Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κρίση αφήνει το αποτύπωμά της
Σαραβαλάκι αγάπη μου
Τετάρτη, 01/03/2017

Ακριβώς έτσι «Σαραβαλάκι αγάπη μου» για τους περισσότερους Έλληνες είναι το παλιό αυτοκίνητο, που την εποχή της κρίσης είναι πλέον το πιο συνηθισμένο-και απαραίτητο- μέσο μεταφοράς.

Χιλιάδες παλιά, ασυντήρητα και επικίνδυνα Ι.Χ,  φορτηγά και μοτοσυκλέτες, κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στους δρόμους, με τους ιδιοκτήτες τους να αδυνατούν να πληρώσουν τα αυτονόητα, για την δική τους ασφάλεια.

Δεν αντικαθιστούν τα φθαρμένα ελαστικά, δεν αλλάζουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά δεν κάνουν τακτικά σέρβις, με αποτέλεσμα να αποτελούν «δημόσιο κίνδυνο».

Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως πέντε ετών αντιπροσωπεύουν μετά βίας το 9% του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, όταν στις αρχές του 2014, το μερίδιό τους ξεπερνούσε το 14%. Η αιτία προφανής: από το 2010 και μετά ο ρυθμός αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων με καινούργια έπεσε κατακόρυφα.

Τα αυτοκίνητα ηλικίας από 11 έως 15 έτη έχουν φτάσει στα 1,18 εκατομμύρια περίπου, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου των Ι.Χ.

Ο αριθμός των Ι.Χ. ηλικίας από 16-20 ετών αυξήθηκε εντυπωσιακά μέσα σε έναν χρόνο, καθώς από 433.000 στις αρχές του 2015 ξεπέρασαν τις 560.000 στις αρχές του 2016.

Αυξημένος σε σχέση με το 2015 εμφανίζεται και ο αριθμός των αυτοκινήτων ηλικίας άνω των 20 ετών. Φτάνουν στις 293 χιλιάδες οχήματα έναντι 277 χιλιάδων πέρυσι.

Οι ιδιοκτήτες συνεργείων αναπολούν τις παλιές καλές εποχές που τα οχήματα συνωστίζονταν έξω από τα μαγαζιά τους για σέρβις, αφού πλέον οι εργασίες που γίνονται είναι οι άκρως απαραίτητες και από  συγκεκριμένους «έχοντες» πελάτες. Την ίδια ώρα σαν… μανιτάρια ξεπηδούν τα παράνομα συνεργεία, με ιδιοκτήτες συνεργείων να κλείνουν τα νόμιμα καταστήματα και να μεταφέρονται σε κρυφούς χώρους, επισκευάζοντας αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες στο…. «μιλητό».

Σε έρευνα που έγινε στην Βόρειο Ελλάδα αποκαλύφθηκαν τα εξής.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης Βασίλη Σταματιάδη, οι επισκευές που κάνουν οι μηχανικοί αυτοκινήτων είναι αλλαγές λαδιού και φίλτρου λαδιού και τίποτε άλλο.

«Όταν λέμε ότι ο ιδιοκτήτης ενός ΙΧ χρειάζεται να αντικαταστήσει και άλλα εξαρτήματα όπως πχ τα τακάκια στα φρένα και το κοστολόγιο πάει στα 70 ευρώ τότε αντιμετωπίζουμε είτε σοκ από τους ιδιοκτήτες είτε παζάρια για να πέσει η τιμή έστω και 10 ευρώ, αν και εμείς έχουμε βγάλει απόδειξη για την τιμή που είναι προκαθορισμένη», αποκαλύπτει  ο κ. Σταματιάδης.

Χειρότερα είναι τα πράγματα στους επαγγελματίες που ειδικεύονται στις επισκευές μοτοσικλετών, αφού μεγάλα σέρβις δεν υπάρχουν, ενώ στα μικρού κυβισμού δίκυκλα η συντήρηση μοιάζει με ανέκδοτο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου Επισκευαστών μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων Θεσσαλονίκης Γιάννη Κατσέα, οι πιο συχνοί πελάτες των συνεργείων μοτοσικλετών είναι πλέον όσοι χρησιμοποιούν δίκυκλο για επαγγελματικούς λόγους, δηλαδή κούριερ και ντελίβερι. «Οι περισσότεροι εργαζόμενοι σε αυτές τις δουλειές εργάζονται για μεροκάματα των 20 ευρώ περίπου. Αυτό σημαίνει ότι σε ένα σέρβις των 100 ευρώ θα πρέπει να δώσουν τέσσερα μεροκάματα. 

Αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν πλέον όμως και αναγκαστικά αφήνουν πίσω το σέρβις των μοτοσικλετών. Μιλάμε για πολύ κακοσυντηρημένα μηχανάκια που δουλεύουν νυχθημερόν. Το κακό είναι ότι όλοι αυτοί το ξέρουν αλλά δεν μπορούν να κάνουν κάτι για αυτό. Δε χρειάζεται να μιλάμε για ελαστικά που είναι ένα κύριο κομμάτι της ασφάλειας στις μοτοσικλέτες και δεν αλλάζουν σχεδόν ποτέ», προσθέτει ο κ. Κατσέας.

Με «κινούμενες βόμβες» λοιπόν, που απειλούν ανθρώπινες ζωές μοιάζουν στα χρόνια της κρίσης σχεδόν ένα στα δύο αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συλλόγου Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Μηχανών Αυτοκινήτων Αθηνών, Πειραιώς και Περιχώρων (ΣΙΣΕΜΑ). 

Οχήματα  χωρίς συντήρηση, με φθαρμένα ελαστικά και φρένα που υπολειτουργούν, Ι.Χ. που δεν υποβάλλονται στους απαραίτητους τεχνικούς ελέγχους και οδηγοί που δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμα και για μικροζημιές και αναβάλλουν συνεχώς την... επίσκεψη στο συνεργείο συνθέτουν ένα σκηνικό τρόμου, που -σε μεγάλο βαθμό- αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) για τα τροχαία δυστυχήματα, τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς που σημειώνονται στην άσφαλτο. 

Σχεδόν 1.500.000 Ι.Χ., γύρω στο 40% των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας, δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, ενώ ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων έχουν μεν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο, αλλά εξακολουθούν να “κουβαλούν” σοβαρές ζημιές, επειδή οι κάτοχοί τους δεν φρόντισαν να πάνε σε ένα συνεργείο και να τις φτιάξουν» αναφέρει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Κωνσταντίνος Βήκας.