Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το παρασκήνιο της απόφασης
Ξαναζωντανεύουν τον ελληνοϊταλικό αγωγό
Σε αναβίωση του παλαιού πρότζεκτ για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας- Ιταλίας (IGI) με τη συμμετοχή και της ρωσικής Gazprom προχώρησαν χθες η ΔΕΠΑ και η Edison, υπογράφοντας στη Ρώμη μνημόνιο για την ανάπτυξη του αγωγού.
Πέμπτη, 25/02/2016

Σε αναβίωση του παλαιού πρότζεκτ για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας- Ιταλίας (IGI) με τη συμμετοχή και της ρωσικής Gazprom  προχώρησαν χθες η ΔΕΠΑ και η Edison, υπογράφοντας στη Ρώμη μνημόνιο για την ανάπτυξη του αγωγού.

Το μνημόνιο υπέγραψαν  κ  Θεόδωρος Κιτσάκος, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, ο κ.  Aλεξέι Μίλλερ, διευθύνων σύμβουλος της Gazprom και  ο κ. Μαρκ Μπεναγιούν, διευθύνων σύμβουλος της  ιταλικιής Edison.

Πρόκειται για μία  συμφωνία, που πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι αποτελεί την απάντηση του Ιταλού πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι στη Γερμανία που προωθεί  την κατασκευή του ρωσο-γερμανικού αγωγού Nord Stream II.  Το σχέδιο είναι  ενταγμένο στο πλαίσιο μίας νότιας διαδρομής για τη παροχή  ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, για την οποία οι τρείς πλευρές δεν διευκρίνισαν από ποιές χώρες ακριβώς θα περνά το αέριο , μέχρι να φθάσει από τη Ρωσία στην Ελλάδα, αν θα είναι η Τουρκία (Turkish Stream) ή η Βουλγαρία, που πρωταγωνιστούσε στον South Stream, o οποίος ματαιώθηκε, ή κάποιος τρίτος δρόμος.

Η Βουλγαρία, εκμεταλλευόμενη και την ένταση στις σχέσεις Ρωσίας – Τουρκίας, έχει δείξει τελευταία, ότι θα την ενδιέφερε η διέλευση ενός αγωγού, τύπου South Stream  O νέος αγωγός, αν και όποτε υλοποιηθεί, θα λειτουργεί σύμφωνα με τις νόρμες της ΕΕ.

Στο ορατό μέλλον πάντως, με τις συνθήκες ζήτησης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, είναι  δύσκολο  να καλυφθούν οι ποσότητες του αερίου που θα μπορούσαν να μεταφέρουν οι δύο αγωγοί μαζί, από Βορρά ο  Nord Stream, με δύο επιπλέον γραμμές που θα διπλασιάσουν την υφιστάμενη χωρητικότητά του  και από τον Νότο, ο ελληνο-ιταλικός αγωγός. Αν  μπει στο παιχνίδι και το πρόσθετο αέριο της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Κύπρος, Αίγυπτος) η προσφορά αυξάνεται εντυπωσιακά. Η Gazprom συμμετέχει και στα δύο έργα.

Από την άλλη πλευρά, ο αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας ήταν (και είναι) πάντα στο προσκήνιο ως το τελευταίο τμήμα του πρότζεκτ East Med, του αγωγού από τα offshore κοιτάσματα του Ισραήλ και της Κύπρου ως την Ελλάδα. 

Ας σημειωθει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις παρεμβάσεις της είχε αποτρέψει την κατασκευή του South Stream, ενώ την κάθετη διαφωνία της είχε εκφράσει  και για τον  “Turkish Stream” (πριν τα προβλήματα Ρωσίας – Τουρκίας),  για τον οποίο έδειχναν ενδιαφέρον τόσο η Αθήνα όσο και η Ρώμη.

Yψηλόβαθμα στελέχη της Κομισιόν έχουν αναφερθεί αρνητικά και για τον «Nord Stream ΙΙ», στο πλαίσιο της γνωστής πολιτικής των Βρυξελλών για τη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, που υποστηρίζει και η Ουσάσινγκτον, ποτέ όμως με την ίδια ένταση που έδειξαν για τον νότιο αγωγό. Η στάση αυτή της Επιτροπής, σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον του Βερολίνου για τον Nord Stream II  έχουν προκαλέσει τη δυσαρέσκεια τόσο της Ρώμης όσο και της Αθήνας.

“Η συμφωνία αποτυπώνει το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση του αερίου από τη Ρωσία - μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία. Για το σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη προτίθενται να εκμεταλλευθούν και αξιοποιήσουν, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, το Έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon (Αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας” ανέφερε χθες ι η ΔΕΠΑ σε ανακοίνωση.

Η “Poseidon” είναι η μικτή εταιρία 50-50 που είχαν συστήσει η ΔΕΠΑ και η Edison, πριν χρόνια , όταν διεκδικούσαν τη  μεταφορά μέσω του ελληνο-ιταλικού αγωγού IGI του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. Τελικά, το έργο ανέλαβε ο αγωγός ΤΑΡ, όμως η ΔΕΠΑ και η Edison πρασπάθησαν να κρατήσουν ζωντανό το πρότζεκτ. Η  Poseidon συμμετέχει με 50% στο ν  ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, IGB. Το υπόλοιπο 50% ανήκει στη βουλγαρική BEH.

  

 

Σχετικοί όροι:
IGI
Συναφείς αναρτήσεις
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Η Ferryscanner, η αγαπημένη πλατφόρμα κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, εν’ όψει της νέας σεζόν, ανακοινώνει τον ταξιδιωτικό απολογισμό της για ...
Ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Τζανκάρλο Τζορτζέτι, μιλώντας σήμερα στις αρμόδιες επιτροπές του ιταλικού κοινοβουλίου, αναφέρθηκε στα δημοσιονομικά της χώρας ...
Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας και την πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς προανήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ...
Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας ...
Νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας
Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας που θα εξασφαλίζει στην ΕΔΕΥΕΠ, την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία ...
“Φρένο” στην αύξηση του WACC, δηλαδή του συντελεστή απόδοσης κεφαλαίου, που ζητεί η ΔΕΠΑ Υποδομών και  μεταφράζεται σε αύξηση των ...
Μνημόνιο συνεργασίας (MoU) υπέγραψαν χθες στην Αθήνα η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η ENERGOCOM, η κρατική εταιρεία προμήθειας αεριού της ...
Φυσικό Αέριο
H ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι προς το παρόν και τουλάχιστον όσο διαρκεί η διαπραγμάτευση της σύμβασης ΔΕΠΑ-Gazprom για την ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...