Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
6ο Refining Forum στις Βρυξέλλες
Λουκέτα σε 22 διυλιστήρια στην Ε.Ε., 11 νέες μονάδες στη Μ. Ανατολή και τη Μεσόγειο και το success story των ΕΛ.ΠΕ
Έκλεισαν 22 διυλιστήρια στην Ε.Ε. από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το 2008, ενώ αντίθετα σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου έγιναν επενδύσεις αναβάθμισης ή ξεκίνησαν οι κατασκευές 11 μονάδων.
Παρασκευή, 04/03/2016

Έκλεισαν 22 διυλιστήρια στην Ε.Ε. από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το 2008, ενώ αντίθετα σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου έγιναν επενδύσεις αναβάθμισης ή ξεκίνησαν οι κατασκευές 11 μονάδων.

Η αντίθεση αυτή ανάμεσα στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή έχει απάντηση και δεν είναι άλλη από το κόστος ανταγωνιστικότητας. Σύμφωνα με τα Fitness Check που έκανε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Διυλιστηρίων (Fuels Europe) και παρουσιάστηκαν την περασμένη Τρίτη στο 6ο Refining Forum στις Βρυξέλλες υπό τον Επίτροπο Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι ακριβότερα κατά 4,4 δολάρια το βαρέλι σε σχέση με εκείνα της Μέσης Ανατολής.

Στο Forum από ελληνικής πλευράς συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Γρηγόρης Στεργιούλης.

Το κόστος για τη διύλιση ενός βαρελιού αργού πετρελαίου στην Ευρώπη ανέρχεται συνολικά σε 7,2 δολάρια το βαρέλι, ενώ στη Μέση Ανατολή υπολογίζεται σε μόλις 2,8 δολάρια το βαρέλι. Οι διαφορές δεν είναι στο εργασιακό κόστος που ανέρχεται σε 1,6 δολάρια το βαρέλι και στις δύο περιοχές αλλά στο μεταφορικό που είναι 1,1 δολάρια το βαρέλι στην Ευρώπη και μόλις 0,5 δολ. στις χώρες της Μ. Ανατολής αλλά και στο ενεργειακό κόστος. Στα διυλιστήρια της Γηραιάς Ηπείρου υπολογίζεται σε 4,5 δολ. το βαρέλι, ενώ αντίθετα σε εκείνα της Μ. Ανατολής είναι μόλις 0,7 δολ.

Το Forum της Fuels Europe κατέληξε σε δύο μεγάλα προβλήματα που δημιουργούν το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων:

Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος ενέργειας και το αυξημένο κόστος πρώτης ύλης αλλά και

Στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Αξίζει να σημειωθεί πως το κόστος συμμόρφωσης των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων στην ευρωπαϊκή νομοθεσία εκτιμήθηκε σε 0,47 δολάρια το βαρέλι. Μάλιστα αυτό το κόστος οφείλεται για 25% της απώλειας της ανταγωνιστικότητας κατά την περίοδο 2000-2012, ενώ αυτό ανεβαίνει αν λάβει κανείς υπόψη και τις υπόλοιπες νομοθετικές υποχρεώσεις από το 2012 και μετά.

Το “λουκέτο” των 22 από τα συνολικά 127 διυλιστήρια στοίχισε σε 2,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για την Ευρώπη ήτοι το 13,4% του συνόλου. Από τα 22 διυλιστήρια τα 10 έχουν μετατραπεί σε αποθηκευτικούς χώρους πετρελαιοειδών, δύο σε εργοστάσια παραγωγής βιοκαυσίμων, δύο σε εργοστάσια λιπαντικών, ένα σε εργοστάσιο πετροχημικών και τρία έχουν μειώσει τη δυναμικότητά τους κλείνοντας μονάδες παραγωγής.

Αντίθετα οι νέες επενδύσεις σε διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή ανεβάζουν τη δυναμικότητα παραγωγής πετρελαίου κατά 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

ΕΛ.ΠΕ

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, όπως περιέγραψαν ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ Γρηγόρης Στεργιούλης και ο διευθυντής των διυλιστηρίων του ομίλου της Θεσσαλονίκης Νίκος Ζαχαριάδης, η ελληνική επιχείρηση προχώρησε τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα κυρίως των μονάδων της Ελευσίνας και της Θεσσαλονίκης.

Σε εκδήλωση που έγινε την περασμένη Τρίτη στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για τα 50 χρόνια λειτουργίας του διυλιστηρίου των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη και διοργάνωσε ο ευρωβουλευτής Θεόδωρος Ζαγοράκης με τη συμμετοχή του εκπροσώπου Τύπου της Κομισσιόν Μαργαρίτη Σχοινά, του δημάρχου της συμπρωτεύουσας Γιάννη Μπουτάρη, των κ. Στεργιούλη και Ζαχαριάδη και του γενικού διευθυντή της Fuels Europe Τζών Κούπερ παρουσιάστηκαν οι πρωτοβουλίες του ελληνικού ομίλου ώστε οι μονάδες του ομίλου να μείνουν ζωντανές αλλά και να γίνουν ανταγωνιστικές.

Οι Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης δίνουν δουλειά άμεσα σε 550 οικογένειες και έμμεσα σε άλλες 4.000.

Τα ΕΛ.ΠΕ έχουν επενδύσει στην πόλη 2,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία.      

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
“Η πράσινη μετάβαση είναι μονόδρομος και θα γίνει. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα ρεαλιστικό πλάνο που θα συνεξετάζει το ...
Η HELLENiQ ENERGY, στο πλαίσιο της συνεργασίας της με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Βιομηχανικά ...
Tην άρση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών πετρελαιοειδών ζητούν οι εταιρίες του κλάδου, υποστηρίζοντας ότι δημιουργεί ...
Μετά το placement
Τη μείωση των ποσοστών του ομίλου Λάτση και του ΤΑΙΠΕΔ μετά και το placement των μετοχών ανακοίνωσε η Helleniq ...
Απώλειες 0,39% η εβδομάδα
Παρά τις απώλειες 0,39% στην εβδομάδα, η μέρα σήμερα στο Χρηματιστήριο ανήκε στην HelleniQ Energy, καθώς από τα 326,27 ...
Goldman Sachs, JP Morgan "τρέχουν" το βιβλίο
Στο εύρος των 6,80 με 7.20 ευρώ τρέχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εγγραφές στο βιβλίο προσφορών  για την ΗelleniQ ...
Focus στο placement των ΕΛΠΕ για το 10% του μετοχικού κεφαλαίου που θα διαθέσουν από κοινού το ΤΑΙΠΕΔ και η πλευρά Λάτση ...
Προσωρινό μέρισμα 0,3 ευρώ!
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε. ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Γ' Τριμήνου 2023, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA ν ...
Σε αναβάθμιση της τιμής-στόχου και σε σύσταση αγοράς  για τις μετοχές της HelleniQ Energy  και της Motor Oil προχώρησε ...
 
 
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να θέσει για πρώτη φορά ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων με ...
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...