Σε ζημιές οδήγησε τη ΔΕΠΑ Εμπορίας η συνεχής μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος διασφάλισης της επάρκειας του καυσίμου κατά την ενεργειακή κρίση, που συνεχίστηκε αρκετούς μήνες μέσα στο 2023.
Τα Κέρδη Προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) της ΔΕΠΑ έκλεισαν το 2023 με αρνητικό πρόσημο και συγκεκριμένα στο -10 εκατ. ευρώ, έναντι EBITDA 111 εκατ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με χθεσινή παρουσίαση των αποτελεσμάτων της HelleniQ Energy στους αναλυτές. Πάντως το τέταρτο τρίμηνο του 2023 ήταν θετικό για την εταιρία με τα EBITDA να διαμορφώνονται στα 15 εκατ. ευρώ, έναντι -53 εκατ. ευρώ του τέταρτου τριμήνου 2022.
Η εταιρία παρουσίασε ζημιές 6 εκατ. ευρώ, ενώ τον προηγούμενο χρόνο είχε κλείσει τη χρήση με καθαρά κέρδη (μετά τους φόρους) 84 εκατ. ευρώ. Στο επίπεδο του τελευταίου τριμήνου του 2023 είναι ορατή η βελτίωση πάντως , όπως άλλωστε αποτυπώθηκε και στα EBITDA. Συγκεκριμένα τα κέρδη μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν στα 8 εκατ. ευρω, έναντι ζημιάς 43 εκατ. ευρώ κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022.
Για την HelleniQ Energy που κατέχει το 35% της εταιρίας, τα αποτελέσματα αυτά μεταφράζοναι σε ζημιά 2 εκατ. ευρώ, η οποία έχει συμπεριληφθεί στα ενοποιημένα αποτελέσματα του ομίλου για το 2023
Ας σημειωθεί ότι τα EBITDA και τα κέρδη μετά τους φόρους δεν περιλαμβάνουν την προσαρμογή, που προκύπτει από το θετικό για τη ΔΕΠΑ αποτέλεσμα, ύψους 29 εκατ. ευρώ της Διαιτησίας με τη τουρκική εταιρία αερίου Botas, το πρώτο εξάμηνο του 2022. Επίσης δεν περιλαμβάνουν την εφάπαξ επιβάρυνση που σχετίζεται με τη διαγραφή επιστροφής φόρων, η οποία περιλαμβάνεται στα αποτελέσματα της ΔΕΠΑ για το 2022
Παρότι το τελευταίο τρίμηνο του 2023 εξελίχθηκε θετικά για τη ΔΕΠΑ, οι προβλέψεις για την πορεία της φετεινής χρονιάς είναι ακόμα πρόωρες.
Το υψηλότερο κόστος που έχει προκύψει για την ασφάλεια εφοδιασμού, σε συνδυασμό με τις χρεώσεις δικτύων, το κόστος για τα σλοτ εκφόρτωσης υγροποιημένου αερίου (LNG) κλπ, καθώς και τις εκπτώσεις που έδωσε η εταιρία το 2023 στους πελάτες της, επηρέασαν σε σημαντικό βαθμό τα περιθώρια κερδοφορίας της.
‘Οσον αφορά στην κατανάλωση αερίου, αξίζει να αναφερθεί ότι και για το 2024 οι Βρυξέλλες ζήτησαν από τις χώρες-μέλη να συνεχίσουν την πολιτική μείωσης της κατανάλωσης, που εφαρμότηκε κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. ‘Αλλωστε, η αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ στο σύστημα ηλεκτρισμού μειώνει από μόνη της την εγχώρια ζήτηση για φυσικό αέριο, καθώς οι μεγαλύτεροι καταναλωτές αερίου είναι οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τέλος, οι τιμές του αερίου έχουν υποχωρήσει αισθητά, με το συμβόλαιο TTF του επόμενου μήνα (Απρίλιος), το οποίο αποτελεί δείκτη αναφοράς για την Ευρώπη, να κλείνει χθες στο ολλανδικό hub στα 25,3 ευρώ/MWh (-1,168%), μία από τις πιο χαμηλές τιμές που έχουν καταγραφεί από την έναρξη της κρίσης.