Έτσι, μεγάλες εξαγωγικές επιχειρήσεις είχαν προβεί εκ προοιμίου σε ενέργειες προστασίας της εύρυθμης λειτουργίας τους, καθώς «από το 2009 και μετά κάθε μέρα στις επιχειρήσεις είναι ένα στοίχημα», όπως αναφέρει στο b.e. κορυφαίο στέλεχος που όμως θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, αφού όπως υποστηρίζει όλοι μας πράττουμε ότι μπορούμε για να σταθούμε όρθιοι.
Πρώτο και βασικό μέλημα για τις επιχειρήσεις είναι εδώ και καιρό η μείωση της εξάρτησης από τις εγχώριες πωλήσεις και η αύξηση των εσόδων από αγορές του εξωτερικού, αφού στόχος είναι να αυξάνουν συνεχώς τις ξένες παραγγελίες και να εξαρτώνται ολοένα και λιγότερο από τις εγχώριες πωλήσεις, γεγονός που εξηγεί και τα συχνά ταξίδια μεγαλοστελεχών στο εξωτερικό και κυρίως σε ΗΠΑ και Μέση Ανατολή.
Οι μεγάλες εξαγωγικές επιχειρήσεις λοιπόν, ξεκίνησαν να μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους στο εξωτερικό από τον περασμένο Σεπτέμβριο, κορυφώνοντας τις ενέργειές τους στις αρχές του 2015, οπότε σημειώθηκε και η μεγαλύτερη εκροή κεφαλαίων από τις ελληνικές τράπεζες. Με την μεταφορά κεφαλαίων δημιουργήθηκαν καταθετικοί λογαριασμοί σε ξένες τράπεζες για να γίνεται η αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους σε προμηθευτές για τις πρώτες ύλες.
Επιπρόσθετα, όπως έχει γράψει εδώ και καιρό το b.e μια μέρα κάθε εβδομάδα όλο το διάστημα που διαρκεί η διαπραγμάτευση μεταφέρουν μια μέρα της εβδομάδας τα έσοδα από την Ελλάδα στο εξωτερικό. Παράλληλα και η μισθοδοσία των εργαζομένων γίνεται από λογαριασμούς από το εξωτερικό. Την ίδια στιγμή επισπεύδουν τις πληρωμές των προμηθευτών τους στην Ελλάδα, ώστε να αποδεσμεύσουν τα μετρητά από τα ταμεία της επιχείρησης, ώστε να διαχειριστούν τον έλεγχο διακίνηση κεφαλαίων. Οι περισσότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις έχουν μεταφέρει το βασικό κομμάτι των εργασιών τους στις θυγατρικές του εξωτερικού, που μπορεί να βρίσκονται είτε στην Ευρώπη, είτε στη Μέση Ανατολή, είτε στις ΗΠΑ
Τέλος, η πλέον σωστή κίνηση που πολλές εταιρείες έκαναν ήταν να ανανεώσουν νωρίτερα συμβόλαια με ξένους πελάτες, πριν την λήξη τους , ώστε να μην βρεθούν προ απρόοπτου και σπάσιμο πολυετών συμβολαίων.
Είναι σαφές ότι από τις πρώτες κινήσεις των εταιρειών ήταν να βγάλουν από το πελατολόγιό τους όσες εταιρείες ή φυσικά πρόσωπα είχαν δώσει δείγματα αφερεγγυότητας στο παρελθόν στις καταβολές πληρωμών, ενώ έχουν ι περιορισθεί στο ελάχιστο η περίοδος αποπληρωμής των προϊόντων. Για παράδειγμα, στα καπνικά προϊόντα είναι μέχρι 20 ημέρες, στα οικοδομικά υλικά μέχρι και 70 μέρες και στο λιανεμπόριο μεταξύ 60 και 80 ημερών.