Eνα βήμα πιο κοντά στη συνεργασία με τους Αζέρους της Socar, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απόκτηση μεριδίου στον ΔΕΣΦΑ αλλά και στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ήλθε χθες η ιταλική εταιρία διαχείρισης δικτύων Snam, μετά τη συνάντηση που είχε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Carlo Malacarne με τον πρόεδρο της Socar Ροβνάγκ Αμπτουλάγιεφ.
Οι δύο πλευρές υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης για συνεργασία σε πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του “Νοτίου Διαδρόμου Αερίου” - Southern Gas Corridor”, o οποίος δεν είναι άλλος από τον αγωγό ΤΑΡ και εξέτασαν τη δυνατότητα ανταλλαγής εμπειριών για την κατασκευή και την εκμετάλλευση μονάδων μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο κ. Malacarne έχει εκφράσει δημόσια το ενδιαφέρον της εταιρίας να αγοράσει το μερίδιο της νορβηγικής Statoil στον αγωγό ΤΑΡ, ενώ πληροφορίες φέρουν την εταιρία ως φαβορί και για την εξαγορά του 17% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ από τους Αζέρους.
Πρόκειται για το σχέδιο που προωθείται τους τελευταίους μήνες με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία για να δώσει το πράσινο φως στην πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη Socar έχει θέσει ως προαπαιτούμενο τη δέσμευση των Αζέρων ότι αμέσως μετά θα μεταπωλήσουν σε τρίτη εταιρία το 17%.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θέλει να πουλήσει το 49%, - έναντι του 66% όπως προέβλεπε ο αρχικός διαγωνισμός-, όμως οι Αζέροι φαίνεται ότι είναι αποφασισμένοι να διεκδικήσουν το 66% αποδεχόμενοι τη συμβιβαστική πρόταση για άμεση μεταπώληση του 17%.
Το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπήρξαν επαφές του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχουν μεταβιβαστεί οι προς πώληση μετοχές του ΔΕΣΦΑ από το δημόσιο και τα ΕΛΠΕ, με ευρωπαϊκές εταιρίες που θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν για το πακέτο του 17%, ωστόσο οι περαιτέρω αποφάσεις θα ληφθούν με σε συνεργασία με τον νέο υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη.
Ανάμεσα στους πιθανούς μνηστήρες εκτός από τη Snam, φέρονται η βελγική Fluxys και η ολλανδική Gasunie.
Ανώτατα στελέχη της Socar έχουν δηλώσει ότι περιμένουν τις κινήσεις του νέου υπουργού το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι ως το τέλος του χρόνου η Κομισιόν θα έχει λάβει τις αποφάσεις της και ότι στις 21 Δεκεμβρίου λήγει και η ανανεωμένη εγγυητική επιστολή για την εξαγορά που έχουν καταθέσει στις ελληνικές αρχές.
Σύμφωνα με σχόλια του διεθνούς τύπου, οι χθεσινές δηλώσεις του κ. Σκουρλέτη για τον αγωγό ΤΑΡ κατά την τελετή παράδοσης- παραλαβής του υπουργείου εκλείφθηκαν σαν μία πρώτη θετική ένδειξη ότι θα ξεμπλοκάρουν τόσο οι διαδικασίες για τον αγωγό όσο και για τον ΔΕΣΦΑ, τουλάχιστον από ελληνικής πλευράς.. Ο κ. Σκουρλέτης δήλωσε ότι “από την προηγούμενη περίοδο είχαν γίνει βήματα σε σχέση με τους δύο βασικούς αγωγούς, τον ΤΑΡ και τον ρωσικό αγωγό. Θα προχωρήσουμε στην ίδια πολιτική κατεύθυνση”.
Η ολοκλήρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ έχει μπλοκάρει από τη διεύθυνση ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θεωρεί ότι με τη διπλή ιδιότητά της, του παραγωγού αερίου και του ιδιοκτήτη του ΔΕΣΦΑ, η Socar μπορεί να δημιουργήσει μονοπωλιακές συνθήκες στην ελληνική αγορά αερίου.