To 20% από το κομμάτι των “καλών πελατών” της, δηλαδή τους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές ρεύματος στη Μέση και τη Χαμηλή Τάση, που πληρώνουν τα πιο επικερδή τιμολόγια, έχει χάσει η ΔΕΗ το τελευταίο χρόνο, όπως αποκάλυψε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Επιχείρησης Εμμανουήλ Παναγιωτάκης.
Στην ομιλία του κατά την κοπή της πίτας στη ΔΕΗ ο κ. Παναγιωτάκης δήλωσε ότι μπορεί σε πρώτη ανάγνωση το μερίδιο της ΔΕΗ στη λιανική αγορά να μειώθηκε το 2015 κατά περίπου 4%, από το 98,5% στο 94,5% αλλά σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στη μεγάλη μείωση της “καλής” επιχειρηματικής πελατείας. Στο τμήμα αυτό της αγοράς το μερίδιο της ΔΕΗ έχει περιοριστεί στο 80% και βαίνει συνεχώς μειούμενο, καθώς οι ιδιωτικές επιχειρήσεις του κλάδου αποσπούν συνεχώς πελάτες , προσφέροντας πιο ανταγωνιστικά τιμολόγια.
Παρότι η ΔΕΗ αντέδρασε με νέα, φθηνότερα τιμολόγια στην κατηγορία αυτή, οι ανταγωνιστές της εξακολουθούν να παρέχουν πιο ελκυστικές τιμές και να κερδίζουν πελάτες.
Για τη ΔΕΗ το πρόβλημα αυτό μπορεί να λάβει εκρηκτικές διαστάσεις. Ο ίδιος ο κ. Παναγιωτάκης αναφέρθηκε στη μνημονιακή υποχρέωση της Επιχείρησης να μειώσει το μερίδιό της κατά 25% μέσα στα επόμενα 1-2 χρόνια και στο 50% της αγοράς ως το 2020.
Το ζήτημα είναι ότι το 50% και πάνω της πελατείας της ΔΕΗ σήμερα ανήκει είτε στις κατηγορίες καταναλωτών με ειδικά, φθηνότερα τιμολόγια όπως οι βιομηχανίες στην Υψηλή Τάση, οι αγρότες, οι πολύτεκνοι, τα ευάλωτα νοικοκυριά κλπ, είτε στους ασυνεπείς πελάτες, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, που δεν πληρώνουν εγκαίρως, βρίσκονται σε ρύθμιση με διακανονισμό κλπ. Πρόκειται δε για πελάτες, που δεν έχουν κανένα κίνητρο να εγκαταλείψουν τη ΔΕΗ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η διοίκηση της ΔΕΗ επεξεργάζεται προτάσεις για ρυθμίσεις που μαζί με τα μέτρα που θα ληφθούν, όπως οι δημοπρασίες φθηνής ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτες και υδροηλεκτρικά, να συμπεριληφθεί και κάποιος τρόπος προκειμένου ένα μέρος των πελατών των κατηγοριών αυτών να περάσει στους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος.
Διαφορετικά η ΔΕΗ εκτιμά ότι η μείωση του μεριδίου της, όπως επιβάλλει το μνημόνιο, θα προέλθει σε ποσοστό πάνω από το 50% από τους “καλούς πελάτες”, με καταστροφικές συνέπειες για την επιχείρηση.
Από την άλλη πλευρά, η διατήρηση της εμπορο/βιομηχανικής πελατείας στη Χαμηλή και Μέση Τάση μέσω της προσφοράς ανταγωνιστικών τιμολογίων, δεν είναι τόσο εύκολη άσκηση για τη ΔΕΗ στο βαθμό που οι καταναλωτές της κατηγορίας αυτής μαζί με τα νοικοκυριά με μεσαίες και υψηλές καταναλώσεις ρεύματος είναι εκείνοι που ουσιαστικά χρηματοδοτούν τις απώλειες από τους υπόλοιπους πελάτες.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές πελατών της ΔΕΗ κινούνται στο ιλιγγιώδες ποσό των 2,2 δισ. ευρώ