Η προσέγγιση Αθήνας - Ουάσιγκτον φαίνεται ότι φέρνει εξελίξεις στα ενεργειακά, με ορατά τα πρώτα βήματα στους αγωγούς ΤΑΡ και Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB), ξεμπλοκάροντας ταυτόχρονα και μια σειρά έργων, που σχετίζονται με την κατασκευή του ΤΑΡ.
Η εταιρία του ΤΑΡ έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και καιρό τις διαδικασίες για την ανάθεση των έργων και την προμήθεια των υλικών που σχετίζονται με την υλοποίηση του αγωγού. Για ορισμένες όμως από τις αναθέσεις, ειδικά αυτές που σχετίζονται με το ελληνικό τμήμα του αγωγού φαίνεται πως περίμενε να αρθεί η “ελληνική αβεβαιότητα “για να προχωρήσει.
Παρότι οι συζητήσεις της εταιρίας του ΤΑΡ με τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη για τα αντισταθμιστικά οφέλη που ζητεί η ελληνική πλευρά είναι ακόμα ανοικτές, το καθοριστικό βήμα φαίνεται ότι έχει γίνει και η πρόσφατη επίσκεψη του Αμερικανού ειδικού απεσταλμένου Amos Hochstein επέδρασε καταλυτικά στην επιτάχυνση των διαδικασιών.
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι στο επόμενο χρονικό διάστημα η εταιρία του ΤΑΡ θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα των δυο διαγωνισμών που τρέχουν, για την κατασκευή και την τοποθέτηση των σωληνώσεων στο σκέλος του ΤΑΡ που διέρχεται από ελληνικό έδαφος. Και στους δυο συμμετέχουν και ελληνικές εταιρίες, από τις μεγαλύτερες στον κλάδο τους σε σύμπραξη με ξένους εταίρους. Έχουν προκριθεί στο τελικό στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας μαζί με άλλους διεκδικητές και τα αποτελέσματα, καθώς και η ανάθεση των έργων αναμένεται πλέον να ανακοινωθούν πολύ σύντομα, μάλλον τον Νοέμβριο.
Εκπρόσωπος του ΤΑΡ δήλωσε εξάλλου πρόσφατα ότι ως το τέλος του χρόνου θα έχουν γίνει οι βασικές αναθέσεις, αφού το 2016 προγραμματίζεται να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής.
Ο αγωγός, συνολικού μήκους 878 χλμ., θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διασχίζει 550 χλμ. στη Βόρειο Ελλάδα, θα περνά στην Αλβανία σε μία διαδρομή 211 χλμ. για να καταλήξει με υποθαλάσσια σύνδεση, μήκους 105 χλμ. στις ακτές της Ν. Ιταλίας, απ’ όπου μετά από 8 χλμ. θα συναντήσει το σύστημα αερίου της χώρας. Στόχος είναι η μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν και στο μέλλον από άλλες χώρες της Κασπίας ή/και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη. Με βάση τον προγραμματισμό θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει το 2020, όταν θα είναι σε θέση να τον τροφοδοτήσει με αέριο το νέο, υπό ανάπτυξη κοίτασμα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία, το Σαχ Ντενιζ ΙΙ και θα έχει ολοκληρωθεί ο αγωγός ΤΑΝΑΡ στην Τουρκία, με τον οποίο θα συνδέεται στα σύνορα με τη γειτονική χώρα.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα είναι 10 δις.κμ αερίου ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης στα 20 δις.κμ.
Την περασμένη Παρασκευή η εταιρία του ΤΑΡ ανακοίνωσε τις δυο ιταλικές εταιρίες στις οποίες θα αναθέσει το engineering, την κατασκευή και την παράδοση τμημάτων του εξοπλισμού του αγωγού. Πρόκειται για την Industria Meccanica Bassi Spa και την Nuova Giungas.
“Mε βάση τον σχεδιασμό μας για τις αναθέσεις , ο ΤΑΡ θα ανακοινώσει τους ανάδοχους διαφόρων μεγάλων συμβάσεων ως το τέλος του χρόνου, συμπεριλαμβανόμενων του , έργου των σωληνώσεων, καθώς και του engineering για το χερσαίο και το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού, της προμήθειας του εξοπλισμού και της κατασκευής. Αυτό θα επιτρέψει να ξεκινήσουν τ α έργα κατασκευής του αγωγού στην Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία το 2016, όπως έχει προγραμματιστεί’” δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του TΑΡ Ian Bradshaw.
Kατά τη διάρκεια τη φετινής χρονιάς ο ΤΑΡ έχει προχωρήσει στην ανάθεση διαφόρων συμβάσεων, όπως την κατασκευή δρόμων πρόσβασης στην Αλβανία (Απρίλιος 2015), τις βαλβίδες μεγάλης διαμέτρου (Ιούλιος 2015) και τους τουρμπο- συμπιεστές (Σεπτέμβριος 2015)
Η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του ΤΑΡ έχει χωριστείς σε 7 μεγάλες εργολαβίες εκ των οποίων οι πέντε αφορούν στην κατασκευή του αγωγού, τρεις στο ελληνικό τμήμα και δύο στην Αλβανία. Οι άλλες δύο μεγάλες εργολαβίες αφορούν στους σταθμούς συμπίεσης σε Ελλάδα και Αλβανία και στον σταθμό ελέγχου. (Αλβανία)