Και ενώ το κόστος αυτό θα μπορούσε να εξαλειφθεί ή να περιοριστεί σημαντικά μέσω της διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα, το έργο καθυστερεί.
Την επισήμανση κάνει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίο του για την οικονομία, με το οποίο επαναφέρει στο προσκήνιο το υψηλό ενεργειακό κόστος για τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας, περίπου 40% πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, μέγεθος που καθιστά επισφαλή την επιχειρηματική ανάκαμψη και την επανεκκίνηση της οικονομίας.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης δεν θα διασφαλίσει μόνον την ασφάλεια ηλεκτροδότησης του νησιού, που πολλές φορές απειλείται με μπλακ άουτ τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά θα βελτιστοποιήσει και τους όρους λειτουργίας του ηπειρωτικού συστήματος, αξιοποιώντας το δυναμικό της Κρήτης σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Σήμερα η Κρήτη ηλεκτροδοτείται κυρίως από τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό ντίζελ στον Αθερινόλακκο.
Η σύνδεση εκτιμάται ότι μπορεί να μειώσει το συνολικό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας για τη χώρα κατά 7-8%, επιτρέποντας χαμηλότερα τιμολόγια και για τις βιομηχανίες.
Μάλιστα ο ΣΕΒ προτείνει το έργο να υλοποιηθεί στο μοντέλο της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που η εκτέλεση χωρίστηκε σε στάδια, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της επένδυσης σε πρώτη φάση και να γίνει δυνατή η υλοποίηση του έργου σε συντομότερο χρονικό διάστημα.
Η ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά γίνεται κυρίως με παλαιές γεννήτριες πετρελαίου. Πρόκειται για το πιο ακριβό ίσως σύστημα ηλεκτροδότησης που πολλές φορές αποδεικνύεται και αναξιόπιστο, αν κρίνουμε από τις βλάβες και τα προβλήματα τους καλοκαιρινούς μήνες στην αιχμή της τουριστικής σαιζόν. Το κόστος των μονάδων παραγωγής σε πολλά νησιά είναι ως και διπλάσιο του αντίστοιχου κόστους των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην ηπειρωτική Ελλάδα. Λόγω της τιμολογιακής πολιτικής- ενιαίες τιμές ρεύματος για όλη τη χώρα- προκύπτει ένα έξτρα κόστος της τάξης των 700-850 εκατ. ευρώ ετησίως σύμφωνα με τους αναλυτές του ΣΕΒ, το οποίο το πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές ηλεκτρισμού μέσω της χρέωσης των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στον λογαριασμό τους.
Για τις βιομηχανίες το έξτρα αυτό κόστος υπολογίζεται ότι αυξάνει το κόστος ηλεκτροδότησης κατά 10-15% υποσκάπτοντας την ανταγωνιστικότητά τους. Γι' αυτό το λόγο θεωρεί ο ΣΕΒ ότι οι διασυνδέσεις των νησιών μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη μείωση του ενεργειακού κόστους.
Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Οι βιομηχανικοί καταναλωτές ηλεκτρισμού επιβαρύνονται από μία σειρά φόρων και τελών που έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα επιβάλλει υψηλούς φόρους για τη βιομηχανική χρήση τόσο του ηλεκτρικού ρεύματος όσο και του φυσικού αερίου, χωρίς όμως τις ειδικές εκπτώσεις που εφαρμόζουν χώρες με υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης όπως η Γερμανία και η Αυστρία. Μάλιστα στο βαθμό που το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ρεύματος η επιβάρυνση είναι διπλή, καθώς σε αντίθεση με άλλες χώρες δεν προβλέπεται έκπτωση για τον χρησιμοποιούμενο ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.
Το κόστος ενέργειας παίζει κομβικό ρόλο στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, ειδικά των εξαγωγικών κλάδων έντασης ενέργειας, όπως οι χαλυβουργίες, οι υαλουργίες, τα τσιμέντα κλπ Όσο δεν λαμβάνονται μέτρα που να περιορίζουν το κόστος τόσο θα καθυστερεί και η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.