Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι εξετάζει το ΥΠΟΙΚ
Φθηνότερα τέλη, ακριβότερη βενζίνη
Νέο σύστημα για τη φορολογία των αυτοκινήτων
Τρίτη, 08/12/2015

Νέο σύστημα για τη φορολογία των αυτοκινήτων, με μεταφορά του βάρους από την κατοχή στη χρήση, επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών για το 2016. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη και στο ντίζελ κίνησης, με ταυτόχρονη μείωση των τελών κυκλοφορίας και αναπροσαρμογές στα τεκμήρια διαβίωσης, καθώς και στο τέλος ταξινόμησης.

Με το νέο σύστημα που προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τ. Αλεξιάδης, τα τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα θα μειωθούν και οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο θα αναπληρωθούν από αύξηση της φορολογίας στα υγρά καύσιμα.

Αν και δεν έχουν ακόμα αποφασιστεί το ποσοστό και η έκταση των μειώσεων στα τέλη κυκλοφορίας που θα αποτελέσουν τον οδηγό για τις αναπροσαρμογές στον ΕΦΚ, το σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει αύξηση σε βενζίνες και ντίζελ που θα κυμαίνεται στα 5-10 λεπτά το λίτρο, χωρίς να υπολογίζεται η πρόσθετη επιβάρυνση από τον ΦΠΑ 23% που εφαρμόζεται επί του ΕΦΚ.

Αυτό σημαίνει ότι η τελική αύξηση στη λιανική τιμή των υγρών καυσίμων θα είναι μεγαλύτερη, αφού ο καταναλωτής πληρώνει πέραν του ΕΦΚ και τον ΦΠΑ. Για παράδειγμα, αν ο ΕΦΚ αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη, τότε λόγω της αυτόματης αύξησης και του ποσού του ΦΠΑ ο καταναλωτής για την αγορά ενός λίτρου θα πληρώσει επιπλέον 12,3 λεπτά.

Κατ΄αυτόν τον τρόπο όμως ένα οικονομικό αυτοκίνητο που καίει 7 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και διανύει 15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο θα έχει πρόσθετη επιβάρυνση περί τα 270 ευρώ τον χρόνο.

Η αύξηση

Σε περίπτωση που η αύξηση είναι 5 λεπτά, η τελική επιβάρυνση για τον καταναλωτή θα είναι 6,15 λεπτά το λίτρο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς αρμοδίων παραγόντων, αν ο ΕΦΚ αυξηθεί κατά 10 λεπτά και στις βενζίνες και στο ντίζελ, τα πρόσθετα έσοδα του Δημοσίου θα είναι της τάξης των 600 εκατ. ευρώ ετησίως με βάση τα σημερινά δεδομένα της κατανάλωσης.

Το ποσό αυτό θα επιτρέψει μεγάλες και γενικευμένες μειώσεις στα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα, αν και ορισμένοι εισηγούνται ένα μέρος των επιπλέον εσόδων να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού και έτσι να υπάρξουν περιθώρια για μειώσεις σε άλλους τομείς της φορολογίας, όπως για παράδειγμα στους χαμηλόμισθους ή και σε ακύρωση μέτρων.

Επισημαίνεται ότι σε μια μέση τιμή αμόλυβδης βενζίνης 1,4030 ευρώ το λίτρο ο ΕΦΚ είναι 0,670 ευρώ και ο ΦΠΑ 0,262 ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική φορολογία να διαμορφώνεται στα 0,932 ευρώ το λίτρο, δηλαδή στο 66% της λιανικής τιμής. Για μέση τιμή στο ντίζελ κίνησης 1,111 ευρώ το λίτρο ο ΕΦΚ είναι 0,330 ευρώ και ο ΦΠΑ 0,207 ευρώ και έτσι η συνολική φορολογία ανέρχεται στα 0,537 ευρώ το λίτρο.

Οπως επιβεβαίωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τ.Αλεξιάδης σε πρωινή εκπομπή της τηλεόρασης του «Σκάι» σχεδιάζονται οι ακόλουθες αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων για το 2016:

• Αύξηση του ΕΦΚ στα υγρά καύσιμα έτσι ώστε να επιβαρύνεται η χρήση του αυτοκινήτου και όχι η κατοχή του. Με αυτό τον τρόπο θα πληρώνουν περισσότερα όσοι κινούν πιο πολύ τα αυτοκίνητά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα και θα ελαφρυνθούν όσοι δεν τα μετακινούν ή, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αλεξιάδης, έχουν «ένα αυτοκινητάκι που καίει λίγα».


• Σε αντιστάθμισμα, θα μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Οπως εξήγησε, θα παραμείνει ένα αναλογικό μικρό ποσό που θα πληρώνει ετησίως κάθε όχημα και για το 2017 οι ιδιοκτήτες ΙΧ θα πληρώσουν λιγότερα απ’ ό,τι σήμερα. Ετσι θα μπορέσουν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους και όσοι τις έχουν καταθέσει. Τα σενάρια προβλέπουν ότι οι μειώσεις θα είναι κλιμακούμενες, με τις μεγαλύτερες να αφορούν στα παλιά και μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.

Οι πινακίδες

Επίσης, τη δυνατότητα ανάκτησης των πινακίδων κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων από ένα μήνα έως τρεις μήνες με καταβολή των τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στο συγκεκριμένο διάστημα σχεδιάζει να δώσει το υπουργείο Οικονομικών στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με διάταξη που προωθεί στη Βουλή. Οι αλλαγές αναμένεται να έρθουν μέσα στο 2016.

Μέχρι σήμερα, αν κάποιος καταθέσει πινακίδες, μπορούσε στη διάρκεια του έτους να τις πάρει πίσω καταβάλλοντας τόσα δωδέκατα των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, όσοι οι μήνες που απομένουν έως το τέλος του έτους.

Επίσης, προωθείται η καθιέρωση ενός νέου αυτοκόλλητου που θα προμηθεύονται δωρεάν όλοι οι φορολογούμενοι με την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας και στο οποίο θα υπάρχει ενσωματωμένο ένα τσιπάκι που θα περιλαμβάνει πληροφορίες για το εάν έχουν καταβληθεί τα τέλη, αν το όχημα είναι ασφαλισμένο και εάν έχει περάσει ΚΤΕΟ.

Συναφείς αναρτήσεις
Τη μείωση κατά 50% των προμηθειών στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω τερματικών POS προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που περιλαμβάνεται ...
Χθες η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε στοιχεία για την οικονομική ανισότητα και φτώχεια. Το 2022, έτος αναφοράς στο οποίο αναφέρονται τα ...
Πρόσθετες τεχνικές διατάξεις για τη ρύθμιση οφειλών περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας του ...
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να ...
Στις 78.604 ανέρχονται οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί μέσα σε 9 ημέρες στον 4ο κύκλο χρηματοδότησης για την κάλυψη μέρους του κόστους αγοράς POS και διασύνδεσης ...
Του πρώτου μνημονίου
Η Ελλάδα προχώρησε σήμερα στην πρόωρη εξόφληση δανείων του Greek Loan Facility, συνολικού ύψους 5,29 δισ. ευρώ που έληγαν ...
Διευκολύνσεις σε ταξί, καφενεία και περίπτερα
Τέσσερις αλλαγές της τελευταίας στιγμής ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, στις διατάξεις για τον ...
Το 2024
Τις έξι βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής για το 2024 παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ...
Τα ειδοποιητήρια πληρωμής τελών κυκλοφορίας για το έτος 2024 είναι διαθέσιμα από την εφαρμογή myCAR, σύμφωνα με ανακοίνωση της ...
 
 
Τη μείωση κατά 50% των προμηθειών στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω τερματικών POS προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που περιλαμβάνεται σε τροπολογία του Υπουργείου ...
Σε μια σειρά από επίκαιρα ζητήματα φορολογίας αναφέρθηκε αναλυτικά ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χάρης Θεοχάρης, επ' ευκαιρία συνέντευξής του στην ...
Η επιλογή της Κυβέρνησης το 2021 να διευρύνει τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ, συστήνοντας τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δικαιώνεται μέρα με την μέρα, ...
Άνοιξε το βιβλίο προσφορών για το νέο 30ετές ομόλογο, τον δεύτερο τίτλο τέτοιας διάρκειας που έχει εκδοθεί από το 2021, και που αποτελεί ...
Νομοθετική ρύθμιση που θα μειώνει κατά 50% τις χρεώσεις των τραπεζών στα POS προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στην τηλεόραση ...
Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΒ στις 22/4, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΕΒ, κ. Δημήτρης  Παπαλεξόπουλος και ο Πρόεδρος της Εκτελεστικής ...
Υψηλότερο του στόχου ήταν το πρωτογενές πλεόνασμα στα τέλη του 2023 σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της EΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με τα στοιχεία το πρωτογενές ...
H επίτευξη της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης της χημικής βιομηχανίας και συγχρόνως η υποστήριξη της ανταγωνιστικότητάς της όπως και η ανάπτυξή της ως ...
Έντονη βελτίωση καταγράφουν οι επιχειρηματικές προσδοκίες στη βιομηχανία, σύμφωνα με τον μηνιαίο δελτίο του ΙΟΒΕ, λόγω της σημαντικής ενίσχυσης των προβλέψεων για την ...
Αυξητικές τάσεις παρουσίασε η εξέλιξη του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων όλων των κλάδων δραστηριότητας της οικονομίας τον τον Φεβρουάριο. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, γα το ...
Χθες η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε στοιχεία για την οικονομική ανισότητα και φτώχεια. Το 2022, έτος αναφοράς στο οποίο αναφέρονται τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν ...
Οι νέοι κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, που τίθενται από φέτος σε ισχύ, αποτελούν θετική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς ικανοποιούν διαχρονικές επιδιώξεις ...