Ενεργό ρόλο στην αgορά αερίου στην Ελλάδα και τις προοπτικές που ανοίγει η διέλευση του αγωγού Transadriatic Pipeline -ΤΑΡ-, θέλει να παίξει η ιταλική Snam, η οποία χθες με επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ. εξεδήλωσε το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του 17% του ΔΕΣΦΑ. Η Snam, που είναι ο ιταλικός διαχειριστής των αγωγών φυσικού αερίου, ενδιαφέρεται και για το μερίδιο 20% στον αγωγό ΤΑΡ, που πουλά η νορβηγική Statoil.
Η παραχώρηση του 17% σε τρίτη εταιρία, κατά προτίμηση ευρωπαϊκή, είναι η απαραίτητη προϋπόθεση που έχει θέσει η Κομισιόν για να δώσει το πράσινο φως στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στην Socar, την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει μπλοκάρει εδώ και πάνω από ένα χρόνο την εξαγορά, κρίνοντας ότι η απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου από τους Αζέρους μπορεί να περιορίσει τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά αερίου.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχουν περιέλθει οι προς πώληση μετοχές του δημοσίου και των ΕΛΠΕ, έχει εντείνει την αναζήτηση του τρίτου παίκτη, μία διαδικασία που ξεκίνησε πριν τις εκλογές, με τη βολιδοσκόπηση αρκετών ευρωπαϊκών ομίλων. Η Snam μαζί με τον βελγικό διαχειριστή Flyxys είναι οι δύο πιο ενεργοί διεκδικητές του 17%, του μεριδίου που θα πρέπει να μεταπωλήσει η Socar αμέσως μόλις εξαγοράσει το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ. Η ολλανδική Gasunie και η ρουμάνικη Trasngas είχαν επίσης εκφράσει ενδιαφέρον, τελευταία όμως δεν εκδηλώνουν τον ίδιο δυναμισμό.
Oσον αφορά το ενδιαφέρον των Ιταλών για το 20% του αγωγού TAP, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας είχε δηλώσει το καλοκαίρι ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί στο τέλος του χρόνου. Πρόκειται για το 20% που κατέχει η Statoil στην εταιρία του αγωγού. Oι Νορβηγοί έχουν ανακοινώσει εδώ και μήνες την πρόθεσή τους να αποχωρήσουν από το πρότζεκτ, πουλώντας τις μετοχές.
Σε κινήσεις για την εξεύρεση του τρίτου παίκτη έχει προχωρήσει και η Socar, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι η εταιρία βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με την Κομισιόν για τη διευθέτηση των όρων της νέας συμφωνίας και κυρίως του ρόλου που θα έχει στο νέο σχήμα, δεδομένων των περιορισμών του τρίτου ενεργειακού πακέτου.
Πρόσφατα, ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας είχε δηλώσει ότι η πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους θα ολοκληρωθεί ως τις αρχές του 2016 το αργότερο.
Όσο για το τίμημα που φέρεται να ζητά η Socar για να πουλήσει το 17% τοποθετείται κοντά στα 100 εκατ. Ευρώ. Το συνολικό τίμημα που έχει προσφέρει η εταιρία για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ ανέρχεται σε 400 εκατ. Ευρώ.
Η συμφωνία με την ελληνική πλευρά για την πώληση είχε κλείσει από τον Δεκέμβριο του 2013 αλλά γραφειοκρατικές διαδικασίες και η παρέμβαση της Κομισιόν καθυστερούν την ολοκλήρωση της μεταβίβασης μέχρι σήμερα. 'Όσο αίρεται η αβεβαιότητα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας τόσο πιθανότερο είναι να ενδιαφερθούν και άλλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι για το πακέτο του 17%. Η τελική απόφαση ανήκει στη Socar, σε συμφωνία τόσο με την ελληνική πλευρά όσο και τις Βρυξέλλες.