Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δύσκολο project η επικράτηση της ηλεκτροκίνησης
Δευτέρα, 11/06/2018

Όσο η αύξηση των ηλεκτροκίνητων συνεχίζεται, θα αυξάνονται και οι ενεργειακές απαιτήσεις  για τη φόρτισή τους, επηρεάζοντας τα δίκτυα διανομής ενέργειας. Εδώ είναι το «κλειδί» της υπόθεσης και για το λόγο αυτό όλες οι προβλέψεις για ραγδαία εξάπλωσή τους είναι σχετικές. Ούτως ή άλλως, ακόμη και οι διεθνείς στόχοι που έχουν τεθεί για το κλίμα και άλλους σχετικούς τομείς τελούν υπό την αίρεση του απρόβλεπτου όπως πχ, η περίπτωση Τραμπ και μερικών ακόμη ηγετών που μπορεί να φρενάρουν ανά πάσα στιγμή τις πολιτικές για περιορισμό των ρύπων. Μα και τα οικονομικά κίνητρα που απαιτούνται για την αλλαγή της τάσης των αγοραστών αυτοκινήτων, από τα συμβατικά καύσιμα στον ηλεκτρισμό, πρέπει να είναι γενναία σε συνδυασμό με κοστοβόρες υποδομές στα κράτη για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.  

Γεγονός είναι ότι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους όλου του κόσμου σημείωσε ρεκόρ, φτάνοντας τα 3,1 εκατομμύρια το 2017- αλλά απαιτούνται περισσότερες έρευνες, πολιτικές και κίνητρα για να συνεχιστεί η ανοδική πορεία, σύμφωνα με την International Energy Agency (IEA). Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων, περιλαμβανομένων battery-electric, plug-in υβριδικών και ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων με κυψέλες καυσίμου αυξήθηκε κατά 57% σε σχέση με το 2016, σύμφωνα με την αναφορά της ΙΕΑ. Σημειώνεται πως η Κίνα αντιπροσώπευε το 40% του συνόλου παγκοσμίως πέρυσι!

Ασφαλώς, η έρευνα και ανάπτυξη, η πολιτική στήριξη, οι επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης και η βελτίωση της παραγωγής οδηγούν σε χαμηλότερα κόστη μπαταριών και μεγαλύτερη εξάπλωση της χρήσης των ηλεκτροκίνητων. Ωστόσο, τα κόστη των μπαταριών αποτελούν ακόμη σημαντικό παράγοντα του κόστους των ηλεκτροκίνητων, οπότε χρειάζονται σημαντικά οικονομικά κίνητρα για να υποστηριχθεί η επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Μέχρι το 2030, η ΙΕΑ εκτιμά ότι θα υπάρχουν 125 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα στους δρόμους, με βάση τις υπάρχουσες πολιτικές και τις πολιτικές που έχουν ανακοινωθεί. Ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να φτάσει τα 220 εκατομμύρια εάν οι πολιτικές γίνουν πιο φιλόδοξες, σε σχέση με το κλίμα. Η μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα θα αυξήσει τη ζήτηση για κάποια υλικά, ειδικά το κοβάλτιο και το λίθιο που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Η ζήτηση για κοβάλτιο αναμένεται να είναι δέκα φορές υψηλότερη από τα παρόντα επίπεδα ως το 2030, στους 101 κιλοτόνους (kt) ανά έτος, υπό τις παρούσες πολιτικές, και θα μπορούσε να είναι μέχρι και 25πλάσια, στους 291 κιλοτόνους ανά έτος, με πιο φιλόδοξες κυβερνητικές πολιτικές, υπολογίζει η ΙΕΑ. Η ζήτηση λιθίου προβλέπεται να φτάσει τους 91 κιλοτόνους ανά έτος ως το 2030 με βάση τις παρούσες πολιτικές, και τους 263 εάν εφαρμοστούν πιο φιλόδοξες πολιτικές.

Καταγράφουμε πως έως τώρα οι αυξανόμενοι αριθμοί ηλεκτροκίνητων στους δρόμους είχαν περιορισμένες επιπτώσεις στη ζήτηση ηλεκτρισμού. Το 2017, η εκτιμώμενη ζήτηση ηλεκτρισμού από όλα τα ηλεκτροκίνητα ήταν 54 τεραβατώρες - ελαφρώς υψηλότερη από τις ενεργειακές ανάγκες της Ελλάδας. Όμως, η πορεία δείχνει μεγέθυνση με γεωμετρική πρόοδο. Άρα, το όλο project δεν είναι καθόλου εύκολο…