“Mήλο της έριδος” ανάμεσα σε Ιταλούς από τη μία πλευρά, Βέλγους και Ισπανούς από τη άλλη εξελίσσεται η υπόθεση της πώλησης του 17% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, καθώς η απόκτηση του επίμαχου μεριδίου συνδυάζεται με τον αγωγό Transadriatic Pipeline- ΤΑΡ-, του οποίου η κατασκευή ξεκινά μέσα στο 2016, όπως έχει ανακοινωθεί.
Ο ιταλικός Διαχειριστής αερίου Snam και οι συνεργαζόμενοι στο “πρότζεκτ ΔΕΣΦΑ” Διαχειριστές του Βελγίου Fluxys και της Ισπανίας Enagas έχουν ήδη αρχίσει το due dilligence στην ελληνική εταιρία που διαχειρίζεται το δίκτυο των αγωγών αερίου. Tα τελικά αποτελέσματα αναμένονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016, οπότε και θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση.
Η γεωστρατηγική θέση του ΔΕΣΦΑ και ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει στο μέλλον στη μεταφορά αερίου από τις χώρες της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη σε συνδυασμό με τον αγωγό ΤΑΡ έχουν επιδράσει καταλυτικά στις εξελίξεις σε συνδυασμό με την υποχώρηση της αβεβαιότητας για την ελληνική οικονομία.
Η Snam ολοκλήρωσε προ ημερών την εξαγορά του μεριδίου 20% που κατείχε η νορβηγική Statoil στον ΤΑΡ, έναντι 208 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 78 εκατ. ευρώ αφορούν στην ανάληψη από τους Ιταλούς δανείου ονομαστικής αξίας 78 εκατ. ευρώ που είχε λάβει η Statoil για τον αγωγό ΤΑΡ.
Η Fluxys έχει ήδη το 19% του TAP και η Enagas το 16%.
Μερίδιο 20% του TAP ελέγχει η Socar, η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν, η οποία θα αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ με τον όρο να μεταβιβάσει το 17%. Πρόκειται για την απαραίτητη προϋπόθεση που έθεσε η ΕΕ για να εγκρίνει την ολοκλήρωση της εξαγοράς, που εκκρεμεί εδώ και δύο χρόνια.
Ο ΤΑΡ θα ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και θα καταλήγει μέσω Αλβανίας στην Ιταλία μεταφέροντας αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.
Πρόσφατα η Snam υπέγραψε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη χορήγηση δανείου 373 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων της θυγατρικής του ομίλου, που μεταφέρει το αέριο στο ιταλικό δίκτυο. Ο συνολικός προϋπολογισμός των επενδύσεων της Snam ανέρχεται σε περίπου 750 εκατ. ευρώ και μεγάλο μέρος των έργων αφορά στην αναστροφή ροής του αερίου, ενισχύοντας την ανάπτυξη του διαδρόμου μεταφοράς αερίου από τον Νότο προς τον Βορρά , εξέλιξη που συνάδει με τον TAP.
Από την πλευρά της η Fluxys, μετά την άρνηση του καναδικού fund και μεγαλομετόχου της (Caisse de depot et placement du Quebec) να επενδύσει στον ΔΕΣΦΑ, προχωρεί, σύμφωνα με βελγικά δημοσιεύματα, σε ένα σχήμα με τους Βέλγους μετόχους της , την επενδυτική εταιρία FPIM και την εταιρία συμμετοχών Publigas. Το σχήμα αυτό, και όχι η Fluxys αυτή καθ'εαυτή, είναι που θα διεκδικήσει ένα μειοψηφικό μερίδιο στον ΔΕΣΦΑ, γύρω στο 8%, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές. Το υπόλοιπο 11% δείχνει να προορίζεται για την Enagas.
To νέο σχήμα φέρεται να έχει την υποστήριξη του “Μarguerite Fund”, ενός κεφαλαίου που επενδύει στην Ενέργεια, την Κλιματική Αλλαγή και τις Υποδομές. Στο ιδρυτικό κεφάλαιο του fund μετέχουν 6 μεγάλοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί της Ευρώπης -ανάμεσά τους η ΕΤΕπ και η γερμανική αναπτυξιακή τράπεζα KFW- , ενώ στην πορεία προστέθηκαν τρεις ακόμα επενδυτές, μεταξύ των οποίων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία δέσμευσε ποσόν 110 εκατ. ευρώ.
Ας σημειωθεί τέλος ότι το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2015-2020, το οποίο έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με τη Socar, ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ.