Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι προετοιμασίες για τον διασυνοριακό αγωγό φυσικού αερίου Τransadriatic Pipeline, TΑΡ, όπως δείχνει και η συνάντηση που είχε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου ο Τόνυ Μπλαιρ πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας και πλέον ειδικός σύμβουλος (...μεταξύ άλλων) της κοινοπραξίας του ΤΑΡ με τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά.
Από το καλοκαίρι του 2014 ο Τόνι Μπλαιρ έχει αναλάβει ειδικός σύμβουλος για τις σε υψηλό επίπεδο δημόσιες σχέσεις προώθησης του ΤΑΡ- μία κίνηση που από πολλούς σχολιάστηκε αρνητικά και παραλληλίστηκε με τον ρόλο του πρώην καγκελάριου της Γερμανίας Γκέρχαρντ Σρέντερ, ο οποίος είχε αναλάβει την προώθηση του πρότζεκτ Nord Stream, του αγωγού αερίου Ρωσίας – Γερμανίας και κατόπιν έγινε πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Νord Stream, θέση που διατηρεί ακόμα.
Ο κ. Μπλαιρ έχει και έναν επιπλέον λόγο να στηρίζει τον ΤΑΡ, δεδομένης της συμμετοχής της βρετανικών συμφερόντων πετρελαϊκής ΒΡ στο έργο. Η ΒΡ, εκτός από το μερίδιο 20% που διατηρεί στον ΤΑΡ έχει σημαντικό ποσοστό και πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του κοιτάσματος αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο θα τροφοδοτήσει με αέριο τον νέο αγωγό.
Πάντως ο κ. Μπλαιρ δεν κατάφερε να συναντηθεί με τον Ελληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος αναχώρησε χθες για την Τουρκία και δεν αποκλείεται στο περιθώριο των συνομιλιών για τους πρόσφυγες που θα έχει με τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ρεσέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούντογλου να συζητήσει και θέματα ενέργειας, τον ΤΑΡ και τον αγωγό Turkish Stream.
Εν τω μεταξύ πληροφορίες από την ελληνική πλευρά αναφέρουν ότι σταδιακά κλείνουν οι εκκρεμότητες με την κοινοπραξία του αγωγού, καθώς το πρότζεκτ εισέρχεται στην τελική ευθεία. Η κατασκευή να προγραμματίζεται να ξεκινήσει το 2016 .
Κατά τις ίδιες πηγές έχει επέλθει κατ αρχήν συμφωνία και στο θέμα των οφελημάτων που ζητούσε η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας , καθώς η κοινοπραξία δέχθηκε να διαθέσει ένα ποσό ύψους 32 εκατ. ευρώ για έργα στις τοπικές κοινωνίες απ' όπου θα διέλθει ο αγωγός -και κατόπιν συνεννόησης με τις τοπικές αρχές- αυτές, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Το ποσόν, που αρχικά ξεκίνησε από τα 16 εκατ. ευρώ και μετά από διαπραγματεύσεις διπλασιάστηκε- θα διατεθεί σταδιακά κυρίως κατά την περίοδο κατασκευής του έργου. Ακόμα πάντως δεν έχουν εξειδικευτεί πλήρως οι όροι και μάλλον θα απαιτηθούν και άλλες συναντήσεις μεταξύ των δύο πλευρών.
Πριν λίγες ημέρες εξάλλου εκδόθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας η Απόφαση Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων για την τροποποίηση της όδευσης του αγωγού από ορισμένες περιοχές της Β. Ελλάδος, όπου οι κάτοικοι είχαν υποβάλει ενστάσεις.
Ο αγωγός ΤΑΡ θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. Θα παραλαμβάνει το αέριο στους Κήπους, στα ελληνο-τουρκικά σύνορα, όπου θα καταλήγει ο αγωγός ΤΑΝΑΡ, έργο που κατασκευάζεται για τη διέλευση του αζέρικου αερίου από το τουρκικό έδαφος.
Το όλο πρότζεκτ στηρίζεται ενεργά από τις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον και βέβαια το Μπακού, το οποίο ποντάρει στην ελληνική διαδρομή για την έξοδο του αερίου στην Ευρώπη.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι χθες στο περιθώριο της συνάντησης των G 20 (των είκοσι πιο αναπτυγμένων χωρών) στην Αττάλεια της Τουρκίας, ο Αλί Χαζάνοφ, βοηθός του προέδρου της Αζερμπαιτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ σε θέματα πολιτικών υποθέσεων έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον “Νότιο Διάδρομο Αερίου”, τους αγωγούς ΤAP και ΤΑΝΑΡ. Αναφέρθηκε στη σημασία τους για την Ευρώπη και για τη χώρα του αλλά δεν έκρυψε και τη δυσφορία του για την ανάμειξη ορισμένων ευρωπαϊκών θεσμών, όπως το Ευρωκοινοβούλιο στα εσωτερικά της κυβέρνησης Αλίγιεφ.
Ολα πάντως δείχνουν ότι βρίσκεται προ των πυλών η υλοποίηση του πρότζεκτ ΤΑΡ.