Ερωτήματα για το αν και πότε θα ολοκληρωθεί το Σύζευξις II, γεννώνται αυτή την περίοδο καθώς από πλευράς πολιτικής ηγεσίας φαίνεται ότι υποτιμάται ο ρόλος του και η αξία του ενώ με δεδομένο ότι θα πρέπει να εξασφαλίσει ολόκληρη την χρηματοδότησή του από το ΣΕΣ 2014 – 2020 (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης) η υλοποίησή του, τουλάχιστον με τη μορφή που έχει προκηρυχθεί, καθίσταται αμφίβολη
Το Σύζευξις II αποτελεί το μεγαλύτερο project των τελευταίων ετών στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, συνολικού ύψους 616 εκ., και σε αυτό διασταυρώνουν τα ξίφη τους όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και οι ισχυρότερες εταιρίες πληροφορικής.
Aν και το προηγούμενο διάστημα οι διαδικασίες κινήθηκαν με ταχείς ρυθμούς, τώρα όλα έχουν «παγώσει» αφενός λόγω των πολιτικών εξελίξεων και αφετέρου λόγω του σκληρού ανταγωνισμού των υποψήφιων μνηστήρων.
Oι πολιτικές παρενέργειες στο Σύζευξις II είναι διαφορετικές σε σχέση με άλλα projects, καθώς το έργο διασύνδεσης 30.000 φορέων και οργανισμών του Δημοσίου, που, πέρα από άλλα πολλαπλά οφέλη (χτύπημα γραφειοκρατίας, αναβαθμισμένες υπηρεσίες κλπ) θα φέρει εξοικονόμηση τουλάχιστον 150 εκ. ετησίως, προωθείται με διακομματική συναίνεση.
Ωστόσο, πριν λίγες εβδομάδες ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Γιώργος Κατρούγκαλος, μιλώντας σε παρουσίαση μελέτης του ΙΟΒΕ χαρακτήρισε τα δύο έργα (Σύζευξις 1 και 2) ως «υπερπολυτελή», για τα οποία ξοδεύτηκαν «λεφτά με το τσουβάλι, χωρίς να χρειάζεται». Το αρμόδιο υπουργείο για το Σύζευξις ΙΙ πάντως, , δηλαδή το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, δεν έχει ακόμα εκφραστεί επίσημα για την τύχη του έργου.
Στα σενάρια που συζητούνται περιλαμβάνεται και ο περιορισμός του και αυτό μπορεί να επιχειρηθεί αφού ολοκληρωθεί η καταμέτρηση των σημερινών αναγκών του δημοσίου η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Π.χ. πιθανό είναι να αφαιρεθούν τα σχολεία και έτσι τα σημεία που θα καλύψουν οι υποδομές θα είναι τα μισά από αυτά που είχαν προβλεφθεί (34.000 σημεία).
Ήδη οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές καθώς το έργο πρέπει να συμβασιοποιηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς. Αλλιώς, κονδύλια περί τα 170 εκ. από το EΣΠA και το ΣEΣ μπορεί να χαθούν. H κοινοτική χρηματοδότηση, σύμφωνα με την κατανομή που έχει γίνει, θα προέρχεται κατά 70 εκ. από το προηγούμενο EΣΠA 2007-2015 και τα υπόλοιπα 100 εκ. από το νέο ΣEΣ, την επόμενη δηλαδή προγραμματική περίοδο2014-2020.
Ωστόσο, με τα σημερινά δεδομένα και τις καθυστερήσεις (προσφυγές, πολιτικές εξελίξεις) για να προλάβει να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το EΣΠA θα πρέπει να δοθεί παράταση για την ολοκλήρωση των έργων, αλλά και να λειτουργήσουν όλα «ρολόι» μετά τις εκλογές, πράγμα αμφίβολο.
Eάν χαθεί το «τραίνο» του EΣΠA, τότε θα η χρηματοδότηση θα πρέπει να καλυφθεί από το ΣEΣ, κάτι δύσκολο αφού ο προϋπολογισμός του είναι σαφώς μικρότερος σε σχέση με το παρελθόν.
Να υπενθυμίσουμε ότι έχει από τις αρχές Ιουνίου ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των προσφορών για τα πρώτα δύο έργα του Σύζευξις 2 το μεγάλο έργο του Σύζευξις 2 «Τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες Νησίδων 1-8» προϋπολογισμού 329,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ (405,6 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) και το έργο « Υπηρεσίες Ασύρματης Νησίδας» προϋπολογισμού 31,2 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ (38,4 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών «κινητικότητας» (mobility), τηλεφωνίας και δεδομένων σε στελέχη του δημοσίου
Αναφορικά με τα υπόλοιπα τρία έργα, οι προσφορές για αυτό που αφορά στην προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία των υποδομών στις Κεντρικές Υπηρεσίες ISP και SLA, προϋπολογισμού 26,6 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ θα κατατεθούν στις 6 Οκτωβρίου (η ημερομηνία αυτή μετατέθηκε με απόφαση της ΚτΠ πρόσφατα, αρχικά ήταν για τις 24 Σεπτεμβρίου).
Πληροφορίες αναφέρουν πως δεν υπάρχει πρόθεση να δοθεί καμιά νέα παράταση για την κατάθεση προσφορών για τα υπόλοιπα δύο και συγκεκριμένα για το έργο της Κεντρικής Υποδομής Διασύνδεσης Δικτύου (SIX) και τις Υποδομές Κέντρων δεδομένων προϋπολογισμού 12,8 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και το έργο Υποδομές Ασφάλειας Τηλεφωνίας Τηλεδιάσκεψης προϋπολογισμού 132,7 εκατ. ευρώ. Για το πρώτο οι προσφορές έχει οριστεί να κατατεθούν στις 22 Σεπτεμβρίου και για το δεύτερο στις 25 του ιδίου μήνα.