Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μεγαλύτερη μεικτή ανάπλαση στην Ευρώπη
Όταν λέμε ανάπτυξη, εννοούμε Ελληνικό
Τρίτη, 05/07/2016

Περισσότερες από 200 μπουλντόζες, 300 εκσκαφείς, 400 γκρειντερ 800 φορτηγά και περίπου 4.000 εργάτες (σε πρώτη φάση), είναι έτοιμοι να… «εισβάλουν» στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, να ισοπεδώσουν όλες τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις για να ξεκινήσει  η μεγαλύτερη μεικτή ανάπλαση στην Ευρώπη, που θα αλλάξει όχι μόνο την εικόνα της περιοχής, αλλά ολόκληρης της πρωτεύουσας.

Τα σκαπτικά μηχανήματα θα ξεκινήσουν ή τον Δεκέμβριο, ή τον Ιανουάριο του 2017  αμέσως μόλις δοθεί το πράσινο φως πρώτα από την Βουλή και έπειτα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που θα εξετάσει το Σχέδιο Γενικής Διάταξης (Master Plan).

Σύμφωνα με τον κ. Οδυσσέα Αθανασίου, διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda  «το έργο θα ξεκινήσει με την πλήρη εκκαθάριση της συνολικής έκτασης 6.200 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και σε χρονικό διάστημα 6 με 9 μήνες η έκταση θα είναι έτοιμη προκειμένου ν αρχίσουν οι αναπλάσεις, με πρώτο έργο τη δημιουργία του μεγαλύτερου παραλιακού πάρκου στην Ευρώπη, έκτασης 2.000 στρεμμάτων, που θα αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερο στο είδος τους διεθνώς».

Στην παραλία θα δημιουργηθεί ένα «επτάστερο» ξενοδοχείο, που δεν υπάρχει άλλο στην χώρα μας, που θα δίνει την αίσθηση ενός «σκάφους» δυναμικότητας 250 κλινών, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα θα έχουν δυναμικότητα τουλάχιστον 2.200 κλινών. Τα ξενοδοχεία θα λειτουργούν όλο το χρόνο, δημιουργώντας τουλάχιστον 5.500 νέες θέσεις εργασίας από όλο το φάσμα των τουριστικών ειδικοτήτων.

Παράλληλα, θα προχωράει η κατασκευή υψηλού κτηρίου με χρήσεις κατοικίας, μοναδικής αρχιτεκτονικής που θα αποτελέσει ορόσημο όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλη την Ευρώπη. Το κτίριο θα είναι από τα ελάχιστα που βρίσκονται σε τόσο κοντινή απόσταση από το κέντρο μεγάλης πρωτεύουσας μπροστά σε παραλιακό μέτωπο, με περίπου 200 διαμερίσματα.

Σε όλο αυτό υπάρχουν και αντιδράσεις

Αντίδραση πρώτη

Οι δήμαρχοι αλλά και οι κάτοικοι της περιοχής αρνούνται να δεχθούν αισθητικά ένα… ουρανοξύστη στην γειτονιά τους, που θα προκαλέσει εκτός των άλλων οπτική παραφωνία και πρόβλημα θέας προς την θάλασσα, στις ιδιοκτησίες τους.

Είναι αντίθετοι επίσης στην λειτουργία καζίνο, μέσα στον χώρο του Ελληνικού.

Επίσης η συσσώρευση τόσων κατοικιών και ξενοδοχείων στο παραλιακό μέτωπο θα δημιουργήσει συνθήκες πληθυσμιακής ασφυξίας με συνακόλουθα, την αύξηση των αστικών ρύπων και θορύβου.

Τα παραπάνω έργα θα παραδοθούν εντός της πρώτης πενταετίας, καθώς θα έχουν διαμορφωθεί και ολοκληρωθεί παράλληλα όλα τα έργα υποδομών με συνέπεια το πάρκο και η παραλία να είναι αυτοτελώς προσβάσιμα.

Σε ότι αφορά το μέτωπο που θα… αγγίζει την θάλασσα.

Εκεί πρόκειται να διαμορφωθεί νέα παραλία ελεύθερης πρόσβασης, μήκους ενός χιλιομέτρου που στη μια άκρη της θα έχει τη μαρίνα και στην άλλη ένα διεθνές εμβέλειας ενυδρείο, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη που ένα μέρος του θα είναι και υποθαλάσσιο.

Αντίδραση δεύτερη

Η εμπορική εκμετάλλευση ολόκληρης της παραλιακής ζώνης, με ιδιωτικές μαρίνες και κλειστές πλαζ ξενοδοχείων, αποτελεί «αιτία πολέμου» για τους κατοίκους του Ελληνικού, του Αλίμου, της Αργυρούπολης, και της Ηλιούπολης, που περιορίζονται σε μια μικρή ελεύθερη παραλία, ανίκανη εκ των πραγμάτων και του τοπικού πληθυσμού ,να εξυπηρετήσει τόσο κόσμο.

Ένα μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Σαρωνικού θα είναι πλέον απαγορευτικό για κολύμπι χωρίς χρηματικό αντίτιμο με αποτέλεσμα να προκαλεί εύλογη δυσφορία.

Το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, είναι ο μεγαλύτερος ελεύθερος χώρος στην Αθήνα και ίσως σε ολόκληρη την αστική Ευρώπη.

Χαρακτηριστικά.

Νέο Μητροπολιτικό Πάρκο στην περιοχή του Ελληνικού, έκταση 2.000 στρέμματα

Πεδίο του “Άρεως, έκταση 270 στρέμματα

Εθνικός Κήπος, έκταση 160 στρέμματα

Κτήμα Συγγρού, έκταση 950 στρέμματα

Πάρκο Τρίτση, έκταση 1000 στρέμματα

Hyde Park Λονδίνου, έκταση 1.420 στρέμματα.

Η εταιρία που κέρδισε το διαγωνισμό για την ανάπλαση του Ελληνικού και η οποία υποστηρίζεται από τη διεθνή κοινοπραξία επενδυτών Global Investment Group (Ομιλος Λάτση, Κινεζική Fosun και την Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi),εχει φιλόδοξα κατασκευαστικά πλάνα.

Σχεδιάζει,  λειτουργία  Διεθνούς Ιατρικού Κέντρου και  Διεθνούς Πανεπιστημιακού Κέντρου. Δημιουργία πρότυπου επιχειρηματικού πάρκου, συνεδριακού κέντρου, νέου γηπέδου γκολφ, της αξιοποίησης του Ολυμπιακού Κέντρου κανό -καγιάκ κλπ.

Επίσης η ένταξη στο Σχέδιο Γενικής Διάταξης (Master Plan) σημαντικών εκτάσεων για κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις, όπως παιδικοί σταθμοί, εγκαταστάσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διοικητικές εγκαταστάσεις, πολιτισμικοί χώροι, εγκαταστάσεις πρόνοιας/υγείας για την εξυπηρέτηση τόσο του πληθυσμού της περιοχής όσο και άλλων περιοχών του λεκανοπεδίου θα συμβάλει όχι μόνο στην διατήρηση υφιστάμενων θέσεων εργασίας αλλά και στην ανάγκη νέων προσλήψεων.

Αντίδραση τρίτη και ίσως η βασικότερη.

Όπως όλα δείχνουν, στον νότιο τομέα της Αθήνας, δημιουργείται μια νέα (ακριβή) πόλη, με εκατοντάδες κατοίκους και χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες. Έχουν προβλεφθεί τα πάντα. Η τιμή της γης, τα μισθώματα, τα ύψη των κτιρίων, η χρήση των κατασκευών, το κόστος και-το κυριότερο- το κέρδος.

Δεν έχει προβλεφθεί ωστόσο το πιο βασικό.

Η άνετη, απρόσκοπτη και χωρίς πρόβλημα, προσέλευση και διέλευση των αμέτρητων νέων τροχοφόρων είτε των νέων κατοίκων η των καθημερινών επισκεπτών.

Υπό τις σημερινές συνθήκες τόσον η παραλιακή λεωφόρος, όσον και η λεωφόρος Βουλιαγμένης, θεωρούνται ήδη κορεσμένες με ατελείωτα μποτιλιαρίσματα.

Ξενοδοχεία, μαρίνες, σύγχρονες πολυτελείς κατοικίες, καταστήματα, συνεδριακό κέντρο, πανεπιστήμιο, υπαίθριοι χώροι, αθλητικές εγκαταστάσεις, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, πολιτιστικά δρώμενα, διοικητικές υπηρεσίες, σχολεία, νοσοκομειακές μονάδες, θα δημιουργήσουν ένα άνευ προηγούμενου κυκλοφοριακό φρακάρισμα με πρωτοφανή καθημερινή ταλαιπωρία σε όσους διαμένουν εκεί η διέρχονται από άλλες περιοχές.

Όλοι οι δήμαρχοι του παραλιακού μετώπου από το Φάληρο μέχρι την Βουλιαγμένη κι ακόμα πιο μακριά, έχουν ήδη εκφράσει την ανησυχία τους ζητώντας να ξεκινήσουν πρώτα απ όλα κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.

Σύμφωνα με την συμβατική της υποχρέωση η Lamda εχει αναλάβει να υλοποιήσει τα εξής έργα.

Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις

Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας.

Απαιτούμενα λιμενικά έργα

Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρος Ποσειδώνος, εφόσον εγκριθεί

Έργα ανασύστασης/ διευθέτησης ρεμάτων

Εκτεταμένο Δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκτιμώμενου μήκους περίπου πενήντα (50) χιλιομέτρων

Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς

Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου

Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων εντός του ακινήτου

Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές

Ανάπλαση/ αναβάθμιση παραλίας 1 χλμ. περίπου.

Οι δήμαρχοι Αλίμου και Γλυφάδας διατυπώνουν  πάντως τις επιφυλάξεις τους, καθώς όπως τονίζουν δεν έχουν δει το πλήρες κείμενο του τι περιλαμβάνει το έργο, αλλά και τις αναλυτικές μελέτες για το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στους Δήμους τους. 

Μιλούν, μάλιστα, για κάτι που «υπογράφηκε στο πόδι, εντελώς πρόχειρα σε 2-3 μέρες για να δείξει η κυβέρνηση ότι προχώρησε στην μεγάλη συμφωνία».

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αλίμου Ανδρέα Κονδύλη ''θέλουμε να προσέλθουμε σε μία επί της ουσίας κουβέντα με τον πρωθυπουργό. Δεν μπορεί την επομένη της συμφωνίας να είμαστε και έτοιμοι να συζητήσουμε για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά ζωτικής σημασία ανάπτυξη των δήμων της Νότιας Αττικής για τα επόμενα 100 χρόνια. Δεν θέλουμε να δώσουμε λευκή επιταγή σε κάτι που μας αγγίζει σε τέτοιο βαθμό, χωρίς να γνωρίζουμε τις προϋποθέσεις, κάτω από τις οποίες θα γίνει αυτό''. 

Ο ίδιος μιλά για ''μια συνεργασία που είχε ζητηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2015 αλλά δεν έγινε ποτέ, παρότι τόσο εκείνος, όσο και ο συνάδελφος του στη Γλυφάδα Γιώργος Παπανικολάου το ζήτησαν''. 

Διατυπώνει, δε, σε όλους τους τόνους ότι ''δεν θα δεχθούν κανένα τετελεσμένο και ότι είμαστε διατεθειμένοι να χρησιμοποιήσουμε κάθε νόμιμο μέσο, αν θεωρηθεί ότι θίγεται ο Δήμος''. 

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου, ο οποίος αποκαλύπτει, επίσης, την πρόθεσή του για σοβαρή και θεσμική διαβούλευση τους προηγούμενους μήνες, ή οποία όμως δεν έγινε ποτέ.

Όπως δηλώνει ''σίγουρα είναι κάτι που θα φέρει έναν νέο αέρα στην Νότια Αθήνα, ωστόσο, έχουμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις, αλλά και τις αγωνίες μας για αυτό το κατά τ' άλλα μεγαλόπνοο σχέδιο, αλλά δεν μπορούσαμε να προσέλθουμε σε μια συνάντηση ανενημέρωτοι''.

Σε ότι αφορά τα έσοδα, εκτός από την καταβολή στο Δημόσιο των 915 εκατ. ευρώ σε δόσεις σε διάρκεια 10 ετών, θα πρέπει να δοθεί έμφαση και στις επενδυτικές υποχρεώσεις αξίας 4,6 δισ. ευρώ σε βάθος 15 ετών και στην απόδοση στο Ελληνικό Δημόσιο του 30% των καθαρών κερδών, πλέον μιας ελάχιστης απόδοσης για τα 99 χρόνια της διάρκειας της σύμβασης. Έτσι λοιπόν αν συνυπολογιστούν οι υποχρεώσεις του επενδυτή στις οποίες προστίθεται και η ανάληψη της κάλυψης του κόστους συντήρησης του Πάρκου, η τιμή του στρέμματος τελικά διαμορφώνεται πολύ υψηλότερα από την σημερινή αξία στρέμματος στους όμορους Δήμους.

Τα έσοδα για το ελληνικό δημόσιο κατά την 25ετή επενδυτική δραστηριότητα του έργου (κατασκευή & λειτουργία), που υπολογίζονται σε σύνολο φόρων (εισοδήματος, εταιρικών, ασφαλιστικές εισφορές, φόροι ακινήτων, ΦΠΑ) ανέρχονται σε περισσότερα από 13,5 δις ευρώ. Αναφέρεται επίσης στα επιπλέον έσοδα που θα έχει το ελληνικό δημόσιο από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση.