Σε αναβάθμιση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου του προχωρεί σταδιακά ο αγωγός ΤΑΡ, με στόχο την αύξηση των προμηθειών αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.
Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, οι τρεις Διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς Αερίου των χωρών απ’ όπου διέρχεται ο αγωγός, δηλαδή της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Ιταλίας θα προχωρήσουν με τα έργα που απαιτούνται για τη διάθεση 1,2 bcm/χρόνο επαυξημένης δυναμικότητας στην αγορά. Η απόφαση ελήφθη, μετά από διαδικασία market test, με βάση τις δεσμευτικές προσφορές που κατατέθηκαν, στο πλαίσιο της δοκιμής αγοράς 2021 και αφού οι σχετικές εισηγήσεις των Διαχειριστών εγκρίθηκαν από τις Ρυθμιστικές Αρχές των τριών χωρών.
Αυτό το πρώτο αυτό βήμα επέκτασης της δυναμικότητας του ΤΑΡ ενισχύει τη σημασία του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για τη διασφάλιση της ενεργειακής τροφοδοσίας της Ε.Ε. και ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω έργα επέκτασης, τα οποία θα μπορέσουν να υλοποιηθούν μέσω της συμμετοχής στις μελλοντικές Δοκιμές Αγοράς
Ηδη, από τον Ιούλιο του 2023 οι Διαχειριστές TAP, SRG (Snam Rete Gas-Ιταλία) και ΔΕΣΦΑ, ξεκίνησαν τη Διαδικασία Επαύξησης Δυναμικότητας 2023, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ορίζει ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/459. Το market test 2023 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και μάλιστα οι Διαχειριστές αποφάσισαν να ανοίξουν μία διαδικασία Αναθεώρησης για τη Μη Δεσμευτική Φάση του εν λογω market test, η οποία ήδη τρέχει από τις 19 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει ως τις 2 Φεβρουαρίου 2024. Στο πλαίσιο αυτό, όλοι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέσουν νέες μη δεσμευτικές προσφορές ή/και να αναθεωρήσουν αυτές που ήδη είχαν υποβάλει κατά την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου 2023, κατά την διάρκεια της διαδικασίας «Φάση Εκτίμησης Ζήτησης του Market Test 2023».
Οι νέες υποβολές ή/και οι αναθεωρήσεις των μη δεσμευτικών προσφορών θα συμπεριληφθούν από τους Διαχειριστές στην κοινή Έκθεση Εκτίμησης Ζήτησης για την Διαδικασία Επαύξησης Δυναμικότητας 2023
Ας σημειωθεί ότι για τις διαδικασίες αυτές, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμπληρώσουν ειδικές φόρμες, διαθέσιμες στις ιστοσελίδες των τριών Διαχειριστών.
Ο αγωγός ΤΑΡ, δυναμικότητας σήμερα 10 bcm αερίου ετησίως, ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία, μέσω υποθαλάσσιας σύνδεσης από την Αλβανία, μεταφέροντας στην Ευρώπη αέριο από το Αζερμπαϊτζάν. Με τις αναβαθμίσεις, η δυναμικότητα μεταφοράς του αγωγού μπορεί να διπλασιαστεί.
Με το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης, την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την προσπάθεια της ΕΕ να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν επισκέφθηκε το Μπακού και συζήτησε με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν τον διπλασιασμό του αζέρικου αερίου που φθάνει στην Ευρώπη ως το 2027.