Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Black Friday: Τί συμβουλεύει η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ
Τετάρτη, 22/11/2023

H Black Friday ξεκίνησε από την Αμερική την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου μετά την “Ημέρα των Ευχαριστιών” (Thanksgiving) ως η αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών με τεράστιες εκπτώσεις και προσφορές που κυμαίνονται από 60-80% και έγινε θεσμός και σε άλλες χώρες. Το 2016 ξεκίνησε ο θεσμός αυτός και στην Ελλάδα. Είναι σκόπιμο να αναφέρουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει επιμηκυνθεί από μία εβδομάδα έως και ένα μήνα (το ελληνικό φαινόμενο της «Black Month»), ενώ τα ποσοστά των εκπτώσεων και των προσφορών είναι μικρότερα, με συνέπεια όμως να χάνεται εντελώς το πνεύμα της Black Friday, όπου σημειώνεται κατακόρυφη πτώση τιμών και οι καταναλωτές να μην επωφελούνται στο έπακρο.

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές για ασφαλείς αγορές:

1. Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι σημαντικοί παράγοντες.

2. Ελέγξτε την αρχική τιμή του προϊόντος και όχι το ποσοστό της έκπτωσης. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται οποιαδήποτε μείωση αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση.

3. Οι πολιτικές επιστροφής/αλλαγής, η γρήγορη αποστολή και οι διαδικτυακές κριτικές παίζουν σημαντικό ρόλο.

4. Οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες και παραπλανητικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πώληση απομιμητικών προϊόντων.

5. Οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης  π.χ. Facebook, Instagram, Tik Tok). Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Τι δικαιώματα έχουν οι καταναλωτές

  1. Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του.
  2. Σε περίπτωση ελαττωματικού ή διαφορετικού προϊόντος από αυτό που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να επιστρέψει το ποσό.
  3. Η εγγύηση του προϊόντος. Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης είναι δύο χρόνια.
  4. Οι καταναλωτές θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις, όπως ενδεικτικά:
  • Αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ),
  • Εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής. Προτιμήστε τη αντικαταβολή ή  προπληρωμένες  κάρτες. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς,
  • Να μην παρατηρείται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών/συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας της επιχείρησης (π.χ. στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και δόλιων προθέσεων,
  • Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του προϊόντος,
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωσης της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.
  • Ελέγξτε την παραγγελία σας. Εάν το παραδοθέν προϊόν δεν αντιστοιχεί στην παραγγελία ή είναι κατεστραμμένο, ο πωλητής είναι υπεύθυνος. Διατηρείτε πάντα όλα τα πιθανά αποδεικτικά στοιχεία, όπως φωτογραφίες και αποδείξεις πληρωμής, ώστε να μπορείτε να αποδείξετε το πρόβλημα εάν είναι απαραίτητο. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε κάποιο ελάττωμα εντός 30 ημερών, έχετε την επιλογή να ζητήσετε εναλλακτικά: α. ένα νέο προϊόν, β. επιστροφή χρημάτων, γ. μείωση τιμής (ανάλογη με την έλλειψη συμμόρφωσης), δ. επισκευή προϊόντος.

Συνεπώς, οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να:

  • Κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
  • Οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους, όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Για περισσότερες πληροφορίες για εντός και εκτός καταστήματος και ηλεκτρονικές αγορές μπορείτε να συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. και να μας απευθυνθείτε σε περίπτωση καταγγελίας.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Η Klarna, η κορυφαία παγκοσμίως υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, συγκέντρωσε πληροφορίες από την ...
Καινοτόμα, πανίσχυρα, αλλά και πανέμορφα smartwatches και ακουστικά αλλά και ένα από τα πιο εξελιγμένα, υψηλής τεχνολογίας και αισθητικής ...
Φέτος οι “Black Friday” προσφορές στη Skroutz, στο μεγαλύτερο marketplace της Ελλάδας, διαρκούν σχεδόν όλο το Νοέμβριο, δίνοντας την ...
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η ημέρα της ΄΄Black Friday΄΄ θα διεξαχθεί αποκλειστικά και μόνο στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Το ...
Δελεαστικές οι καλοκαιρινές εκπτώσεις αλλά με έρευνα τιμών
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους καταναλωτές αρχίζουν την Δευτέρα 13 Ιουλίου οι καλοκαιρινές εκπτώσεις και θα τελειώσουν 31 Αυγούστου  ...
Συνήγορος του Καταναλωτή
Η Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή” γίνεται το τελευταίο διάστημα αποδέκτης πολύ μεγάλου αριθμού έγγραφων αναφορών και τηλεφωνικών παραπόνων-καταγγελιών ...
Περισσότερα από 10,1 δις. ευρώ  έχουν εξαϋλωθεί στο Χρηματιστήριο της Αθήνας από την αρχή του χρόνου, σύμφωνα με τα ...
Έμποροι
Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την καθιερωμένη περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και ...
Χειμερινές Εκπτώσεις
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα ξεκινήσουν την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις ! Αυτό όμως  που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον ...
 
 
Συνάντηση εργασίας μεταξύ του Συνηγόρου του Καταναλωτή κ. Λευτέρη Ζαγορίτη, συνοδευόμενου από την Αναπληρώτρια Συνήγορο του Καταναλωτή κα. Βασιλική Μπώλου και τον Βοηθό ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, παρουσίασε σήμερα, Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη τα ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, πραγματοποίησε επίσκεψη σήμερα, Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου, σε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ (ΓΑΛΑΞΙΑΣ), προκειμένου να διαπιστώσει από κοντά την ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, επισκέφθηκε σήμερα Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023, κατάστημα μεγάλης αλυσίδας παιχνιδιών και εποχικών ειδών (Jumbo)  ενόψει της εορταστικής περιόδου ...
Στην ενημερωτική εκδήλωση «Εκπτώσεις; Προσφορές; Κάντο σωστά!» που διοργάνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης από κοινού με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), το Εμπορικό ...
Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Την πορεία των τιμών των ηλιακών θερμοσιφώνων τους τελευταίους μήνες καταγράφει σε έρευνά της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, χρησιμοποιώντας δείγμα εξήντα προϊόντων ...
Τη στήριξη της Βιομηχανίας Τροφίμων στη νέα κυβερνητική πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» ζήτησε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας κατά τη διάρκεια της συνάντησής ...
Στις 108,1 μονάδες ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος το Μάϊο
Ελαφρά υποχώρηση κατέγραψε ο δείκτης οικονομικού κλίματος, στην Ελλάδα, μετά την ισχυρή άνοδο του προηγούμενου μήνα και διαμορφώνεται στις 108,1 μονάδες από 108,7 ...
Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Με δεδομένο το θετικό απολογισμό της αγοραστικής κίνησης κατά την περίοδο των Γιορτών στην Αθήνα και σε άλλα αστικά κέντρα της χώρας, οι έμποροι ...
Νίκος Κατσαρός
Εφυγε από τη ζωή την Τετάρτη 19 Ιανουαρίου, ο Δρ. Νίκος Κατσαρός, πρώην πρόεδρος ΕΦΕΤ, επιστημονικός διευθυντής ΕΚΕΦΕ "ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ", αντιπρόεδρος του New York ...
Υπουργείο Ανάπτυξης
Με σκοπό την έγκυρη ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού, και στο πλαίσιο των εφαρμοζόμενων μέτρων περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, ενημερώνονταιοι καταναλωτέςότι η ...
Εξοικονομώ 2021
Σε λειτουργία τίθεται σήμερα, στις 12:00, ταυτόχρονα για όλη την Επικράτεια, η ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων (https://exoikonomo2021.gov.gr/) για το «Εξοικονομώ 2021», με στόχο ...