Το πράσινο φως για τη μεταρρύθμιση στη νέα διαδικασία αδειοδότησης των μεταποιητικών επιχειρήσεων τροφίμων – ποτών, των τουριστικών καταλυμάτων και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος άναψε χθες το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, που συνεδρίασε υπό τον αντιπρόεδρο Γιάννη Δραγασάκη.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε η αρμόδια υφυπουργός Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη οι θεσμικές αλλαγές θα γίνουν τον Ιούνιο ώστε πλέον οι άδειες λειτουργίας και εγκατάστασης των προαναφερόμενων κλάδων να δίνονται με συντομότερες διαδικασίες και σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, θα απαιτείται μία απλή γνωστοποίηση στην αρμόδια αρχή.
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις δρομολογούνται σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και οι όλες ενέργειες για την καταγραφή και την ανάλυση της υπάρχουσας νομοθεσίας, όπως και οι προτάσεις προς βελτίωση της κινούνται εντός των χρονοδιαγραμμάτων που συμφώνησε η κυβέρνηση με τους θεσμούς.
Όπως, έκανε γνωστό στα μέλη του ΚΥΣΟΙΠ η υφυπουργός για θέματα Βιομηχανίας “η τρέχουσα μεταρρυθμιστική προσπάθεια έχει καταδείξει ότι το αδειοδοτικό σύστημα της χώρας χαρακτηρίζεται από υπερ-ρύθμιση δραστηριοτήτων, μεγάλη διασπορά εμπλεκόμενων φορέων, μη αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων διοίκησης όπως η ανάλυση ρίσκου και η αντικατάσταση του εξαντλητικού και συχνά αναποτελεσματικού προληπτικού ελέγχου από τον στοχευμένο δειγματοληπτικό έλεγχο εν λειτουργία. Τέλος καταγράφεται έλλειψη σε υποστηρικτικά συστήματα πληροφορικής και αυτοματοποίησης των διαδικασιών”.
Πιο αναλυτικά τα γραφειοκρατικά προβλήματα που εντοπίστηκαν και οι αλλαγές που προωθούνται ανά κλάδο έχουν ως εξής:
1. Μεταποιητικές δραστηριότητες τροφίμων και ποτών
Τα ζητήματα που εντοπίστηκαν ήδη από την καταγραφή έχουν να κάνουν κυρίως με το ότι
στην ελληνική νομοθεσία οι απαιτήσεις που υφίστανται για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων τροφίμων, δεν απαιτούνται ούτε από την ευρωπαϊκή νομοθεσία ούτε συνάδουν με τις καλές πρακτικές άλλων χωρών. Διαφαίνεται λοιπόν πως προβλέπονται περισσότερες απαιτήσεις-προδιαγραφές και έλεγχοι με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ότι ενώ στην νομοθεσία της Ε.Ε. προβλέπεται έγκριση με επιτόπιο έλεγχο πριν τη λειτουργία της μονάδας μόνο για τα ζωικά προϊόντα, αντίθετα στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται σχετική απαίτηση για το σύνολο των τροφίμων.
Συνολικά το σημαντικό εύρημα είναι ότι στην Ελλάδα χρειαζόμαστε για την αδειοδότηση των περισσότερων βιομηχανικών δραστηριοτήτων τα υπερδιπλάσια έγγραφα κ διαδικασίες απ’ ότι χρειάζονται άλλες χώρες χωρίς αυτές οι επιπλέον απαιτήσεις να προσθέτουν στη ποιότητα και ασφάλεια των παραγόμενων προϊόντων, ενώ σαφώς επιβαρύνουν τη διοίκηση και αποθαρρύνουν ενδιαφερόμενους επενδυτές.
2. Τουριστικά καταλύματα
Η αδειοδότηση των τουριστικών καταλυμάτων διέπεται από τον πρόσφατο νόμο Ν.4276/2014 που βελτίωσε πολύ την κατάσταση. Ωστόσο υπάρχουν περιθώρια γι’ ακόμα μεγαλύτερη απλούστευση στα αναγκαία δικαιολογητικά για την έκδοση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (δηλ. της άδειας λειτουργίας).
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με τον παρόντα νόμο απαιτείται η προσκόμιση και της οικοδομικής άδειας και ξεχωριστά των αρχιτεκτονικών σχεδίων που ωστόσο περιλαμβάνονται στην άδεια. Επίσης, για το απαιτούμενο από τις υπηρεσίες τουρισμού πιστοποιητικό Πυρασφάλειας, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, με βάση την δική της ανάλυση ρίσκου, αποδέχεται το συγκεκριμένο έγγραφο να απαιτείται για μονάδες άνω των 50 κλινών με αναθεώρηση ανά 5 χρόνια (αντί των 20 που ισχύει μέχρι σήμερα). Αυτό σημαίνει ότι μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων και όλα τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα θα απαλλαγούν από την εν λόγω υποχρέωση-διατύπωση.
Τέλος τα ξενοδοχειακά καταλύματα έχουν να ωφεληθούν από την προτεινόμενη απλούστευση-απαλλαγή από άδειες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος – καφέ, εστιατόρια, μπαρ- που λειτουργούν στις εγκαταστάσεις τους.
3. Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος:
Βασικά σημεία της υφιστάμενης διαδικασίας που εντοπίστηκαν να χρήζουν διερεύνησης και απλοποίησης είναι:
η περαιτέρω αποσαφήνιση της διαδικασίας προέγκρισης (εμπλοκή χρήσεων γης, πολεοδομίας αρχαιολογικής υπηρεσίας, αποφάσεων δημοτικών συμβουλίων κ.λπ.) με στόχο την απάλειψη της ως ξεχωριστή πράξη της διοίκησης.
η δυνατότητα ένταξης στην διαδικασία της γνωστοποίησης του μεγαλύτερου συνόλου των δραστηριοτήτων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και επανεξέταση των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία και πρακτική το 90% των σχετικών δραστηριοτήτων ακολουθεί την διαδικασία της απλής γνωστοποίησης στην αρμόδια αρχή της έναρξης λειτουργίας ενώ αντίθετα στην χώρα μας κατ’ εφαρμογή του ίδιου θεσμικού πλαισίου οδηγούμε το 90% σε πολύπλοκη διαδικασία αδειοδότησης.
Εκ των υστέρων οι έλεγχοι
Συνολικά από τα παραδοτέα των ομάδων εργασίας για την υφιστάμενη κατάσταση προκύπτει ότι το υπάρχον σύστημα στηρίζεται υπερβολικά σε εκ των προτέρων διαδικασίες αδειοδότησης ενώ οι εκ των υστέρων έλεγχοι περιορίζονται σε ελέγχους παραπόνων χωρίς συγκεκριμένη στόχευση και πλάνο για το πραγματικό ρίσκο που έχει η δραστηριότητα για το δημόσιο συμφέρον.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των ενεργειών του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο επόμενος κλάδος που μπαίνει στο “μικροσκόπιο” για την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης είναι εκείνος των εξορυκτικών δραστηριοτήτων. Η κ. Τζάκρη έκανε γνωστό ότι τον Ιούνιο θα ξεκινήσει από ομάδα εργασίας η καταγραφή της νομοθεσίας, τον Σεπτέμβριο θα γίνει η ανάλυση των επιπτώσεών της και τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου θα ακολουθήσουν οι προτάσεις για το νέο θεσμικό πλαίσιο. Τον Μάρτιο του 2017 θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη των νομικών κειμένων που θα οδηγήσει στον περιορισμό διοικητικών πράξεων και αδειοδοτήσεων.