Στην απόφαση να παρατείνει την προθεσμία της δημόσιας διαβούλευσης για την Αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης των βασικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), από τον οποίο μπορεί να κριθούν τα νέα τιμολόγια μεταφοράς αερίου, κατέληξε τελικώς η ΡΑΕ.
Η νέα προθεσμία λήγει την Παρασκευή, στις 22 Ιανουαρίου.
Το θέμα είναι κρίσιμο καθώς τα τέλη διανομής του αερίου πολλαπλασιάστηκαν με βάση τον νόμο για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, φθάνοντας στα 4 ευρώ και προκαλώντας τις εύλογες αντιδράσεις της βιομηχανίας και άλλων καταναλωτών. Ταυτόχρονα ο νέος κανονισμός θέτει το πλαίσιο για τη διαμόρφωση των χρεώσεων στο σύστημα, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για τη διαμόρφωση του εσόδου που θα εισπράττει στο μέλλον, ο υπό αποκρατικοποίηση ΔΕΣΦΑ. Αν δεν υπάρξει ισορροπία ανάμεσα στα συμφέροντα των χρηστών του αερίου, που θέλουν χαμηλά τιμολόγια, συμπεριλαμβανομένου και του χαμηλών χρεώσεων για τη μεταφορά και τη διανομή και του Διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος αντλεί τα έσοδά του από τις χρεώσεις είναι προφανές ότι θα υπάρξει πρόβλημα, που θα αγγίξει ακόμα και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες, ειδησεογραφικό site του Αζερμπαϊτζάν ανέφερε ότι τίθεται σε αμφισβήτηση η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη Socar λόγω της χαμηλής ζήτησης αερίου στην Ελλάδα και τις χαμηλές τιμές του αερίου στη διεθνή αγορά. Επικαλείται δε καλά πληροφορημένες πηγές στην Αθήνα, που δηλώνουν ότι η νέα τιμολογιακή πολιτική για τη χρήση του συστήματος αερίου αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση της συμφωνίας ανάμεσα στη Socar και τους Ευρωπαίους επενδυτές. Ως γνωστόν η Socar διαπραγματεύεται με την ιταλική Snam kai τις συνεργαζόμενες για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagas για τη μεταπώληση ενός ποσοστού 17% τουλάχιστον, όπως έχει ζητήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δώσει το πράσινο φως στην μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στη Socar.
H πτώση της τιμής του πετρελαίου και του αερίου κατά 50% τους τελευταίους 18 μήνες επηρεάζει αρνητικά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, σημειώνει το site ΑBC του Αζερμπαϊτζάν, υπενθυμίζοντας ότι όταν η Socar προσήλθε στον διαγωνισμό για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ προσφέροντας ως τίμημα 400 εκατ. ευρώ, η τιμή του αερίου ήταν γύρω στα 400 δολ/ 1.000 κμ ενώ σήμερα η τιμή έχει πέσει κάτω από τα 200 δολ/1.000 κμ Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά η ζήτηση αερίου, με την οποία συνδέονται άμεσα οι χρεώσεις του συστήματος.
Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Θεόδωρος Κιτσάκος δήλωσε ότι έχει καταθέσει πρόταση για την σημαντική μείωση του τέλους διανομής, προσθέτοντας ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η αύξηση θα μηδενιστεί. Ερωτώμενος από δημοσιογράφους πώς αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της μείωσης αυτής στα έσοδα του ΔΕΣΦΑ δεν έδειξε να το θεωρεί σημαντικό. Ενδιαφέρον θα έχει και η θέση των Ελληνικών Πετρελαίων στο θέμα, καθώς στην εταιρία ανήκει το 35% των μετοχών, που έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση.
Από τη δική τους πλευρά οι μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές αερίου εισηγούνται τη διάκριση σε δύο κατηγορίες βιομηχανικών επιχειρήσεων για τις χρεώσεις των τελών διανομής, η μία για καταναλώσεις ως 100 Gwh για τις οποίες η κατανάλωση θα παίζει μεγαλύτερο ρόλο από το πάγιο ισχύος και η άλλη για τις καταναλώσεις από 100 Gwh και άνω, με πιο περιορισμένη αναλογική χρέωση