Άμεση κατάρτιση ενός συνεκτικού «εθνικού προγράμματος παραγωγικής ανασυγκρότησης», που ,θα φέρει την ελληνική, αποκλειστικά, σφραγίδα, -τόσο στην επισήμανση των προβλημάτων, όσο και στη διαμόρφωση των καταλληλότερων μεταρρυθμιστικών επιλογών και την κατανομή του σχετικού κόστους-, τάσσεται ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος. O ίδιος ζητά από το νέο οικονομικό επιτελείο, διεκδίκηση-διαπραγμάτευση με τους εταίρους, για μέτρα περαιτέρω ελάφρυνσης του χρέους, τονίζοντας με νόημα ότι η ανάγκη για δημοσιονομική εξυγίανση και μεταρρυθμίσεις δε σημαίνει και αποδοχή των μνημονίων…
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει, μεταξύ άλλων, ο κ.Μίχαλος στην αλλαγή της φορολογικής πολιτικής. Εξηγεί, βεβαίως, ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο το ύψος της φορολογίας, είναι και η πολυπλοκότητα και η αστάθεια. «Στην Ελλάδα σήμερα, ο φορολογούμενος - και ειδικά ο επιχειρηματίας και ο ελεύθερος επαγγελματίας – δεν ξέρει πραγματικά τι του ξημερώνει», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, προτείνει φορολογικό συντελεστή στα κέρδη των Νομικών προσώπων 15%. Εφόσον τα κέρδη αυτά διανεμηθούν, τότε θα φορολογηθούν με επιπλέον ποσοστό 15% και εξάντληση της φορολογικής επιβάρυνσης. Σε περίπτωση, όμως ,κατά την οποία τα κέρδη αυτά καταλήξουν σε φυσικό πρόσωπο και συναθροιζόμενα με άλλα εισοδήματα, φορολογηθούν, ο φόρος αυτός του 15% θα πιστωθεί και θα μειώσει τον συνολικό φόρο που θα προκύψει.
Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της Επιμελητηριακής κοινότητας εισηγείται τα εξής:
-Φορολογικό συντελεστή 15% στο σύνολο των φορολογητέων κερδών.
-Συντελεστή παρακράτησης φόρου διανεμομένων κερδών 15%, είτε με εξάντληση φορολογικής υποχρέωσης είτε με συμψηφισμό αυτού με το φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων δικαιούχων.
-Δραστική μείωση του συντελεστή προκαταβολής φόρου εισοδήματος για όλα τα νομικά πρόσωπα, που σήμερα είναι 55% στις προσωπικές και 80% στις ΑΕ.
-Να υπάρξουν βελτιώσεις στο θέμα των παροχών σε είδος, ώστε να μην θεωρούνται παροχές τα κινητά τηλέφωνα διότι αποτελούν εργαλείο εργασίας, τα Ι.Χ. επιβατηγά αυτοκίνητα κάτω των 1600 κυβικών εκατοστών, οι μισθοί άνω των 3 μηνών, η παραχώρηση ιδιόκτητης ή μισθωμένης κατοικίας η οποία βρίσκεται σε απόσταση άνω των 100 χιλιομέτρων από την έδρα της επιχείρησης.
-Στη φορολογία φυσικών προσώπων ενιαία κλίμακα φορολογίας εισοδήματος ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσης αυτού με αφορολόγητο όριο 7.000,00 ευρώ αυξανόμενο κατά 500,00 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.
Χαρακτηρίζοντας, στο μεταξύ, τις επιδόσεις στην πάταξη της φοροδιαφυγής «απογοητευτικές», ο κ.Μίχαλος προτείνει συγκεκριμένες αλλαγές για ένα καλύτερο φορολογικό σύστημα, τόσο σε επίπεδο αρχών όσο και σε επίπεδο επιμέρους ρυθμίσεων, ήτοι:
-Aλλαγή τρόπου της καταβολής του ΦΠΑ: να καταβάλλεται από τον λήπτη του τιμολογίου και όχι από τον εκδότη. Με το ισχύον σύστημα οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να καταβάλουν τον ΦΠΑ με την έκδοση του τιμολογίου, ενώ, λόγω των δυσμενών συνθηκών στην ελληνική αγορά, η εξόφλησή του γίνεται πολύ αργότερα.
-Oριστική αντιμετώπιση εκκρεμοτήτων του παρελθόντος, για όλες τις υποθέσεις και για όλα τα φορολογικά αντικείμενα. Με μια διαδικασία που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να τακτοποιήσουν παλαιότερες χρήσεις και να προχωρήσουν.
-Aναβάθμιση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ως προς τα πρόστιμα και τους ελέγχους. Τα πρόστιμα που ισχύουν σήμερα είναι εξωπραγματικά, σε σχέση με τις συνθήκες ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις.
-Ριζική αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων, η οποία αγγίζει τα όρια της δήμευσης. Από φέτος, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τρεις ετήσιους φόρους στην αστική ακίνητη ιδιοκτησία.
-Κίνητρα προς επιχειρήσεις και καταναλωτές για την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών πληρωμών και επιτάχυνση της εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Ακόμη, ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει ενίσχυση των υφιστάμενων χρηματοδοτικών εργαλείων και ανάπτυξη νέων, τα οποία θα είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα μεγέθη της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, να δοθεί προτεραιότητα σε δράσεις που ενδυναμώνουν τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και διευκολύνουν την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά προγράμματα, με παράλληλη λήψη μέτρων για την ανακούφιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως:
-Απόφαση για αναστολή της καταβολής των δόσεων των δανείων που έχουν ληφθεί από τις επιχειρήσεις με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, αποτελεί παράδειγμα προχειρότητας. Από τη διευκόλυνση αυτή ωφελούνται ελάχιστοι, ενώ εξαιρούνται περίπου 60.000 επιχειρήσεις που έλαβαν επιχειρηματικά δάνεια μέσω του ΕΤΕΑΝ.
-Μετά τη δίκαιη απόφαση για συμψηφισμό των οφειλών ΦΠΑ, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει στον συμψηφισμό του συνόλου των χρεών μεταξύ του Δημοσίου και των επιχειρήσεων.
-Λύση στο μείζον θέμα της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων εισφορών προς τα ασφαλιστικά Ταμεία. Ένταξη στη ρύθμιση του συνόλου της ληξιπρόθεσμης οφειλής, από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, στις προβλεπόμενες 48 δόσεις της «Νέας Αρχής» με εκκίνηση αποπληρωμής από 1/1/2015 και καταβολή το 2014 μόνο των τρεχουσών εισφορών και επιπλέον μηνιαία προσαύξηση στο ύψος του 1% του συνόλου της ληξιπρόθεσμης οφειλής».
Εξ άλλου, για την ταχύτερη επανεκκίνηση της οικονομίας και τη βιώσιμη μεγέθυνσή της, καθοριστικής σημασίας, σύμφωνα με τον κ.Μίχαλο, είναι η ταχεία διαμόρφωση, με τη συνεργασία όλων των πολιτικών και οικονομικών δυνάμεων του τόπου, ενός σαφούς εθνικού σχεδίου προσανατολισμού των, εγχώριων και διεθνών, αποταμιευτικών πόρων, η παρουσίαση μιας σταθερής «πυξίδας» για κάθε επενδυτή, ενός δεσμευτικού αναπτυξιακού οράματος, με κοινωνικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους, προς άμεση υλοποίηση. Στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού θεωρεί αυτονόητες ορισμένες βασικές επιλογές:
-Την αξιοποίηση των δυναμικότερων συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, με τη δημιουργία νέων, καινοτόμων βιομηχανιών, ικανοποιητικού μεγέθους, για την παραγωγή, ποιοτικών, ανταγωνιστικών διεθνώς, προϊόντων σύγχρονης τεχνολογίας υψηλής προστιθέμενης, εγχωρίως, αξίας. Απώτερος στόχος, στον τομέα αυτό, θα πρέπει να είναι, η ανάδειξη «εθνικών παραγωγικών πρωταθλητών» (ενέργεια, φάρμακα, χημικά προϊόντα, τρόφιμα, ηλεκτρονικές εφαρμογές κ.ά.), η δραστηριοποίηση των οποίων, πέραν των εξαγωγών, θα προσφέρει, με τη σειρά της, αξιόλογες ευκαιρίες εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης, σε μια σειρά μικρών και μεσαίων μονάδων μας με τις οποίες θα συνεργάζονται, επί σταθερής βάσεως.
-Τη διαφοροποίηση και ποιοτική αναβάθμιση της παραγωγής των μονάδων του παραδοσιακού βιομηχανικού μας χώρου, προκειμένου ο ανταγωνισμός με τα αντίστοιχα προϊόντα των χωρών χαμηλού κόστους, να μην εντοπίζεται, αποκλειστικά, στο επίπεδο τιμών, όπου η χώρα μας, εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί να υπερτερεί. Η κατάλληλη, εξάλλου, αξιοποίηση των συνεργειών που δημιουργεί η ορθολογική δικτύωση των μονάδων αυτών, θα έχει ως αποτέλεσμα, την αισθητή άνοδο της συμμετοχής της παραγωγής τους, στην εγχώρια κατανάλωση.
-Ο ελληνικός τουρισμός παρά τη σημαντική συμβολή του, τελευταία, στον περιορισμό των συνεπειών της ύφεσης, έχει ανάγκη ενός ριζικού αναπροσανατολισμού: ο μαζικός τουρισμός των καλοκαιρινών, μόνο, μηνών, έχει φθάσει στα όριά του ο ποιοτικός, δε, τουρισμός ολόκληρης της χρονιάς, ο οποίος καλείται να τον υποκαταστήσει, χρειάζεται, συντονισμένες κρατικές παρεμβάσεις μακράς πνοής και αλλαγή νοοτροπιών εκ μέρους των σχετικών παραγωγικών δυνάμεων.
Ο αγροτικός τομέας της χώρας, λόγω του κατακερματισμού της γεωργικής ιδιοκτησίας και της φύσης του γεωγραφικού μας ανάγλυφου, δύσκολα μπορεί να μηχανοποιήσει, πλήρως, τις καλλιέργειες και να βελτιώσει, σημαντικά, τη σχετική παραγωγικότητα. Η στροφή, κατά συνέπεια, στις βιολογικές καλλιέργειες και η πληρέστερη αξιοποίηση, εγχωρίως, της περιορισμένης, αλλά ποιοτικής - λόγω κλίματος - γεωργικής παραγωγής μας, αποτελούν κρίσιμες επιλογές που μπορούν να διευρύνουν τη συμβολή της γεωργίας, στη δημιουργία του ΑΕΠ της χώρας και την αύξηση των εξαγωγών.
Καθοριστικό, πάντως, ρόλο στον τομέα αυτό μπορεί να διαδραματίσει η λειτουργική σύζευξη της γεωργικής παραγωγής, με τη βιομηχανία τροφίμων, στο πλαίσιο ειδικών συμβολαίων συνεργασίας ομάδων παραγωγών, με εθνικές βιομηχανικές μονάδες επεξεργασίας ή τυποποίησης.
-Ο κατασκευαστικός, τέλος, τομέας, μπορεί να συμβάλλει, καθοριστικά, στην απορρόφηση σημαντικού αριθμού ανέργων, εάν εγκαταλείψει τις κερδοσκοπικές τάσεις του παρελθόντος που οδήγησαν στις σημερινές οικοδομικές 'φούσκες' και μετατοπίσει το ενδιαφέρον του. από την αστική κατοικία, στον τομέα του εκσυγχρονισμού τουριστικών καταλυμάτων, της οργανωμένης κατασκευής, στην περιφέρεια των ελκυστικότερων τουριστικών μας θέρετρων. κατοικιών, για πώληση ή μακροχρόνια ενοικίαση, σε αλλοδαπούς, της θερμομόνωσης διαμερισμάτων και των υποδομών.