΕΥ στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. Σε πρώτη φάση, το αμέσως επόμενο διάστημα, θα προχωρήσει η τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα, ενώ έως το τέλος έτους η ΡΑΑΕΥ καλείται να υποβάλει στο ΥΠΕΝ την εισήγηση της για την πλήρη αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας της λιανικής αγοράς ρεύματος.
Tην ολικό εκσυγχρονισμό του Κώδικα Προμήθειας, προκειμένου να συμπεριλάβει όλες τις αλλαγές που συντελούνται στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού καλείται να εισηγηθεί η ΡΑΑΕΥ ως το τέλος του χρόνου, ενώ σε πρώτη φάση και μάλιστα πολύ σύντομα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα προχωρήσει η αλλαγή του άρθρου 42 του Κώδικα, που αφορά στη αλλαγή παρόχου όταν ο καταναλωτής έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές στον προηγούμενο προμηθευτή.
Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας είναι να σχεδιαστεί ένας μοντέρνος Κώδικας, που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της σημερινής αγοράς ηλεκτρισμού, η οποία δεν έχει πλέον καμία σχέση με το 2013, όταν θεσπίστηκε ο ισχύον Κώδικας. Στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού δραστηριοποιούνται πλέον αρκετές εταιρίες, με τη ΔΕΗ να διατηρεί τα ηνία αλλά το ποσοστό της να έχει μειωθεί σημαντικά, τα μέσα παραγωγής ηλεκτρισμού έχουν αλλάξει με τις ΑΠΕ να πρωτοστατούν, ενώ η ψηφιοποίηση του συστήματος με τους έξυπνους μετρητές δίνει νέες δυνατότητες με τους καταναλωτές να μπορούν να είναι και παραγωγοί “prosumers” (από το producers και consumers). Παράλληλα, ο συνεχής εξηλεκτρισμός της οικονομίας ανοίγει νέες προοπτικές, που πρέπει επίσης θεσμικά να καλυφθούν.
Ολα αυτά, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη, απαιτούν ένα νέο Κώδικα Προμήθειας, χωρίς τις αγκυλώσεις του παρελθόντος, ο οποίος θα προάγει τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών και θα ενισχύει τα δικαιώματα αλλά και τις δυνατότητες των καταναλωτών.
Πάντως και ο νέος Κώδικας φαίνεται ότι θα συνεχίσει να έχει τη μορφή υπουργικής απόφασης και όχι απόφασης της ΡΑΑΕΥ, όπως οι άλλοι Κώδικες των αγορών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, με την Αρχή να παραμένει στον γνωμοδοτικό της ρόλο.
Στον νέο Κώδικα αναμένεται να ενταχθούν τα νέα μοντέλα προμήθειας ρεύματος, όπως για παράδειγμα τα δυναμικά προϊόντα, τα δυναμικά μακροχρόνια συμβόλαια κλπ. Παράλληλα θα πρέπει να διαμορφώνει το πλαίσιο για νέες εφαρμογές, όπως ο διαμοιρασμός ενέργειας μεταξύ καταναλωτών αλλά και η παροχή υπηρεσιών από τους καταναλωτές προς το σύστημα όπως η εξοικονόμηση σε ώρες αιχμής.
Νωρίτερα πάντως, θα έλθει η αλλαγή του άρθρου 42, που έχει γίνει ‘το μήλον της έριδος” μεταξύ του υπουργείου ΠΕΝ και των προμηθευτών. Πρόκειται για το άρθρο που αφορά στη μετακίνηση των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο όταν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το γεγονός ότι η τροποποίηση επιχειρείται ακριβώς την περίοδο που αλλάζουν και τα τιμολόγια ρεύματος και καταργείται η επιδότηση στου λογαριασμούς, φαίνεται ότι περιέπλεξε την κατάσταση και έφερε δεύτερες σκέψεις, που όπως φαίνεται οδηγούν στη διαφοροποίηση της αρχικής θέσης που είχε εκφράσει ο κ. Σκυλακάκης.
Πάντως όσο δεν θεσπίζεται μία αποτελεσματική λύση, τόσο για το άρθρο 42 όσο και για την Καθολική Υπηρεσία, μία λύση που θα κλείνει τα “παράθυρα” των κανονισμών, τα οποία εκμεταλλεύονται οι κακοπληρωτές, τόσο θα διογκώνεται το πρόβλημα των απλήρωτων λογαριασμών.