Νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα έρχονται με το πακέτο των μέτρων για τους έμμεσους φόρους, την αύξηση του ΦΠΑ και τις αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στη βενζίνη, το πετρέλαιο, το υγραέριο και το φυσικό αέριο, που αναμένεται να φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή εντός των επομένων ημερών.
Πρόκειται για το πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ, που αποτελεί την τελευταία δέσμη από τη συμφωνία των 5,4 δισ. ευρώ.
Το πακέτο των έμμεσων φόρων έρχεται σε συνέχεια του ασφαλιστικού και του φορολογικού και σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας με τους θεσμούς.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών το πακέτο, το οποίο επίσης περιλαμβάνει αύξηση του Ειδικού Φόρου στα ποτά και τα τσιγάρα μπορεί να έλθει προς ψήφιση την αμέσως επόμενη εβδομάδα, μετά τις 16 Μαϊου, σε πολυνομοσχέδιο μαζί με τις άλλες εκκρεμότητες της αξιολόγησης, όπως οι ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια κλπ, που σχεδόν έχουν κλείσει. Δεν αποκλείεται μάλιστα να κατατεθεί και νωρίτερα στη Βουλή, αν πάρει το πράσινο φως στο σημερινό Eurogrοup.
Ο νέος αυξημένος συντελεστής ΦΠΑ, από το 23% στο 24% που αφορά μία τεράστια γκάμμα προϊόντων και ο νέος ΕΦΚ στα καύσιμα, τα ποτά και τα τσιγάρα, αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από 1ης Ιουλίου.
Ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί από το υπουργείο Οικονομικών το ύψος της αύξησης στον ΕΦΚ για τα καύσιμα, ούτε αν θα αφορά το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θέρμανσης. Η κυβέρνηση έχει επιχειρήσει να κρατήσει τη θέρμανση έξω από τη νέα αύξηση, σε περίπτωση όμως που διευρυνθεί σημαντικά η απόκλιση με το ντίζελ κίνησης κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με αναζωπύρωση του λαθρεμπορίου.
Λόγω θέρους δεν αντιμετωπίζει πάντως άμεσα πρόβλημα με το πετρέλαιο θέρμανσης και το οικονομικό επιτελείο είναι πιθανόν τις τελικές αποφάσεις για το ύψος του ΕΦΚ στο συγκεκριμένο προϊόν, να τις λάβει αργότερα, το φθινόπωρο, κατά τις παραμονές διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης για τη νέα σαιζόν.
Ανάλογο είναι και το δίλημμα για το φυσικό αέριο. Η επιβολή αυξημένου ΕΦΚ στην αεριοκίνηση ελάχιστο δημοσιονομικό αντίκτυπο θα έχει αφού είναι πολύ λίγα τα οχήματα που κινούνται με καύσιμο το φυσικό αέριο. Αντίστοιχα στη θέρμανση το μέτρο δεν θα “φανεί”, πριν από τη νέα σαιζόν.
Το φυσικό αέριο που καταναλώνεται από τις βιομηχανίες ως πρώτη ύλη για την παραγωγή των τελικών τους προϊόντων , εκτός από την ηλεκτροπαραγωγή, έχει εξαιρεθεί από την επιβολή ΕΦΚ, με τροπολογία που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή.
Οι συνέπειες στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος ωστόσο θα είναι εμφανείς τόσο στη βιομηχανία όσο και στα νοικοκυριά.
Άμεσες θα είναι οι επιπτώσεις και στα καύσιμα κίνησης, τις βενζίνες που είναι ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένες και οι πωλήσεις τους κινούνται πτωτικά αλλά και στο πετρέλαιο κίνησης, παρότι στις σκέψεις της κυβέρνησης είναι η αύξηση του ΕΦΚ στο ντίζελ να είναι όσο το δυνατόν πιο περιορισμένη. Η άνοδος της τιμής επιβαρύνει συνολικά το κόστος των μεταφορών και οδηγεί σε σειρά ανατιμήσεων σε όλα σχεδόν τα προϊόντα. Αν μάλιστα συνοδευτεί και με άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, όπως πολλοί αναλυτές θεωρούν πιθανόν να συμβεί προς το τέλος του χρόνου, τότε το πρόβλημα θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο.