Υπέρ της μηνιαίας καταμέτρησης της κατανάλωσης ρεύματος από τον ΔΕΔΔΗΕ τάσσονται οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρισμού, διατηρώντας όμως επιφυλάξεις όσον αφορά στην υποχρέωση ενημέρωσης του Διαχειριστή για τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου των πελατών τους.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) στην επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί της εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ για την αναθεώρηση του εγχειριδίου των μετρητών και μετρήσεων, σημειώνει ότι η μηνιαία καταμέτρηση αποτελεί θετική εξέλιξη, που μπορεί να συμβάλει στη μείωση των μη τεχνικών απωλειών και στον ακριβέστερο καταλογισμό της ενέργειας που καταναλώνεται, παρέχοντας κίνητρα για την αποδοτικότερη διαχείριση της ενεργειακής τους κατανάλωσης.
Ομως όσον αφορά στα κινητά τηλέφωνα των πελατών, ο ΕΣΠΕΝ θέτει ενστάσεις για τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του μέτρου, δεδομένου αφενός ότι όλοι οι καταναλωτές δεν διαθέτουν κινητό και αφετέρου πολλοί καταναλωτές δεν ενημερώνουν για το τηλέφωνο αυτό κλπ.
Το θέμα έχει ανακύψει επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ στην εισήγησή του φαίνεται να ζητά την υποχρεωτική καταχώρηση του αριθμού κινητού τηλεφώνου του συμβεβλημένου χρήστη από τον εκάστοτε Προμηθευτή, προκειμένου να επικοινωνεί με τον πελάτη για την καταμέτρηση. Ωστόσο όπως παρατηρεί ο ΕΣΠΕΝ η έννοια του όρου “υποχρωτικά” θα πρέπει να διευκρινιστεί. Και τούτο γιατί από την εισήγηση δεν προκύπτει με σαφήνεια ο λόγος της υποχρέωσης αυτής, ενώ υπάρχουν διάφορες περιπτώσεις καταναλωτών.
Για παράδειγμα τι συμβαίνει σε περίπτωση που δεν έχει καταχωρηθεί ο αριθμός του κινητού τηλεφώνου και πρέπει ο ΔΕΔΔΗΕ να υλοποιήσει εντολή απενεργοποίησης ή ενεργοποίησης; Aναστέλλεται η υποχρέωση του Διαχειριστή να υλοποιήσει την Εντολή ακόμη και όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας;
‘Αλλο ερώτημα που θέτει, είναι πώς θα αντιμετωπίζονται οι δηλώσεις στο πληροφορικό σύστημα «ΘΑΛΗΣ» σε περίπτωση που δεν έχει καταχωρηθεί αριθμός κινητού τηλεφώνου ή σε περίπτωση που ο καταχωρημένος αριθμός κινητού τηλεφώνου δεν είναι ο τρέχων/ισχύων;
‘Οπως επισημαίνει ο ΕΣΠΕΝ οι τροποποιήσεις που εισηγείται ο ΔΕΔΔΗΕ επηρεάζουν και το τρέχον πελατολόγιο των προμηθευτών ηλεκτρισμού, συμπεριλαμβανομένων των πελατών της Καθολικής Υπηρεσίας, για τους οποίους δεν υπάρχουν πάντα διαθέσιμα στοιχεία ταυτοποίησης και επικοινωνίας. Έτσι θα είναι εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, να βρεθούν και να καταχωρηθούν αριθμοί κινητού τηλεφώνου.
Ας σημειωθεί εδώ ότι στη Καθολική Υπηρεσία μεταπίπτουν πολλοί πελάτες με ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς, για τους οποίους μπορεί να έχει δοθεί εντολή παύσης εκπροσώπησης και πολλοί στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Μάλιστα, ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι η προτεινόμενη εισαγωγή του όρου «υποχρεωτική», ως προς τη δήλωση αριθμού κινητού τηλεφώνου για την υποβολή Δήλωσης Παύσης Εκπροσώπησης και Εντολής Απενεργοποίησης αντίστοιχα, ενδέχεται να ακυρώνει τις πρόσφατες διατάξεις του άρθρου 124 του ν. 5106/2024 αναφορικά με τον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας.
Επίσης ζητεί να διευκρινιστεί πως αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις συμβεβλημένων χρηστών που δεν διαθέτουν κινητό τηλέφωνο, τονίζοντας ότι το προτεινόμενο μέτρο εν τέλει διαχωρίζει τους καταναλωτές σε δύο κατηγορίες και εισάγει τη διακριτική μεταχείριση τους. Διευκρινίσεις ζητά και για τον τρόπο αντιμετώπισης καταναλωτών, οι οποίοι βάσει της νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα έχουν αρνηθεί να δώσουν το κινητό τους τηλέφωνο ή έχουν ζητήσει τη διαγραφή του καταχωρημένου αριθμού κινητού, είτε έχουν αλλάξει αριθμό και δεν έχουν ενημερώσει τις εταιρίες προμήθειας ηλεκτρισμού, υπενθυμίζοντας ότι στην εισήγησή του ο ΔΕΔΔΗΕ ζητεί τον “ισχύοντα” αριθμό