Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρωσία - Φυσικό Αέριο
Στόχος η απεξάρτηση από την Ουκρανία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που δεν “βλέπει” θετικά την προώθηση του ρωσικού αέριου στην ΕΕ
Δευτέρα, 22/06/2015

Την αποφασιστικότητά της να διατηρήσει το μερίδιό της στην αγορά αερίου της Ευρώπης και ταυτόχρονα να απεξαρτηθεί από την Ουκρανία όσον αφορά στο κανάλι της μεταφοράς έδειξε την περασμένη εβδομάδα η Ρωσία με δύο συμφωνίες, που υπογράφηκαν στο φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης

Η πρώτη αφορά στη συμφωνία ανάμεσα στη Gazprom, τη Royal  Dutch Shell, τη γερμανική Ε.ΟΝ  και την αυστριακή OMV για την κατασκευή δύο νέων αγωγών στο πλαίσιο του συστήματος Nord Stream, του κεντρικού αγωγού που ενώνει απ’ ευθείας τη Ρωσία με Γερμανία από τη θάλασσα της Βαλτικής.

Ο Nord Stream λειτουργεί από το 2011

Η δεύτερη αφορά στον “Greek Stream”, ή τον Νότιο Ευρωπαικό  Αγωγό (ΝΕΑ), την επί ελληνικού εδάφους προέκταση του “Turkish Stream”, με στόχο τη τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης από την “νότια είσοδο”

Οι δύο πρώτοι αγωγοί σχεδιάζονται για τη μεταφορά 55 δις. κ. μ αερίου ετησίως και ο ΝΕΑ για 47 δις κ. μ φυσικού αερίου το χρόνο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που δεν “βλέπει” θετικά την προώθηση του ρωσικού αέριου στην ΕΕ, αντέδρασε αμέσως διαμηνύοντας ότι η επέκταση του Nord Stream πρέπει να είναι σύννομη με τους ευρωπαικούς κανονισμούς, ενώ υπενθύμισε ότι οι Βρυξέλλες εργάζονται προκειμένου η Ουκρανία να διατηρήσει τη στρατηγική της θέση ως τράνζιτ χώρα μεταφοράς αέριου. Η Ουάσιγκτον δεν έχει αντιδράσει ακόμα.

Στην ελληνική περίπτωση η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη. 

Κατ’ αρχή η ΕΕ και οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει την κάθετη αντίθεσή τους στο πρότζεκτ, το οποίο ακόμα βρίσκεται σε εξαιρετικά πρώιμη φάση, ενώ δεσμευτικό δεν είναι κανένα από τα δύο κείμενα, που υπογραφήκαν την Παρασκευή για τον αγωγό, ούτε το μνημόνιο ανάμεσα στον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον Ρώσο ομόλογο του Αλεξάντρ Νόβακ ούτε η Κοινή Δήλωση με τον επικεφαλής της τράπεζας VEB. Καθορισμένο δεν είναι ούτε το σημείο εξόδου του νέου αγωγού από το ελληνικό έδαφος.

Το κείμενο περιέχει ακόμα έναν όρο που ενδεχομένως θα μπορούσε να προσκρούσει στους ευρωπαικούς κανονισμούς: Οι δύο πλευρές “θα διευκολύνουν την Εταιρία Ειδικού Σκοπού ώστε τρίτα μέρη που θα υποδειχθούν από τον Ρώσο ιδρυτή να δεσμεύσουν έως το 100% της χωρητικότητας του αγωγού για τις ποσότητες του φυσικού αέριου που θα διέρχονται”, αναφέρει.

Η ελεύθερη πρόσβαση τρίτων στα διευρωπαικά δίκτυα αγωγών είναι ένα από τα σημεία κλειδιά της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής και ένας από τα βασικά επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν οι Βρυξέλλες για να παρεμποδίσουν την υλοποίηση του South Stream, του προκάτοχου του Turkish Stream και των προεκτάσεων του.

Η “Εταιρία Ειδικού Σκοπού”, στην οποία θα μετέχουν 50-50 η νεοσύστατη εταιρία “Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων”-ΔΕΠΕΝΕ- και η ρωσική Τράπεζα VEB, θα είναι ιδιοκτήτρια του Νότιου Ευρωπαικού Αγωγού. Η VEB ανάλαβε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση έναντι των μελλοντικών εσόδων του αγωγού από τη διέλευση του αερίου.

Στόχος είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν το 2016 και να ολοκληρωθούν το 2019, χρονιά κατά την οποία η Ρωσία έχει ανακοινώσει τοι θα παρακάμψει το σύστημα αγωγών της Ουκρανίας.

Η (σκόπιμη;) έλλειψη αναφοράς στο σημείο έξοδου του αγωγού από το ελληνικό έδαφος αφήνει πολλά περιθώρια ερμηνείας. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να κατευθυνθεί στην πΓΔΜ και κατόπιν στη Σερβία και την Ουγγαρία με κατάληξη το μεγάλο gas hub της Αυστρίας. Μετά τις αντιδράσεις Ευρωπαίων και Αμερικανών, τόσο τα Σκόπια όσο και το Βελιγράδι διεμήνυσαν ότι θα περιμένουν το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες πριν προχωρήσουν σε επόμενες κινήσεις. Ανοικτή στο πρότζεκτ φαίνεται και η Ιταλία. Μπορεί να μην έχει διατυπώσει επίσημη θέση αλλά ιταλικές εταίρες συνεργάζονται με τη Gazprom στο πρώτο σκέλος του Turkish Stream, που αφορά στη σύνδεση Ρωσίας - Τουρκίας και δεν δείχνουν αδιάφορες σε μια πιθανή σύνδεση Ελλάδας- Ιταλίας.

Ακόμα πάντως  δεν έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία Μόσχας- Άγκυρας για τον Τurkish Stream, κάτι που αναμένεται να γίνει ως το τέλος του μήνα. Η Τουρκία έχει εγείρει ζητήματα σχετικά με την ΑΟΖ στη Μαύρη Θάλασσα. 

Ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας δήλωσε ότι σκοπεύει να ξεκινήσει συνομιλίες με την ΕΕ για τον αγωγό και ότι περιμένει προτάσεις από τις Βρυξέλλες.

Η προσθήκη  δυο νέων γραμμών στον Nord Stream στον Βορρά και ο Τurkish Stream με την ευρωπαϊκή προέκταση του δείχνει ότι οι Ρώσοι δεν εγκαταλείπουν το παιχνίδι, παρά τις αντιδράσεις της ΕΕ. Ίσως γιατί ξέρουν ότι είναι οι μόνοι που έχουν αυτή τη στιγμή τις ποσότητες αερίου που χρειάζεται η Ευρώπη.

Συναφείς αναρτήσεις
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ...
Το υψηλό ενεργειακό κόστος της  βιομηχανίας στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος, ανάγεται πλέον σε ζήτημα που τίθεται στην ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon ...
Η Ελλάδα και η Ισπανία δέχονται έντονη πίεση από τους συμμάχους τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο ΝΑΤΟ να παράσχουν συστήματα ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές ...
 
 
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να θέσει για πρώτη φορά ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων με ...
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...