Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κάθε μέρα χάνονται περισσότερα από 15-20 Ι.Χ, φορτηγά, νταλίκες, μοτοποδήλατα ακόμα και… τρακτέρ.
Η μάστιγα των κλοπών αυτικινήτων
Κυριακή, 20/11/2016

Τα τελευταία χρόνια οι δρόμοι της Αθήνας και των άλλων μεγάλων πόλεων, θυμίζουν κάτι από το γνωστό video game Grand Theft Auto.

Οργανωμένες συμμορίες-κυρίως από την πρώην ανατολική Ευρώπη, εφοδιασμένες με τα σύγχρονα  ηλεκτρονικά μέσα, κλέβουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα κάθε λογής αυτοκίνητα, που την ίδια νύχτα περνούν τα σύνορα και καταλήγουν ατόφια ή σε ανταλλακτικά, στις παράνομες αγορές της «γηραιάς ηπείρου» ή του τρίτου κόσμου.

Κάθε μέρα χάνονται περισσότερα από 15-20 Ι.Χ, φορτηγά, νταλίκες, μοτοποδήλατα ακόμα και… τρακτέρ.

Οι κλέφτες είναι ένα βήμα πιο μπροστά από τις διωκτικές αρχές και διαθέτουν laptop, υπερσύγχρονα λογισμικά συστήματα, γερανούς κλειστά φορτηγά, ολοκληρωμένα συνεργεία-κυρίως στην δυτική Αττική, έμπειρους παραχαράκτες που σε λίγη ώρα κατασκευάζουν πλαστά πιστοποιητικά και ένα ολόκληρο μηχανισμό προώθησης των κλοπιμαίων αυτοκινήτων.

Αυτά τα αυτοκίνητα, δεν είναι πουθενά ασφαλή, οποιαδήποτε  ώρα. Σε γκαράζ, σε πυλωτές, σε φωτισμένους και πολυσύχναστους δρόμους, με συστήματα ασφάλειας με συναγερμούς, με μπαστούνια στο τιμόνι, αν γίνουν στόχος, δεν έχουν ελπίδα να γλυτώσουν ακόμα και μέρα μεσημέρι.

Οι αριθμοί μιλανε από μόνοι τους.

Το πρώτο εξάμηνο του 2016,

οι κλοπές τροχοφόρων αυξήθηκαν σε επίπεδο Επικράτειας σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Έτσι, καταγράφηκαν φέτος 13.190 κλοπές τροχοφόρων, ενώ το Α’ εξάμηνο πέρσι είχαν καταγραφεί 12.041 κλοπές.
Συγκεκριμένα, σε επίπεδο Επικράτειας, καθώς και στις πόλεις της Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου καταγράφεται ο κύριος όγκος των κλοπών τροχοφόρων, στη σύγκριση του Α’ εξαμήνου του 2016 με το Α’ εξάμηνο του 2015, καταγράφονται τα εξής:
13.190 έναντι 12.041 στην Επικράτεια
8.265 έναντι 7.543 στην Αττική
1.351 έναντι 1.104 στη Θεσσαλονίκη

Ως προς τα είδη κλοπών τροχοφόρων που τελέστηκαν στην Επικράτεια , σε σχέση με το αντίστοιχο του 2015, σημειώνονται:

643 περισσότερες κλοπές αυτοκινήτων (5.654 έναντι 5.011)
302 περισσότερες κλοπές μοτοσυκλετών (4.482 έναντι 4.180)
171 περισσότερες κλοπές μοτοποδηλάτων (1.319 έναντι 1.148)

Επίσης, στην Αττική, οι αυξομειώσεις στις υποκατηγορίες που αφορούν τις κλοπές οχημάτων, καταγράφονται ως εξής:

346 περισσότερες κλοπές αυτοκινήτων (4.052 έναντι 3.706)
307 περισσότερες κλοπές μοτοσυκλετών (2.860 έναντι 2.553)
101 περισσότερες κλοπές μοτοποδηλάτων (428 έναντι 327)
101 περισσότερες κλοπές λοιπών οχημάτων (258 έναντι 157)

Η αρπαγή ενός αυτοκινήτου για τον… επαγγελματία κλέφτη, είναι παιχνίδι δευτερολέπτων.

Ο πιο συνήθης τρόπος είναι η διάρρηξη κάποιας οικίας ή έκθεσης αυτοκινήτου απ’ όπου αφαιρούνται τα εργοστασιακά κλειδιά. Με αυτά βάζουν σε λειτουργία το όχημα και το κλέβουν, καθώς θεωρητικά μόνο με το εργοστασιακό κλειδί μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.

Ένας άλλος τρόπος είναι η χρήση ειδικού εξοπλισμού, ο οποίος συνδέεται με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου ή την χρήση ενός πασπαρτού εγκεφάλου, ο οποίος είναι προγραμματισμένος να λειτουργεί με ακριβώς με τον ίδιο τρόπο με εκείνον του αυτοκινήτου. Εγκέφαλοι τέτοιοι κυκλοφορούν κατά κόρον στη μαύρη αγορά και είναι κατάλληλα προγραμματισμένοι να λειτουργούν με συμβατικά κλειδιά, στα οποία έχουν ενσωματωθεί ψηφιακά δεδομένα.
Έτσι ο δράστης απλά ανοίγει το καπό του αυτοκινήτου, αφαιρεί τον εγκέφαλο, τοποθετεί τον εγκέφαλο πασπαρτού και καταφέρνει να εκκινήσει το όχημα. Σε άλλες περιπτώσεις, οι κλέφτες έχουν στην κατοχή τους ένα laptop με λογισμικό το οποίο είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να παρακάμπτει το immobilizer.
Το laptop συνδέεται με τα ηλεκτρολογικά που βρίσκονται κάτω Είναι πάρα πολύ εύκολο σε ένα αυτοκίνητο να σηκώσεις την ασφάλεια με κλειδιά πασπαρτού και εργαλεία τα οποία παραβιάζουν τις κλειδαριές χωρίς να αφήσουν ίχνος.

Ένας μεγάλος αριθμός των κλεμμένων αυτοκινήτων καταλήγουν σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Αλβανία, οι χώρες της Μέσης Ανατολής και οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Παράλληλα, τα τελευταία δύο χρόνια, πολλά ελληνικά αυτοκίνητα έχουν βρεθεί στην… Γερμανία, αν και οι περιπτώσεις αυτές ήταν κατά κύριο λόγο εικονικές κλοπές σε συνεννόηση με κλεπταποδόχους. Αρκετά επίσης διαλύονται σε ανταλλακτικά και πωλούνται κατά κύριο λόγο στην εγχώρια αγορά.

Η εποχή που νεαροί έκλεβαν αυτοκίνητα «για μια βόλτα» πέρασε. Σήμερα οι διωκτικές αρχές αντιμετωπίζουν κυκλώματα κλοπής και διακίνησης αυτοκινήτων με διασυνδέσεις στα Βαλκάνια και αποδέκτες των κλοπιμαίων ακόμη και σε χώρες του Τρίτου Κόσμου.

Αλλά και οι διεθνείς συμμορίες που δρουν στην Ελλάδα προσάρμοσαν τις μεθόδους τους στην πρακτική της νεοελληνικής καπατσοσύνης. Η γραφειοκρατία και η διάτρητη διοικητική δομή των κρατικών υπηρεσιών προσφέρουν ιδανικές ευκαιρίες στους κλέφτες αυτοκινήτων. Μπορούν να μετατρέπουν τρακαρισμένα αυτοκίνητα σε πολυτελείς λιμουζίνες αλλάζοντας απλώς τους αριθμούς πλαισίου και κυκλοφορίας.

Οι «μαϊμούδες» αποτελούν τη μεγαλύτερη κατηγορία κλεμμένων αυτοκινήτων. Ακόμη και αν εντοπιστούν από τις διωκτικές αρχές, η εξακρίβωση της πραγματικής ταυτότητάς τους είναι σε ορισμένες περιπτώσεις τόσο δύσκολη που οι ιδιοκτήτες περιμένουν ολόκληρους μήνες για να τα πάρουν πίσω. Μετά τις «μαϊμούδες» έρχονται τα κλεμμένα αυτοκίνητα που φυγαδεύονται στο εξωτερικό. Εδώ Έλληνες και Αλβανοί συνεργάζονται στενά. Οι Αλβανοί έρχονται στην Ελλάδα εφοδιασμένοι με πλαστά αλβανικά έγγραφα του αυτοκινήτου που θα κλαπεί. Άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες. Οι κλέφτες (συνήθως Έλληνες) γνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά και το χρώμα του προγραμμένου αυτοκινήτου. Εκδίδουν όμως τα σχετικά έγγραφα στην Αλβανία, αφού εκεί η διαφορά «πλαστού» και «γνήσιου» είναι δυσδιάκριτη. Κλέβουν το αυτοκίνητο βράδυ, τοποθετούν αλβανικές πινακίδες και το πρωί το περνούν από τα σύνορα.

Οι ουρές (και η έλλειψη υποδομής) στα τελωνεία Κακαβιάς και Κρυσταλλοπηγής διευκολύνουν το έργο τους. Ο λεπτομερής έλεγχος είναι πρακτικά αδύνατος.

Η πολυπραγμοσύνη και οι τεχνικές γνώσεις των κλεφτών εξελίσσονται παράλληλα με τις μεθόδους αντικλεπτικής προστασίας. Είναι αγώνας ταχύτητας ανάμεσα σε αυτούς που κατασκευάζουν αντικλεπτικά συστήματα και σε αυτούς που προσπαθούν να τα παραβιάσουν. Ο ανταγωνισμός όμως είναι ιδιαίτερα σκληρός και ανάμεσα στους ίδιους τους κατασκευαστές αντικλεπτικών συστημάτων. Επενδύουν τόσο σημαντικά ποσά στην τεχνολογική έρευνα ώστε η επιβίωσή τους εξαρτάται, συχνά, από τον εκτοπισμό των ανταγωνιστών.

Ο ανταγωνισμός προηγμένων τεχνολογιών μπορεί να είναι συναρπαστικός, η πραγματικότητα όμως πεζή. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές (δηλαδή από τους ίδιους τους κλέφτες), ο χρόνος εξουδετέρωσης του τελειότερου αντικλεπτικού συστήματος, υπό κανονικές συνθήκες, δεν είναι μεγαλύτερος από 15 λεπτά.

Πάντως όπως αναφέρει ένα «φίλος» αν μπει στο μάτι κάποιο αυτοκίνητο, δύσκολα θα γλυτώσει…