Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έρευνα Εθνικής Τράπεζας
Μόλις το 4% των επιχειρήσεων διαθέτει ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα
Το 25% των επιχειρήσεων (το 1/3 αυτών που έχουν κάποιο ψηφιακό εργαλείο) δηλώνει ότι έχει απλά ιστοσελίδα ή παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα.
Τρίτη, 23/02/2016

Η υιοθέτηση και η αποτελεσματική αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας (εργαλείων πληροφορικής και διαδικτύου) από τις επιχειρήσεις αποτελεί διεθνώς ένα αυξανόμενης σημασίας εφόδιο ανταγωνιστικότητας. Στο νέο τεύχος των περιοδικών ερευνών συγκυρίας για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας εστιάζει στο ψηφιακό αποτύπωμα των ελληνικών ΜμΕ. Βασική διαπίστωση της ανάλυσης είναι ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις συνολικά υστερούν σημαντικά σε αυτό τον τομέα έναντι των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων.

Ωστόσο, ως καθαρό μήνυμα από την έρευνα αναδεικνύεται επίσης το γεγονός ότι οι ΜμΕ που παρουσιάστηκαν πιο προνοητικές και επένδυσαν ψηφιακά πέτυχαν καλύτερα λειτουργικά αποτελέσματα – με το συμπέρασμα αυτό να παραμένει ισχυρό για όλα τα μεγέθη και τους κλάδους. Επιπλέον, η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων εμφανίζεται συνειδηποιημένη για τη σημασία του ψηφιακού κενού ανταγωνιστικότητας με την ΕΕ και δηλώνει ότι – παρά τη δύσκολη συγκυρία – σχεδιάζει να επενδύσει ψηφιακά την επόμενη διετία.

Το ψηφιακό επίπεδο της ελληνικής οικονομίας υπολείπεται σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρου

Στοχεύοντας στην εκτίμηση του ψηφιακού επιπέδου της ελληνικής οικονομίας, η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας κατασκεύασε ένα Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας, συνεκτιμώντας τόσο (i) κύριες παραμέτρους περιβάλλοντος που ευνοούν ή εμποδίζουν την ανάπτυξη του ψηφιακού επιπέδου κάθε χώρας όσο και (ii) βασικούς δείκτες μέτρησης της πραγματοποιηθείσας χρήσης ψηφιακής τεχνολογίας από μεμονωμένους χρήστες, επιχειρήσεις και δημόσιο τομέα. Βάσει αυτού του Δείκτη, η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρου – με την απόκλιση να παραμένει σταθερή την τελευταία πενταετία (36 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα του μέσου όρου της ΕΕ).

Πιο συγκεκριμένα, οι ευρύτεροι παράγοντες που επηρεάζουν την τεχνολογική αναβάθμιση της οικονομίας (επιχειρηματικό περιβάλλον, υποδοές και ανθρώπινο δυναμικό) είναι λιγότερο υποστηρικτικοί σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – με τον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού να εμφανίζει το μεγαλύτερο κενό. Ως αποτέλεσμα, η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας από όλες τις κατηγορίες χρηστών υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού επιπέδου.

Σχετικά μικρότερη απόκλιση παρατηρείται σε επίπεδο μεμονωμένων χρηστών (με τους νέους να κλείνουν ουσιαστικά το ψηφιακό κενό), ενώ μεγαλύτερη απόκλιση παρατηρείται σε επίπεδο επιχειρήσεων (όπου οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών παρουσιάζουν έντονα σημάδια υστέρησης).

Οι ψηφιακές ΜμΕ υπερτερούν έναντι των παραδοσιακών σε όρους ανάπτυξης, κερδοφορίας και απασχόλησης

Εστιάζοντας στον διαφαινόμενο αδύναμο κρίκο (τον επιχειρηματικό τομέα), η ανάλυση της Εθνικής αναδεικνύει το γεγονός ότι η ψηφιακή αναβάθμιση προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις, τόσο σε όρους πωλήσεων όσο και σε όρους κερδοφορίας.

Συγκεκριμένα, βάσει ερωτηματολογίου σε δείγμα 1.200 επιχειρήσεων, οι ΜμΕ που επένδυσαν σε ψηφιακή τεχνολογία την τελευταία πενταετία:

- Μετρίασαν την πτωτική πορεία του κύκλου εργασιών στο διάστημα 2008-2014 κατά περίπου 18 ποσοστιαίες μονάδες (σημειώνοντας μέση πτώση της τάξης του 32%, έναντι 50% για τις «παραδοσιακές» ΜμΕ).

- Σημείωσαν μικρότερες απώλειες κερδοφορίας, με αποτέλεσμα να ανατρέψουν το συγκριτικό πλεονέκτημα που είχαν το 2008 οι παραδοσιακές επιχειρήσεις. Ειδικότερα, το μέσο περιθώριο λειτουργικού κέρδους μειώθηκε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες για τις «ψηφιακές» ΜμΕ, ενώ οι απώλειες έφτασαν τις 13 μονάδες στις υπόλοιπες ΜμΕ.

Τα οφέλη της ψηφιακής αναβάθμισης επιβεβαιώνονται επιπλέον από τη διαπίστωση ότι όσο αυξάνεται το ψηφιακό επίπεδο των ΜμΕ βελτιώνονται οι προσδοκίες ανάπτυξης και απασχόλησης.

Μία στις τρεις ΜμΕ δε χρησιμοποιεί κανένα ψηφιακό εργαλείο, ενώ σημαντικό κενό υφίσταται μεταξύ των μεσαίων και των πολύ μικρών επιχειρήσεων

Περνώντας στη διερεύνηση του ψηφιακού αποτυπώματος των ελληνικών ΜμΕ, διαπιστώνεται ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις δε χρησιμοποιεί κανένα ψηφιακό εργαλείο (δηλαδή ούτε πληροφοριακά συστήματα για τη βελτίωση των εσωτερικών λειτουργιών της και της παραγωγικής της διαδικασίας ούτε εργαλεία διαδικτύου για την αναβάθμιση της επικοινωνίας της με τους προμηθευτές και κυρίως τους πελάτες π.χ. e-commerce).

Παράλληλα, η ψηφιακή αναβάθμιση της Ελλάδας φαίνεται ότι είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, καθώς μόλις το 4% των επιχειρήσεων διαθέτει ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα (δηλαδή, αποδοτικό συνδυασμό των προαναφερομένων ψηφιακών εργαλείων), ενώ το 25% των επιχειρήσεων (το 1/3 αυτών που έχουν κάποιο ψηφιακό εργαλείο) δηλώνει ότι έχει απλά ιστοσελίδα ή παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα.

Σημαντικό αποδεικνύεται το ψηφιακό κενό ανάμεσα στις μεσαίες και στις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το 92% των επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους (με πωλήσεις από €0,5 εκ. μέχρι €10 εκ.) έχει κάποιο ψηφιακό εργαλείο – με την πλειοψηφία να δηλώνει ότι είναι καινούργιο (τελευταίας πενταετίας). Το αντίστοιχο «ψηφιακό» ποσοστό περιορίζεται στο 61% για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (με πωλήσεις κάτω από €0,1 εκ.) – από τις οποίες σχεδόν οι μισές (28% του τομέα) έχουν δηλώσει ότι έχουν απλά ιστοσελίδα ή παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα.

Πέρα από το μέγεθος της επιχείρησης, σημαντικές διαφορές εντοπίζονται στη ψηφιακή δυναμική των κλάδων. Λαμβάνοντας υπόψιν τις επιμέρους ιδιαιτερότητες των κλάδων (π.χ. η βιομηχανία κάνει εύλογα μεγαλύτερη χρήση πληροφοριακών συστημάτων οργάνωσης της παραγωγικής διαδικασίας ενώ τα ξενοδοχεία κάνουν υψηλή χρήση εργαλείων e-commerce), διαπιστώνεται ότι δεν έχουν αναπτυχθεί όλοι οι κλάδοι βάσει της διαρθρωτικής δυναμικής τους (δεδομένου του μέσου ψηφιακού επιπέδου της Ελλάδας):

- Όσον αφορά τη χρήση πληροφοριακών συστημάτων εσωτερικής οργάνωσης της επιχείρησης (ERP), αξιοσημείωτη δυναμική παρουσιάζει ο κλάδος των μεταφορών ενώ σχετική υστέρηση οι κλάδοι της βιομηχανίας.

- Όσον αφορά τη παροχή δυνατότητας ηλεκτρονικών αγορών (e-commerce), δυναμικοί εμφανίζονται οι κλάδοι του εμπορίου (κυρίως χονδρικού) ενώ σχετική υστέρηση παρουσιάζει - ο σημαντικός για την ελληνική οικονομία - κλάδος των ξενοδοχείων.

Οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις αναμένεται να μειώσουν την ψηφιακή απόκλιση από την Ευρώπη, με τα ξενοδοχεία να σημειώνουν σημαντική πρόοδο στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Επιχειρώντας μια προσέγγιση της ψηφιακής κατάστασης των ελληνικών ΜμΕ την επόμενη διετία (βάσει των προγραμματισμένων επενδύσεων), εκτιμάμε ότι το ποσοστό των «ψηφιακών» ΜμΕ θα αυξηθεί σε τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις το 2018 από δύο στις τρεις επιχειρήσεις σήμερα.

Η πραγματοποίηση αυτής της προοπτικής εκτιμάται ότι θα επιτρέψει στις ελληνικές επιχειρήσεις να προσεγγίσουν το 2018 το παρόν ψηφιακό επίπεδο της μέσης ευρωπαϊκής επιχείρησης. Συγκεκριμένα, βασικό πληροφοριακό σύστημα για την καλύτερη οργάνωση της εσωτερικής λειτουργίας της επιχείρησης (ERP) εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιεί το 22% των ελληνικών ΜμΕ το 2018 (σε σχέση με 9% στην Ελλάδα και 36% στην ΕΕ το 2015).

 Παράλληλα, το 16% των ελληνικών ΜμΕ εκτιμάται ότι θα παρέχει τη δυνατότητα e-commerce στους πελάτες του το 2018 (σε σχέση με 10% στην Ελλάδα και 17% στην ΕΕ το 2015) – με την εντυπωσιακότερη βελτίωση να αναμένεται στον κλάδο των ξενοδοχείων, όπου το 60% εκτιμάται ότι θα έχει e-commerce το 2018 (σε σχέση με 20% στην Ελλάδα και 61% στην ΕΕ το 2015).

Συναφείς αναρτήσεις
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, περί ανακοίνωσης των επωνυμιών των επιχειρήσεων στις οποίες επιβλήθηκε ...
H NBG Pay, πρωτοπόρος εταιρεία τεχνολογιών και υπηρεσιών πληρωμής, δίνει την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να αντικαταστήσουν το παλιό τερματικό ...
Το κόστος της κλιματικής κρίσης και της ενεργειακής μετάβασης περνά σταδιακά στις τράπεζες και από τις τράπεζες στις επιχειρήσεις, ...
Για επενδύσεις σε έργα ΑΠΕ ύψους έως και 766 εκατ. ευρώ
Η HELLENiQ ENERGY, μέσω της 100% θυγατρικής της εταιρίας HELLENiQ Renewables, υπέγραψε σήμερα συμφωνία – πλαίσιο, ύψους έως €766 ...
12ο Athens Energy Summit
Η χρηματοδότηση της πράσινης ενεργειακής μετάβασης μέσα από προγράμματα στήριξης και χρηματοδοτικά εργαλεία των τραπεζών και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ...
Στρατηγική συμφωνία
Την ολοκλήρωση της  συναλλαγής για την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού στην EPSILON NET A.E. και την υπογραφή στρατηγικής συμφωνίας συνεργασίας ...
Σε συνέχεια της αρχικής συμφωνίας
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία για την απόκτηση του 7,5% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου της Espilon Net από τον Ιωάννη ...
Μελέτη ΕΥ - ΙΟΒΕ
Συγκριτικά χαμηλό παρουσιάζεται το μερίδιο των ελληνικών ιδιωτικών επιχειρήσεων στην αξιοποίηση των πόρων από την ΕΕ παρότι τα οφέλη ...
Επιδοτήσεις 400 εκατ. ευρώ, που δόθηκαν σε 1.240.000 επιχειρήσεις
Eνα δύσκολο σταυρόλεξο, που αφορά στην ανάκληση μίας σειράς επιδοτήσεων που είχαν δοθεί από τους προμηθευτές ηλεκτρισμού σε επιχειρήσεις ...
 
 
Τα αποτελέσματα 2023 ανακοίνωσε ο όμιλος Intracom. Στην νέα εταιρική του μορφή, καταγράφει: συγκεντρωτικά συνολικά εισοδήματα: € 38,3 εκατ., ισχυρή ρευστότητα € 162,8 εκατ., αξία συμμετοχών σε εισηγμένες (29/12/2023): ...
Η Coral Α.Ε. – Shell Licensee, έρχεται με δύο νέες προσφορές για το προσεχές διάστημα. Από το Σάββατο 27 Απριλίου και μέχρι το ...
Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη ανακοίνωσε ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την χρήση του 2023. Αναλυτικά, τα συνολικά έσοδα του Ομίλου για το 2023 διαμορφώθηκαν σε ...
Την έναρξη λειτουργίας στην Κύπρο της EKO Energy, που θα δραστηριοποιείται στον τομέα της προμήθειας πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ανακοίνωσε η ...
Η Epsilon Net, μετά από ενημέρωση που είχε από τον βασικό της μέτοχο, ανακοίνωσε ότι υφίστανται διαπραγματεύσεις για στρατηγική συνεργασία με ξένο επενδυτή, οι οποίες ...
Tο ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12-18 μηνών, εξετάζει η MYTILINEOS. Όπως αναφέρει η εταιρεία ...
Αύξηση 10% στα καθαρά κέρδη μετά από δικαιώματα μειοψηφίας ανακοίνωσε η MYTILINEOS Energy & Metals για το α' τρίμηνο του 2024, στα €158 εκατ. έναντι €143 ...
Η ΕΚΟ, η μεγαλύτερη εταιρεία εμπορίας καυσίμων στην Ελλάδα, στηρίζει και φέτος την οικογένεια και τους πελάτες της, με μια μεγάλη προσφορά στα ...
Αναρωτιέστε ποιο είναι το καλύτερο πλυστικό μηχάνημα για εσάς; Η Kärcher που ειδικεύεται σε οικιακά και επαγγελματικά μηχανήματα καθαρισμού απαντά με μια μεγάλη ...
Η PRODEA Investments ανακοινώνει ότι τα έσοδα του ομίλου από μισθώματα ανήλθαν σε €165,2 εκατ. έναντι €149,7 εκατ. το 2022 (αύξηση 10,3%). Η ...
Η εργασιακή πραγματικότητα διαμορφώνεται με σημαντικές μεταβολές, επιφέροντας την ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων, ταυτόχρονα με την προσαρμογή τους στην ταχεία τεχνολογική ...
Η ELPEDISON διευρύνει τις διαθέσιμες μεθόδους πληρωμής, ανακοινώνοντας με μεγάλο ενθουσιασμό ότι παρέχει πλέον στους πελάτες της τη δυνατότητα να εξοφλούν τους λογαριασμούς ...