Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι κι αν βγήκαμε στις αγορές;
Η αγορά σέρνεται
Πέμπτη, 07/03/2019

Προεκλογική χρονιά και η αγορά δείχνει παγωμένη. Είτε βγήκαμε στις αγορές, είτε όχι, είτε υπερκαλύφθηκε το 10ετές ομόλογο, είτε όχι, είτε μας αναβάθμισε η Moody’s (μαζί με τις τράπεζες), είτε όχι, τα στοιχεία για το ΑΕΠ που ανακοίνωσε την Πέμπτη η ΕΛΣΤΑΤ, είναι, αυτό που λέμε, ο λογαριασμός ή το πόσα απίδια πιάνει ο σάκος. Βγήκαμε από το μνημόνιο, βγήκαμε στις αγορές, αλλά δεν παρατηρείται αυτός ο ενθουσιασμός αλλαγής κλίματος.

Τα διαφημιστικά budgets είναι μειωμένα κατά 20%, που σημαίνει αφενός μείωση εσόδων για εκείνους που προβάλλουν, αλλά και αύξηση στις περικοπές δαπανών από την πλευρά εκείνων που παράγουν και δημιουργούν θέσεις εργασίας στην Ελληνική αγορά. Η δε αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης στο τρίτο τρίμηνο του 2018 ήταν απελπιστικά χαμηλή, μόλις 0,6% (ο ρυθμός αύξησης).

Από την άλλη, η τελευταία ελπίδα αναζωογόνησης της οικονομίας, ο τουρισμός, όπως δείχνουν τα στοιχεία από τους Γερμανούς tour operators, δεν είναι και τα καλύτερα για φέτος. Από τη διεθνή τουριστική έκθεση που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στη Γερμανία παρατηρείται ότι το ενδιαφέρον να επισκεφθούν τουρίστες από την χώρα της κυρίας Μέρκελ την Ελλάδα είναι περιορισμένη. Πρώτες στη λίστα των Γερμανών τουριστών για φέτος είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Ισπανία.

Μέσα σε όλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μειώνει τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη στην ευρωζώνη σε 1,1% από 1,7%.

Υπό αυτά τα δεδομένα, οι εξελίξεις πρέπει να δρομολογηθούν.  Ή κάποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να τρέξουν πιο γρήγορα. Τα κόκκινα δάνεια, το ξεσκαρτάρισμα των τραπεζικών ισολογισμών, η πώληση των λιγνιτικών της ΔΕΗ και οι άλλες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, πρέπει να δώσουν το τόνο μιας αγοράς που μετασχηματίζεται.

Ειδάλλως, όπως υπαινίχθηκε ο επικεφαλής του ΓΠτΒ και προσωπικός φίλος του πρωθυπουργού κ. Φρ. Κουτεντάκης, θα σερνόμαστε για πολλά χρόνια ακόμα…