Οριστικό κλείσιμο εργοταξίων σε όλη την Ελλάδα, πιθανότητα διαφυγής 1,5 δις από έργα ΕΣΠΑ, προβλήματα στην εκτέλεση έργων ακόμη και στο εξωτερικό, αδυναμία ανάληψης νέων έργων που διεκδικούσαν στο εξωτερικό λόγω μη έκδοση εγγυητικών επιστολών λόγω αργίας των τραπεζών, πιστωτική ασφυξία, αναγκαστικές θερινές άδειες στο προσωπικό και απολύσεις είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των κατασκευών, ο οποίος γύρισε πολλά χρόνια πίσω με την κατάσταση της οικονομίας.
Ο ρυθμός επιβράδυνσης των εργασιών στα κατά τόπους εργοτάξια είναι καταιγιστικός, κυρίως λόγω της αδυναμίας των εταιρειών να προμηθευτούν τις απαιτούμενες πρώτες ύλες για τη διατήρηση των έργων, ενώ η αδυναμία πληρωμών και η πίεση ξένων προμηθευτών για προπληρωμή με μετρητά η οποία είναι αδύνατον να ικανοποιηθεί, οδηγούν σε μαρασμό την ελληνική κατασκευαστική κοινότητα.
Υπό το κράτος της έλλειψης ρευστότητας, της διόγκωσης των χρωστούμενων από το Δημόσιο προς τις εταιρείες πολλλά εργοτάξια έχουν αρχίσει να περιέρχονται σε απραξία, ή τουλάχιστον να υπολειτουργούν μέχρι νεωτέρας. Να σημειωθεί ότι η στάση πληρωμών από την πλευρά του Δημοσίου, λόγω της προσπάθειας που καταβλήθηκε, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, να αποπληρωθούν οι υποχρεώσεις της χώρας προς τους δανειστές, έχει επιβαρύνει πολύ τις εταιρείες οι οποίες δεν βλέπουν φως στο τούνελ.
Όλοι οι μεγάλοι οδικοί άξονες είναι σε σημαντική καθυστέρηση, ενώ σε όποιους από αυτούς συμμετείχε στη χρηματοδότηση η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ΕΤΕΠ όπως η Ολυμπία Οδός τα πράγματα είναι στο απροχώρητο καθώς η ΕΤΕπ έχει κλείσει τη στρόφιγγα. Η κατάσταση μπορεί να εξομαλυνθεί σταδιακά και τα εργοτάξια να ζωντανέψουν καθώς η ΕΤΕπ είχε ενημερώσει πως σε περίπτωση συμφωνίας θα προχωρήσει τόσο στην εκταμίευση της συμμετοχής της στα έργα που συμμετέχει άμεσα, όσο και τμήματος του δανείου (320 εκατ. ευρώ) μέσω του οποίου θα καλυφθεί η χρηματοδοτική συνδρομή του δημοσίου.
Ωστόσο αν δεν υπάρξει συμφωνία εφιαλτικό είναι το σενάριο με τα δις. Ευρώ του ΕΣΠΑ ώστε να μη χαθούν από το εν εξελίξει ΕΣΠΑ. Να σημειωθεί ότι ακόμη και αν υπάρξει συμφωνία η αγορά εκτιμά ότι είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους εκατοντάδες έργα, όπως προβλέπεται από το ΕΣΠΑ 2007 – 2014, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στον αέρα περισσότερο από 1,5 δισ. ευρώ.
Τις προηγούμενες ημέρες ο ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Ανώνυμων Τεχνικών Εταιρειών), είχε σπεύσει να προειδοποιήσει τους αρμόδιους περί κινδύνου «ξαφνικού θανάτου» του ΕΣΠΑ, σε μια ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ και την Ευρωζώνη. Καλούσε δε τους πολιτειακούς παράγοντες να διασφαλίσουν τη συνέχιση των συγχρηματοδοτούμενων έργων, την απορρόφηση της ανεργίας μέσω αυτών και την αναπτυξιακή διάσταση της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι αν δεν αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό η οικονομική ομαλότητα, τα περισσότερα εργοτάξια ανά την επικράτεια θα κλείσουν.
Για τα έργα εξωτερικού τα οποία εκτελούν και οι τέσσερις μεγάλοι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι και άλλες κατασκευαστικές υπάρχουν συνέπειες οι οποίες ακυρώνουν την ασπίδα της εξωστρέφειας. Και αυτό γιατί με την μη έκδοση εγγυητικών επιστολών, καθίσταται αδύνατη η ανάληψη έργων και αποκλείονται οι επιχειρήσεις από τρέχοντες διαγωνισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επίσης, παρουσιάζεται αδυναμία σε περιπτώσεις αιτήματος αντικατάστασης ήδη εκδοθέντων εγγυητικών από Ελληνικές τράπεζες.