Για τα τέλη του 2016….και αν, μετατίθεται η εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, λόγω του μειωμένου ως μηδενικού ενδιαφέροντος εξαγοράς του πακέτου του 17% των μετοχών από τους ευρωπαϊκούς Διαχειριστές Δικτύου και του ρίσκου της χώρας.
“Η όλη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016’”φέρεται να δήλωσε ανώτατο στέλεχος της Socar σε μέσα ενημέρωσης του Αζερμπαϊτζάν, εκτιμώντας ότι μέχρι τότε μπορεί να έχει λυθεί το πρόβλημα της διάθεσης του πακέτου του 17% των μετοχών σε ευρωπαϊκή εταιρία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προϋπόθεση για να δώσει το πράσινο φως στην εξαγορά, τη μείωση του μεριδίου της Socar στον ΔΕΣΦΑ κάτω από το 50%. Η προσπάθεια όμως που έγινε το προηγούμενο χρονικό διάστημα να μεταβιβαστεί το 17% σε ευρωπαϊκούς Διαχειριστές Αγωγών δεν απέδωσε, με την βελγική Fluxys, που επί του προκειμένου συνεργαζόταν με την ισπανική Enagas, να ενημερώνει μέσω email ότι εγκαταλείπει το πρότζεκτ. Πληροφορίες φέρουν και τον τρίτο ενδιαφερόμενο, την ιταλική Snam να έχει αποχωρήσει από το παιχνίδι, ενώ συγκεχυμένες παραμένουν οι πληροφορίες για την Enagas, με άλλους να υποστηρίζουν ότι αποσύρθηκε μαζί με τη Fluxys και άλλους ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε επαφές με τους Αζέρους.
Ας σημειωθεί ότι και οι τρεις εταιρίες κατέχουν μερίδιο, μαζί με τη Socar στον αγωγό αερίου Transasdriatic Pipeline, TAP., τον αγωγό που θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα ως την Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Το στέλεχος της Socar επαναβεβαίωσε πάντως με δηλώσεις του το ενεργό ενδιαφέρον των Αζέρων για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης, διαψεύδοντας παράλληλα πληροφορίες ότι αυτό έχει ατονήσει εξ’ αιτίας της κατάρρευσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Υπογράμμισε μάλιστα και τη σημασία της αναβάθμισης του τερματικού υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι η Socar ενδιαφέρεται για το LNG.
Εξάλλου ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, σε συνέντευξή του σε κυριακάτικη εφημερίδα, δήλωσε ότι είναι διαρκής η επαφή με τη Socar και ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία ένδειξη υπαναχώρησής της από τον διαγωνισμό.
Ωστόσο, ο κ. Πιτσιόρλας, ο οποίος τον Δεκέμβριο είχε δηλώσει ότι η μεταβίβαση θα είχε ολοκληρωθεί ως το τέλος του πρώτου τριμήνου 2016, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη συνέντευξή του στην προωθούμενη αναπροσαρμογή των τελών χρήσης δικτύου του ΔΕΣΦΑ. Η αναπροσαρμογή τους θα αποφασιστεί από τη ΡΑΕ μετά από πρόταση του Διαχειριστή “ Απ’ όσο ξέρω αναζητείται από το υπουργείο λύση ώστε να ελαχιστοποιηθεί η επιβάρυνση των καταναλωτών από την προσαρμογή των τελών” δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, προσθέτοντας ότι αυτό είναι προς το συμφέρον και του επενδυτή, δεδομένης και της κατάστασης που επικρατεί σήμερα στην αγορά.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος -Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης είχε δηλώσει για το ίδιο θέμα στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου ότι περιμένει λογικές προτάσεις και ότι σενάρια που είχαν ακουστεί για αύξηση των τελών από 35% ως 60% δεν πρόκειται να ισχύσουν γιατί θα επέφεραν σημαντική επιβάρυνση στη βιομηχανία.
Δεδομένου όμως ότι τα τέλη δικτύου αποτελούν το βασικό έσοδο του ΔΕΣΦΑ, εύλογο είναι η προωθούμενη αναπροσαρμογή να έχει προκαλέσει τη δυσανασχέτηση των επενδυτών, καθώς όπως όλα δείχνουν η τελική τιμή θα είναι πολύ πιο χαμηλή από το επίπεδο που θα ήθελαν.
Ορισμένοι κύκλοι έχουν κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι με τους χειρισμούς της στην αναπροσαρμογή των τελών του δικτύου του ΔΕΣΦΑ ουσιαστικά προσπαθεί να αποτρέψει την πώληση--, παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις της.
Οι υπογραφές για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της αζέρικης εταιρίας είχαν “πέσει” τον Δεκέμβριο του 2013. Έκτοτε η ολοκλήρωση της μεταβίβασης εκκρεμεί, καθώς την μπλόκαραν οι Βρυξέλλες.
Η Socar, η οποία είχε κερδίσει στον σχετικό διαγωνισμό προσφέροντας 400 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών, παραμένει στο παιχνίδι καθώς, όπως επανειλημμένα έχουν δηλώσει στελέχη της, ο ελληνικός Διαχειριστής αποτελεί το όχημά για την είσοδο της στην Ευρώπη, προσφέροντας και συνέργειες με τον αγωγό ΤΑΡ.