Tον Απρίλιο αναμένεται να διασφαλιστεί το πλήρες πρόγραμμα χρηματοδότησης του αγωγού αερίου Transasdriatic Pipeline (ΤΑΡ), ο οποίος έλαβε χθες και επίσημα το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η κοινοπραξία των εταιριών που κατασκευάζει και θα εκμεταλλεύεται τον TAP θα επενδύσει στο έργο 5,6 δισ. ευρώ για μια πενταετία, εκ των οποίων 2,3 δισ. ευρώ στο ελληνικό σκέλος του αγωγού. Στο χρηματοδοτικό σχήμα συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ εξετάζει τη συμμετοχή της και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Πριν λίγες ημέρες,ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Νατίγκ Αλίγιεφ δήλωσε ότι διεξάγονται συνομιλίες για τη χρηματοδότηση του έργου. “Ολα τα ζητήματα που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του ΤΑΡ θα έχουν πλήρως επιλυθεί στις 28 Απριλίου”, είπε ο κ. Αλίγιεφ, όπως μετέδωσε το Reuters, χωρίς να αποκαλύψει τι ακριβώς αναμένει στη συγκεκριμένη ημερομηνία.
Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η πετρελαϊκή πολυεθνική BP, η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν Socar, η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, η ισπανική Enagas και την ελβετική Axpo.
Η μείωση των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου, επακόλουθο της κατάρρευσης του πετρελαίου, έχει προβληματίσει τους αναλυτές, όσον αφορά στη χρηματοδότηση του πρότζεκτ, καθώς ο ΤΑΡ αποτελεί την ευρωπαϊκή κατάληξη ενός ενιαίου έργου, το οποίο περιλαμβάνει την ανάπτυξη του κοιτάσματος αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία και την κατασκευή όλων των ενδιάμεσων αγωγών μέχρι την Ιταλία, συνολικού προϋπολογισμού 45 δισ. δολαρίων
Ο ΤΑΡ είναι το τελευταίο τμήμα, μήκους 870 χλμ, που θα ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, όπου θα συνδέεται με τον τουρκικό αγωγό ΤΑΝΑΡ, θα διασχίζει τη Β. Ελλάδα, θα περνά στην Αλβανία και με υποβρύχια σύνδεση θα καταλήγει στην Ιταλία.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πακέτο χρηματοδότησης, το οποίο βρίσκεταιι υπό διαπραγμάτευση με την EBRD ανέρχεται στα 700 εκατ. ευρώ, για όλο το έργο.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του ΤΑΡ φθάνει στα 10 δισ. κμ αερίου ετησίως και αναμένεται να λειτουργήσει το 2020. Το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα τροφοδοτεί την Τουρκία με 6 δισ. κμ αερίου, τα οποία θα μεταφέρει ο ΤΑΝΑΡ.
Την περασμένη εβδομάδα ο κ. Αλίγιεφ είχε δηλώσει ότι η κατσκευή του ΤΑΡ θα μπορούσε να ξεκινήσει εντός του Μαρτίου. Ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης έχει δηλώσει ότι τον Μάιο θα γίνουν τα εγκαίνια για την κατασκευή του ΤΑΡ.
Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον υποστηρίζουν σθεναρά το όλο πρότζεκτ, καθώς το θεωρούν αντίβαρο στο ρωσικό αέριο και το εντάσσουν στην πολιτική μείωσης της εξάρτησης από τη Ρωσία.
Η έγκριση που έδωσε χθες η Κομισιόν, αφορά στη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας μεταξύ των ελληνικών αρχών και της εταιρείας του TAP. Η ΕΕ έκρινε ότι η συμφωνία, η οποία διέπει τους όρους κατασκευής και λειτουργίας του έργου, καθώς και τις υποχρεώσεις των δύο μερών, είναι συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, παρότι προβλέπει ειδικό ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για 25 χρόνια από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.