Ίσως οι μοναδικές επιχειρήσεις που δεν θα δουν σε πρώτο χρόνο τα μεγέθη τους να καταρρέουν στο εξάμηνο και το εννεάμηνο της χρήσης να είναι οι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου και ειδικότερα τα σουπερμάρκετ, καθώς ο χρόνος από την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος μέχρι και πριν μια βδομάδα λειτούργησε θετικά σε επίπεδο πωλήσεων.
Ειδικότερα ο κλάδος των τροφίμων ήταν από τους κερδισμένους μέσα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία με τις πωλήσεις να κινούνται μεσοσταθμικά με άνοδο της τάξεως του 20- 25%, καθώς πολλοί καταναλωτές υπό τον φόβο ενός Grexit έσπευσαν να προμηθευτούν κυρίως μακράς χρονικής διάρκειας προϊόντα.
Ωστόσο, αν τα capital controls λειτούργησαν θετικά σε επίπεδο μεγεθών, αναμένεται να δράσουν καταλυτικά και σε επίπεδο συγκέντρωσης, καθώς υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδο των σούπερμάρκετ, εκτιμούν ότι capital controls θα επιταχύνουν τη συγκέντρωση δυνάμεων στο λιανεμπόριων τροφίμων.
Οι ίδιοι δε σημειώνουν ότι στην Ελλάδα που αποτελεί μια αγορά 13 δις. ευρώ, θα μείνουν πέντε μεγάλοι λιανέμποροι τροφίμων, όταν τελειώσει ο κύκλος των εξαγορών που άνοιξε με αφορμή την κρίση.
Πιο συγκεκριμένα, οι έχοντες πλήρη εικόνα του κλάδου προεξοφλούν ότι οι εξαγορές των μικρότερων παικτών θα συνεχιστούν, εξαιτίας της αδυναμίας τους να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, καθώς μόνο το 2014 τα μικρότερα σούπερ μάρκετ έχασαν τζίρο 1 δισ. ευρώ και 850 καταστήματα από το 2008 μέχρι και σήμερα έχουν αλλάξει χέρια.
Σημαντικός παράγοντας για την διαμόρφωση του σκηνικού στο λιανεμπόριο είναι η ολοκλήρωση του deal Σκλαβενίτη – Βερόπουλου.
Οι ισορροπίες ακόμη δεν έχουν διαμορφωθεί από τα capital controls, και η ολοκλήρωση ήδη της πρώτης εβδομάδας λειτουργίας με τους νέους συντελεστές ΦΠA, δίνουν τις πρώτες σταθερές ώστε οι επιχειρηματίες να σχεδιάσουν την στρατηγική τους και τις επόμενες κινήσεις τους.
Οι φορολογικές παρεμβάσεις που αφορούν σε αλλαγές του ΦΠΑ για τις κατηγορίες τροφίμων αναμένεται να οδηγήσουν και σε πτώση της κατανάλωσης και να επιβαρύνουν το «καλάθι της νοικοκυράς». .Ο ΦΠΑ σε απόλυτα νούμερα δεν αναμένεται να προσφέρει κάτι στο κράτος, τονίζει μεγάλο στέλεχος της αγοράς, ο οποίος θεωρεί ότι , αν μειωνόταν ο ΦΠΑ, όπως στη Ρουμανία θα αυξανόταν η παραγωγή και η κατανάλωση των προϊόντων, με αποτέλεσμα το κράτος να εισέπραττε περισσότερο ΦΠΑ.
Η «μάχη στο ράφι» περνά από επιθετική τιμολογιακή πολιτική, ένταση προσφορών και εκπτώσεων, αλλά και στην περαιτέρω ενίσχυση του private label
Ωστόσο, η μάχη των ομίλων βρίσκει με τα όσα έγιναν την τελευταία πενταετία τον Mαρινόπουλο να ελέγχει μερίδιο 24,5% έχοντας πραγματοποιήσει μπαράζ εξαγορών αλυσίδων,με τελευταία την η μεταβίβαση του 51% της Cretan Management Παντοπωλεία Kρήτης, ενώ είχαν προηγηθεί και συμφωνίες όπως η ενσωμάτωση του δικτύου της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Aρβανιτίδης, Marketa, Tοξότης, Παλαμάρης κ.α.
H AB Bασιλόπουλος με μερίδιο 21% έχει ήδη εξαγοράσει μεταξύ άλλων, αλυσίδες όπως η Kea Food στη Xίο και δίνει έμφαση στην περαιτέρω επέκτασή της στην Kρήτη, την Bόρεια και Kεντρική Eλλάδα. Για το 2015 συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο των 100 εκατ. ευρώ, με βασικό στόχο το άνοιγμα δικών της καταστημάτων αλλά διατηρεί τα «ραντάρ» της ανοιχτά.
Τέλος από το deal Σκλαβενίτη- Bερόπουλου δημιουργείται ένα σχήμα με τζίρο κοντά στα 2 δις ευρώ και μερίδιο αγοράς κοντά στο 18%,